2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
ریزش موی شدید در زنان و مردان چرا اتفاق می افتد

ریزش موی شدید در زنان و مردان چرا اتفاق می افتد

ریزش مو دلایل مختلفی دارد که با کنترل دلیل آن می‌توان از ریزش مو جلوگیری کرد. اینجا را بخوانید

جامعه پویا -ریزش مو یکی از مشکلات شایعی است که بین زنان و مردان به صورت مشترک وجود دارد. ریزش مو مشکل غیر قابل حلی نیست و به راحتی می توان آن را برطرف کرد. 

 


ریزش موی عصبی


افسردگی و شوک‌های عصبی اولین واکنشی که دارد ریزش مو است. بیشتر کسانی که دچار شوک ناگهانی می شوند مانند کسانی که تصادف کرده‌اند ، عزیزی را از دست دادند یا رابطه‌ای را پایان داده اند دچار ریزش مو می شوند. این نوع ریزش مو با برطرف شدن شوک از بین می رود اما تا زمان برگشتن فرد به حالت عادی ممکن است ادامه پیدا کند. 

 

ریزش مو شدید
ریزش مو بر اثر کم‌کاری تیروئید


از دیگر عوامل ریزش مو کم کاری تیروئید است. هرچند با کنترل کم کاری تیروئید ریزش مو می تواند تا حدی کنترل شود اما کسانی که دچار این مشکل هستند معمولا نیاز دارند همیشه تحت نظر یک متخصص پوست باشند تا ریزش موی آنها تحت کنترل قرار گیرد. افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند معمولا دچار خشکی شدید پوست ، خارج در ناحیه آرنج و زانو نیز هستند.

 


ریزش مو براثر بهم خوردن هورمون‌ها


زنانی که در سن یائسگی هستند یا در سنین جوانتر قرار دارند ممکن است به دلیل بهم خوردن تعادل هورمون‌های بدن دچار ریزش مو شوند. غلبه هورمون‌های مردانه در این زنان یکی از مهمترین عوامل ریزش مو است که با آزمایش خون مشخص می‌شود. یکی دیگر از راههایی که می توان متوجه بهم خوردن تعادل هورمون‌ها شد بهم خوردن پریود است. سیکل قاعدگی در این زنان با مشکل مواجه می شود و دچار خونریزی های شدید و یا اینکه دچار عقب افتادگی قاعدگی می شود. زنانی که دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند نیز دچار ریزش موی شدید می شوند. بنابراین اگر دچار چنین مشکلی هستید حتما درباره ریزش مو با پزشک خود صحبت کنید.

ریزش مو براثر کرونا


ریزش مو بر اثر کمبود ویتامین H


ویتامین H همان ویتامین B5است که به دلیل تاثیری که روی مو دارد به ویتامین H برگرفته از Hair (مو) به آن ویتامین H می گویند. ویتامین ب5 کمک به متابولیزم چربی ها، کربوهیدرات ها و همچنین تولید و تجزیه پروتئین ها می کند، مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده و مصرف به اندازه ویتامین ب 5 برای رشد موها و حفظ سلامت آن ها ضروری است.
این ویتامین به غدد فوق کلیوی در تولید هورمون های جنسی و مولد انرژی کمک کرده و همچنین به عنوان ویتامین ضد استرس شناخته می شود زیرا به بدن در مقابله و کنترل استرس کمک می کند.
بدن از ویتامین B5 و ویتامین A برای تولید چربی های ساختاری که به آن ها لیپید (Lipid) گفته می شود استفاده می کند. به همین دلیل برای داشتن پوستی با طراوت، مرطوب و سالم نیازمند مقداری کافی از این دو ویتامین می باشید.
از منابع غذایی ویتامین ب 5 می توان به جگر مرغ، سیب زمینی، انواع گوشت، تخم مرغ، کلم بروکلی، ماهی سالمون(آزاد) و قارچ اشاره کرد.
برخی از علائم کمبود این ویتامین عبارتند از: خستگی، بی خوابی، کاهش رشد موهای سر، افسردگی، تحریک پذیری و بی قراری
مقدار نیاز روزانه بدن برای افراد بالغ 10 میلیگرم است.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.