2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
طرز تهیه رشته پلو بسیار خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه رشته پلو بسیار خوشمزه و مجلسی

رشته پلو یک غذای بسیار خوشمزه و اصیل است که برای چهارشنبه سوری بسیار مناسب است. طرز تهیه رشته پلو را اینجا بخوانید

جامعه پویا -رشته پلو یکی از غذاهای محبوبی است که بیشتر در چهارشنبه سوری یا روز اول نوروز پخته می شود. 
برخی معتقدند رشته پلو در چهارشنبه سوری آخر سال رشته کارها را برای سال آینده به دست ما می دهند. هرچند این مساله قطعا باور درستی نیست و بسیاری این را می دانند اما به جهت اینکه یک غذای خاص برای چهارشنبه آخر سال پخته شود چنین مساله ای مطرح می شود. 

رشته پلو


مواد لازم برای تهیه رشته پلو 


برنج ایرانی: ۵۰۰ گرم

رشته پلویی: ۲۰۰ گرم

سینه مرغ: ۴۰۰ گرم

زعفران دم شده: به مقدار دلخواه

کره: ۱۰۰ گرم

پیازداغ: ۳ قاشق غذاخوری

آب: به مقدار لازم

روغن مایع: به مقدار لازم

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار دلخواه

دارچین: ½ قاشق چایخوری

کشمش پلویی: ۱ پیمانه یا در صورت دلخواه کمی بیشتر

 

دستور پخت رشته پلو


برنج را به مدت سه ساعت خیس کنید. سپس مراحل را همانطور  که برنج را برای آبکش کردن آماده می کنید ، طی کنید. زمانی که برنج به جوش آمد و هنوز برای آبکش آماده نشده بود رشته را اضافه کنید. رشته زود نرم می شود بنابراین نباید زیاد بجوشد. 5 دقیقه جوشیدن برای رشته کافی است. حالا برنج و رشته را آبکش کنید و دم بگذارید. می توانید از ته دیگ نان استفاده یا اینکه ته دیگ سیب زمینی و پیاز بگذارید. 
تا رشته پلو دم بکشد می توانید سایر مواد را آماده کنید. پیاز را نگینی خرد و سرخ کنید. سپس مرغ را داخل آن قرار دهید و کمی تفت بدهید. بعد از اینکه مرغ خیلی خوب تفت خورد  نمک زردچوبه را به آن اضافه کنید. مقدار کمی آب داخل آن بریزید و بعد با دمکنی روی قابلمه را بپوشاید شعله را کم کنید تا مواد به خوبی بپزد و به خورد هم برود. وقتی مرغ خوب پخت و آب آن هم کشید سینه مرغ را ریش ریش کنید و زعفران و فلفل را به آن اضافه کنید. 
دوباره کمی پیاز داغ کنید و کشمش را داخل آن تفت دهید. 
مرغ را روی رشته پلو بدهید و کشمش را دور آن بچینید. 
رشته پلو آماده است نوش جان کنید. 

رشته پلو چهارشنبه سوری


نکته 


رشته پلو را با قیمه بادمجان هم سرو می کنند. 
شاید برایتان جالب باشد که بدانید ادویه اصلی پخت رشته پلو «زردچوبه» است. قدیمی‌ترها  تنها ادویه‌ای که به رشته پلو اضافه می‌کردند «زردچوبه» بود. به همین خاطر وقتی که می‌خواهید مقداری کره داغ روی رشته پلو بریزید می‌توانید کمی زردچوبه هم به کره اضافه کنید. از برنج زعفرانی برای تزیین رشته پلو می‌توانید استفاده کنید. 
رشته پلو را به صورت ته انداز مرغ هم درست می‌کنند. برای درست کردن رشته پلو به صورت ته انداز، ابتدا مرغ‌ها را با نمک، پیاز، فلفل و زعفران نیم پز کنید. سپس برنج و رشته پلویی را به همان ترتیب که گفتیم آبکش کنید. کف قابلمه مقداری کره و روغن و زعفران دم کرده بریزید. مرغ‌ها را کف قابلمه بچینید و برنج و رشته آبکش شده را روی مرغ‌ها بریزید و دم کنید. زمان پخت برای ته انداز مرغ ۱ ساعت است تا مرغ‌ها خوب سرخ شوند.

همان‌طور که گفتیم رشته پلو را با گوشت چرخ‌ کرده قلقلی، گوشت بوقلمون، ماهی دودی و حتی بدون گوشت و به صورت رشته پلو با عدس هم درست می‌کنند.
طرز تهیه رشته پلو کرمانشاهی به همین ترتیب است و فقط یادتان باشد در آن روغن حیوانی محلی کرمانشاهی بریزید.

رشته پلو تبریزی یا ترکی با گوشت چرخ کرده و کشمکش تهیه می‌شود و بعضی آذری‌ها هم به ترکیب آن چند برگه زردآلو اضافه می‌کنند که آن را با کشمش تفت می‌دهند.

رشته پلو مشهدی شامل ران مرغ، برنج، رشته پلویی، پیاز، زعفران، سماق، دارچین، روغن، کره و نمک و فلفل می‌شود. اما شما می‌توانید به سلیقه‌ خودتان از گوشت قرمز یا خرما هم استفاده کنید.

در برخی شهرها هم رشته پلو را با مرغ و بادمجان سرخ کرده درست می‌کنند.

در روزهایی که فکر می‌کنید ناهار چی بپزم و شام چی بپزم رشته پلو با گوشت چرخ کرده یا مرغ یک غذای خوشمزه و لذیذ است.


 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.