2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
چطور اعتماد به نفس داشته باشیم

چطور اعتماد به نفس داشته باشیم

داشتن اعتماد به نفس بخش مهمی از موفقیت افراد است. برای اینکه بدانید چطور باید اعتماد به نفس داشته باشید مطلب زیر را بخوانید.

جامعه پویا -هرچند در گذشته مهمترین عامل موفقیت دارا بودن هوش یا آی کیو بود اما چند سالی است که سازمانهای جهانی عامل اصلی موفقیت و داشتن یک زندگی سالم را منوط به داشتن هوش نمی دانند و عوامل دیگری از جمله اعتماد به نفس را دخیل می دانند. 

 


اعتماد به نفس می تواند از ضعیف ترین افراد فردی قوی بسازد. البته باید توجه داشته باشید اعتماد به نفس با ادعای بدون پشتوانه بسیار متفاوت است همانقدر که اعتماد به نفس می تواند در زندگی شما موثر و باعث پیشرفت شود. ادعای بدون پشتوانه می تواند ضربات مهلکی بر شخصیت اجتماعی و کاری شما وارد کند.

 
برای اینکه بدانید اعتماد به نفس چیست و چطور باید اعتماد به نفستان را بالا ببرید روش هایی به شما آموزش داده می شود. 

چطور اعتماد به نفس داشته باشیم


همه انرژی تان را متوجه زندگی کنید


در حال زندگی کنید. هیچ وقت اجازه ندهید گذشته برشما غلبه کند. اینکه همیشه به گذشته فکر کنید و به اینکه ادمها چطور شما را آزار دادند باعث می شود شما در گذشته بمانید و دیگر نتوانید به حال و اینده خود فکر کنید. درگیر شدن در گذشته باعث می شود شما تصور درستی از خود نداشته باشید و مدام خود را قضاوت کنید، وقتی مدام خود را قضاوت می کنید اعتماد به نفس خود را از دست می دهید و تصور می کنید اشتباهات بر زندگی شما غلبه کرده است. 

 


به جای اینکه خود را قضاوت کنید گذشته را کنار بگذارید و افرادی که باعث می شوند شما آزار ببینید را فراموش کنید. به حال فکر کنید. کارهایی که شما را خوشحال می کند انجام دهید. قبول کنید هر انسانی اشتباه می کند و همه انرژی تان را متوجه زندگی در حال کنید. 

اعتماد به نفس و راههای افزایش ان


خود را همانطور که هستید بپذیرید


اینکه مدام سعی کنید خود را شبیه یک فرد دیگر بکنید اعتماد به نفس شما را کم می کند. هر انسانی اندام و ظاهری دارد. چاقی ، لاغری ، قد بلند یا کوتاه به صورت ژنتیکی به افراد منتقل می شود بنابراین نباید تلاش کنید واقعیت خود را تغییر دهید. البته این جمله به آن منظور نیست که همه چیز را رها کنید و به ورطه بیماری بی افتید تا جایی که چاقی و لاغری به سلامت شما ضربه نمی زند نباید مساله خیلی مهمی در زندگی شما باشد. چهره نیز همینطور است. چهره هر فردی ارثی است و زیبایی و زشتی امری نسبی است. قرار نیست اسیر صنعت مد شوید و خود را به شکل استانداردهایی که در صنعت مد در نظر گرفته می شود در اورید. قبول کنید زشتی و زیبایی ظاهری فقط بخش کوچکی از موفقیت شما را رقم می زند و اصل زیبایی شخصیت شماست. 

 


شوخ طبع باشید


شوخ طبعی یکی از عوامل مهم موفقیت در ارتباط با دیگران است. افراد تمایل دارند با کسانی ارتباط داشته باشند که حال آنها را خوب می کند. از رفتارهای بسیار خشک و کلماتی که بار منفی دارند استفاده نکنید. اینکار به طرف مقابل شما نشان می دهد زندگی غمگینی دارید و آنها از شما دور می شوند و اعتماد به نفستان را از دست می دهید. شوخ طبعی باعث می شود شما فرد خوشایندی به نظر برسید. 

 


دست دادن خودرا محکمتر کنید


به اصطلاح شل و وارفته دست ندهید، ، محکم و قدرتمند دست بدهید و همچنین گرم و صمیمانه. نحوه دست دادن شما برایتان روشن می کند چقدر خود را دوست دارید. 

 


نه گفتن را یاد بگیرید


بسیاری از افراد، قدرت نه گفتن را ندارند و این موارد برای آنان مشکل‌هایی ایجاد نموده است. اگر پیشنهاد یا درخواستی به شما می‌شود که میل ندارید آنرا بپذیرید، با قاطعیت اما با احترام بگویید نه.

 


با ترس خود روبه‌رو شوید


مطمئن باشید چیزی که از آن ترس دارید به آن بدی که شما فکر می‌کنید نیستند. روبه‌رو شدن با آنچه شما از آن می‌ترسید باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

 

در اجتماع بودن را تمرین کنید


به فعالیت‌هایی ملحق گردید که همواره در ارتباط با دیگران باشید، مانند: باشگاه، کلاس‌های ورزشی، انجمن‌های دانشجویی و کلوپ‌های تفریحی، در این محیط‌ها همواره باید اجتماعی بوده و با مردم معاشرت کنید. پس از مدتی خواهید دید ارتباط با دیگران برایتان عادی و راحت می‌شود.


 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.