2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
سه پستان چیست و چطور استفاده می شود

سه پستان چیست و چطور استفاده می شود

سه پستان گیاهی است که در جنوب ایران می روید همه خواص و مضرات سه پستان را اینجا بخوانید

جامعه پویا -سه پستان گیاهی است بسیار پر خاصیت که در نواحی جنوب ایران می روید. 


سه پستان میوه درختی است از تیره گاوزبان. برگهای آن بدون کرک، بیضوی (گاهی دارای نوک باریک)، منتهی به دمبرگ دراز و گلهای آن دارای جام قیفی شکل و مجتمع به شکل گرزن فاصله دار است. میوه اش شفت، به بزرگی یک گیلاس و میان بر چسبنده ای به رنگ زرد دارد که پس از رسیدن کامل است، این میوه پس ازخشک شدن خاکستری سیاه رنگ می گردد و مزه آن شیرین و لعاب دار است.از پوست، برگ و میوه آن استفاده می شود
میوه سه پستان را به شکل دم کرده (۵-۳۰ دانه) برای نرم کردن سینه و گرفتگی صدا تنها یا مخلوط با میوه و دانه های لعابدار دیگر مصرف می کنند.

 

سه پستان چیست
خواص سه پستان چیست 


میوه این گیاه به اندازه آلوی کوچکی است و در درون آن شیره‌ای لزج و شیرین است که کاربرد دارویی دارد و علیه سرفه سودمند است. در پزشکی سنتی از سپستان به عنوان ملین، خلط‌آور و نرم‌کننده (به ویژه در برطرف کردن گرفتگی صدا) استفاده می‌کرده‌اند. همچنین از شیره آن به عنوان چسب برای ساخت بادبادک به کار میرود.

بیشتر بخوانید : خواص بی نظیر گیاه زنیان ؛ از تنظیم دستگاه گوارش تا لاغری

سپستان همچنین باعث کاهش فشار خون شده و از لیزاب آن در صنایع قرص‌سازی استفاده می‌شود.
گونه‌های لیتوسپرموم آن، فعالیت هورمونی داشته و همچنین دارای (لیتوسپرمین) می‌باشند که برای رنگ کردن مواد غذایی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید : خواص روغن خراطین ؛ از بزرگ کردن اندامها تا از بین بردن چروک صورت

 


درمان عفونت رحم 


سه پستان از جمله گیاهانی است که برای درمان عفونت رحم و دستگاه تناسلی زنان بسیار مفید است. دم نوش این گیاه می تواند تا حد بسیار زیادی عفونت را از بین ببرد. 

 

طرز تهیه دم نوش سه پستان
خلط آور و درمان سرفه 


سه پستان گیاهی است که در از بین بردن سرفه های مزمن تاثیر زیادی دارد. بخور آن می تواند درمان بسیار مناسبی برای سرفه باشد. برای درمان خلط ریه و ترشحات پشت حلق گیاه سه پستان را دم کرده و آن را بخور کنید. 

بیشتر بخوانید : خواص حیرت آور گیاه مریم گلی، از پیگیری از سرطان تا کمک به جوانسازی پوست


درمان سردردهای شدید


سه پستان را ضماد کنید و در محل درد قرار دهید درد سر را به سرعت کاهش می دهد. 

 


ترشی سه پستان


از گیاه  سه پستان ترشی بسیار خوش طعمی بدست می‌آید.

 


مضرات سه پستان


تا کنون درباره مضرات یا حساسیت هایی که ممکن است با مصرف سه پستان ایجاد شود گزارشی منتشر نشده است . اما پیش از مصرف این دم نوش گیاهی حتما با پزشک خود مشورت کنید. 

نکته : آنچه در بخش سلامت جامعه پویا منتشر می شود صرفا جنبه آگاهی رسانی دارد، قبل از استفاده از داروهای گیاهی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.