2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
خواص حیرت آور گیاه مریم گلی، از پیگیری از سرطان تا کمک به جوانسازی پوست

خواص حیرت آور گیاه مریم گلی، از پیگیری از سرطان تا کمک به جوانسازی پوست

مریم گلی گیاهی است که از دوران باستان مورد استفاده بوده و طب سنتی بسیار آن را توصیه کرده است. همه خواص و مضرات مریم گلی را اینجا بخوانید

جامعه پویا -گیاه مریم گلی از جمله گیاهانی است که از دوران باستان برای درمان انواع بیماری مورد استفاده قرار می گرفته است. این گیاه پرخاصیت به صورت خودرو در ایران وجود دارد و به راحتی در دسترس است. 

 


جالب است بدانید این گیاه از جمله گیاهانی است که در دسته نعناع سانان قرار می گیرد. 
دارای ساقه‌های به رنگ سبز تیره و پوشیده از کُرک‌های انبوه و خاکستری رنگ است. با افزایش عمر گیاه، ساقه چوبی، و رنگ آن قهوه‌ای می‌شود. برگ‌ها بلند و نیزه‌ای شکل است.

 

خواص مریم گلی

برگ‌های پایینی دارای دمبرگ بلند هستند؛ در حالی که برگ‌های قسمت فوقانی ساقه، دمبرگ کوتاهی دارند. سطح فوقانی و تحتانی برگ‌ها پوشیده از کرک‌های ظریف می‌باشد. گل‌ها به رنگ بنفش متمایل به آبی، صورتی یا سفید و به صورت مجتمع در قسمت فوقانی ساقه‌ها روی چرخه‌های مخصوصی مشاهده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: بادرنجبویه چیست و چه خواصی دارد

روی هرچرخه ۸–۵ گل وجود دارد میوه فندقه و به رنگ قهوه‌ای روشن یا تیره‌است. قطر تاج گیاه حدود ۵۵ سانتی‌متر است. وزن هزار دانه ۶۱/۵۵ گرم و طول دوره جوانه زنی ۱۲ روز است.

این گیاه از راسته لب‌گلی‌ها  و تیره نعنائیان است. زمان گلدهی این گیاه، بهار و رویشگاه آن در دامنه‌های صخره ای در منطقه ایرانی – تورانی می‌باشد. این گیاه، انحصاری ایران است و در منطقه اقلید می‌روید و به  عنوان مریم گلی اقلیدی شناخته می‌شود.


پرورش مریم گلی باید در زمین‌های اصلاح شده، قابل نفوذ، حاصل خیز و نسبتاً مرطوب صورت گیرد. بهترین رشد آن در خاکهای رسی غنی و زهکش دار صورت می‌گیرد و اراضی رو به آفتاب را ترجیح می‌دهد.

بیشتر بخوانید: گلپرچه خواصی فوق العاده و عالی برای بدن دارد

گیاهی است مدیترانه‌ای، که در طول رویش به گرما و هوای خشک نیاز دارد. مقاومت آن بر گرما زیاد است. این گیاه در زمستان در دمای پایین‌تر از ۱۵- درجه سانتیگراد دچار سرمازدگی شده و طی ۶–۵ روز خشک می‌شود.


انواع گیاه مریم گلی


مریم گلی چند نوع است و هر نوع آن یک خاصیت دارد 
مریم گلی کلاری:این گیاه با برگ های معطر قوی مشخص می شود و عمدتاً در محلول های غرغره گلو و عطریات به کار می رود.
مریم گلی 3 جزئی:این یک بوته چند ساله با برگ های چند قسمتی است و بومی کشورهای مدیترانه ای است و اغلب برای درست کردن چای به کار می رود.
مریم گلی آناناسی:برگ های تازه این نوع برای افزودن طعم به نوشیدنی ها و دسرها به کار می رود.
مریم گلی لاجوردی:این نوع بومی مکزیک است. یک گیاه بزرگ با گل های آبی است و به عنوان یک نوش دارو گیاهی استفاده می شود.

جلویگری از سرطان با مریم گلی


ویتامین‌های موجود در مریم گلی


جالب است بدانید گیاه مریم گلی مقدار زیادی ویتامین دارد، ویتامین، C، B، A ازجمله ویتامین های گیاه مریم گلی است که خاصیت این گیاه را بسیار بالا برده و باعث شده در میان گیاهانی قرار گیرد که برای پوست و مو بسیار مفید باشید. 

 


مریم گلی برای چه بیماری هایی مفید است


سوئ هاضمه: گیاه مریم گلی سالهاست که برای درمان سوئ هاضمه مورد استفاده قرارمی گیرد. این گیاه مشکلات سطحی دستگاه گوارش مانند نفخ معده، یبوست، تولید اسید زیاد معده را تا حد زیادی کنترل می کند. البته باید توجه داشته باشید گیاه مریم گلی یک اشتها آور قوی است و موقع مصرف به این مساله بسیار توجه داشته باشید. 


درمان بیماری های صفر: از دیگر خواص مریم گلی از بین بردن صفر است. کسانی که مشکل صفرا دارند می توانند از این گیاه برای کم کردن اسید صفرا استفاده کنند. این گیاه می تواند سموم بدن را دفع کند و در درمان کبد چرب نیز بسیار موثر است. 


از بین برنده آکنه: جوش های سرسیاه و چرکین صورت و قسمت های مختلف بدن را به راحتی به از بین میبرد. از انجایی که مریم گلی یک گیاه ضد عفونی کننده قوی است بنابراین در این خصوص بسیار موثر است.
ضد سرماخوردگی و اختناق: گیاه مریم گلی را می توانید به راحتی برای سرما خوردگی استفاده کنید. این گیاه ضد التهاب در درمان مشکلات اختناقی نیز بسیار مفید است. هم می توانید آن را به صورت دم نوش میل کنید و هم می توانید بخور بدهید. 
پایین آورنده فشار خون: گیاه مریم گلی به راحتی فشار خون شما را پایین می آورد اگر از جمله افرادی هستید که دچار پرفشاری خون هستید می توانید از این گیاه به راحتی استفاده کنید. البته باید مدام فشار خون خود را اندازه بگیرید و در مصرف این گیاه زیاده روی نکنید
کاهش دهنده عوارض یائسگی: یائسگی در زنان باعث مشکلاتی چون گر گرفتگی می شود ، گرگرفتی به شدت زنان یائسه را آزار می دهد و آنها را دچار پرفشاری خون می کند برای اینکه از عوارض یائسگی بکاهید می توانید از دم نوش مریم گلی استفاده کنید. 
کمک به کاهش عوارض آلزایمر: مصرف منظم مریم گلی باعث بهبود حافظه و پردازش اطلاعات در افراد مبتلا به آلزایمر می شود. این امر ممکن است به این دلیل باشد که اسانس مریم گلی باعث بهبود سطوح استیل کولین استراز در مغز می شود. این آنزیم تمرکز را بهبود می بخشد و به درمان کاهش حافظه مربوط به آلزایمر کمک می کند.
ضد سرطان: مریم گلی گردش خون را در بدن بالا می برد و سموم را از بدن دفع می کند همین امر باعث می شود به عنوان یک گیاه ضد سرطان شناسایی شود. مریم گلی از رشد سلولهای سرطانی پیشگیری می کند و روند رشد آنها را به شدت کند می کند. 
لاغر کننده عالی: از آنجایی که مریم گلی گردش خون را بالا می برد سوخت و ساز بدن را هم بالا می برد. بنابراین می توانید از آن به عنوان یک گیاه لاغری استفاده کنید. نکته جالب این است که مریم گلی باعث از بین رفتن سلولیت هم می شود. سلولیت چربی های بدفرم و زائد بدن است که در قسمت های مختلف بدن به وجود می آید از بین هم نمی رود شما می توانید با استفاده از روغن مریم گلی از این گیاه به عنوان از بین برنده سلولین استفاده کنید.

 

 

تاثیر مریم گلی روی پوست


مریم گلی از جمله گیاهانی است که از دوران باستان برای زیبایی پوست مورد استفاده زنان قرار می گرفته است. جالب است بدانید که در بسیاری از محصولات آرایشی برای صافی و شفافیت پوست از مریم گلی استفاده می شود. مریم گلی مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد آنتی اکسیدان ها نشانه های سالخوردگی مثل چین و چروک، خطوط ظریف و خال های پیری را معکوس می کنند. این آنتی اکسیدان ها از رادیکال های آزادی محافظت می کنند که به سلول های پوست آسیب می رسانند و باعث پیری زودرس پوست می شوند. این گیاه غنی از کلسیم و ویتامین A است که از پوست شما در برابر هجوم رادیکال های آزاد محافظت می کند و به بازسازی روزانه سلولی کمک می کند و باعث به حداقل رساندن و به تاخیر افتادن ظهور چین صورت می شود.

بیشتر بخوانید:خواص فوق العاده و معجزه گر سیاه دانه برای بدن


درمان ریزش مو و براق کردن مو با مریم گلی


مریم گلی حاوی بتا - سیتواسترول است که یک ترکیب آلفا-5 است که در درمان طاسی سر مرد موثر بوده است. توصیه می شود که 3 تا 4 قطره روغنش را با مقادیر برابری از روغن رزماری و نعناع ترکیب کنید و با 1 قاشق سوپ خوری روغن زیتون رقیق کنید. پوست سر خود را دو بار در روز با آن ماساژ دهید. ترکیبی از مریم گلی و رزماری بسیار عالی است و می تواند موی شما را ضخیم تر، محکم تر و قدرتمندتر کند. مریم گلی به ویژه در تقویت رشد موی جدید موثر است چون گردش پوست سر را بهبود می بخشد و مواد مغذی بیشتری را برای کیسه های ترشحی مو تامین می کند.

 

یک محلول شستشو از مریم گلی و رزماری را می توان با جوشاندن این دو گیاه در آب آماده کرد. این عصاره گیاهی می تواند کیفیت موهای شما را بهبود ببخشد و باعث احیای موهای خشک و نازک شود. می تواند هر روز یا یک یا دو بار در هفته برای حفظ درخشش مو و ضخامت به کار رود. به دلیل خاصیت سفت کنندگی اش، شوره سر را کاهش می دهد و از انسداد کیسه های ترشحی مو جلوگیری می کند.

صافی پوست با مریم گلی


مریم گلی دهانشویه عالی


به جای اینکه از دهانشویه های قوی و شیمیایی استفاده کنید گیاه مریم گلی را قرقره کنید. قرقره این گیاه به دلیل خاصیت ضد میکروبی که دارد پلاک های روی دندان را از بین میبرد و به شما کمک می کند تا دندانهای سالمی داشته باشید.

 


مریم گلی ضد افسردگی


مریم گلی یک گیاه ضد افسردگی قوی است. بسیار آرامبخش است و یک خواب خوب برای شما به همراه دارد. 

 


مریم گلی را چطور استفاده کنیم


گیاه مریم گلی را می توانید به صورت دم نوش، روغن مریم گلی، ماسک یا لوسیون مورد استفاده قرار دهید. 

منابع: drhealthbenefits ، verywellfit ،healthbeckon

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.