2024/07/27
۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
بیماری‌هایی که کارگران را تهدید میکند

بیماری‌هایی که کارگران را تهدید میکند

بیماری سیاه ششی یا آنتراکوز، بیماری معدنچیان است. سیاه ششی، نوعی بیماری ریوی است که به دلیل ‏تنفس گرد و غبار زغال، ایجاد و منجر به التهاب مزمن می‌شود. این بیماری میان کارگران معدن‌های زغال‏سنگ رایج است.‏

جامعه پویا-آمارها تکان دهنده‌اند: به‌طور متوسط ١٠‌درصد کارگران در حوادث شغلی جانشان را از دست ‏می‌دهند، یعنی هر روز حدود ٥ کارگر، جان می‌دهند. سالانه حدود ٢٠‌هزار حادثه کار ثبت می‌شود که ١٥ ‏هزار مورد آن در بخش ساختمانی رخ می‌دهد. بین سال‌های ٨٣ تا ٩٣، حدود ١٢‌هزار و ٤٦٣ نفر در ‏حوادث کار، جانشان‌ را از دست داده‌اند. ٥١‌درصد از آنها، کارگر بخش ساختمانی بودند. در‌سال ٩٥، بیش از ‏‏١٨‌هزار کارگر دچار نقص عضو شده‌اند. کارگران ٢٠ تا ٢٣‌سال بیشتر از گروه‌های سنی دیگر در معرض ‏حادثه قرار می‌گیرند. اینها تنها بخشی از سختی‌های کار کارگران در محیط‌های کاری است که هر‌سال و در ‏روزهای نزدیک به روز جهانی کارگر، بازنشر می‌شوند یا اعدادی به آن کم یا زیاد می‌شود. اما نباید فراموش کرد که ‏مرگ تنها اتفاقی نیست که برای کارگران رقم می‌خورد، آنهایی که از مرگ و قطع عضو، جان سالم به در ‏می‌برند، به احتمال خیلی زیاد در معرض انواع بیماری‌ها و اختلال‌های دیگر قرار می‌گیرند. سوال اینجاست که ‏کارگران ممکن است به چه بیماری‌هایی مبتلا شوند؟ یا چه بیماری‌هایی در آنها شایع‌تر است؟ پزشکان ‏می‌گویند، به‌طورکلی اختلال‌های اسکلتی- عضلانی، بیماری‌های پوستی و ریوی، کارگران را در معرض خطر ‏قرار داده است، هرچند که آنها می‌توانند با تغذیه مناسب، رعایت برخی استانداردها و برخورداری از یک ‏وضعیت روحی و روانی سالم، شرایط را در کنترل خود درآورند، اما به‌هرحال کارفرماها هم از آن طرف باید ‏شرایط کار  را در محیطی آرام و به دور از تنش و بیماری‌های شغلی و روان، برای کارگران فراهم کنند. ‏

کارگران در معرض چه بیماری‌هایی قرار دارند؟

بیماری سیاه ششی:   ‏

بیماری سیاه ششی یا آنتراکوز، بیماری معدنچیان است. سیاه ششی، نوعی بیماری ریوی است که به دلیل ‏تنفس گرد و غبار زغال، ایجاد و منجر به التهاب مزمن می‌شود. این بیماری میان کارگران معدن‌های زغال‏سنگ رایج است.‏

بیماری‌های اسکلتی – عضلانی:  ‏

بیماری‌هایی که به دلیل مشاغل به وجود می‌آیند با توجه به نوع فعالیت متفاوت است. مشکلات اسکلتی که ‏افراد را تهدید می‌کند به دو دسته تقسیم می‌شوند، مشکلاتی که در اثر ماهیت شغل آزاد ایجاد می‌شوند مانند ‏کارهای ساختمانی، حمل اجسام و مواردی دیگر از این قبیل و دسته دوم شامل بیماری‌های اسکلتی است که در ‏هر شغلی بدون توجه به نوع شغل و در اثر رعایت نکردن شرایط ارگونومیکی ایجاد می‌شود. ‏ اشخاصی که در ‏گروه دوم قرار دارند بیشتر شامل کارمندان و هم افرادی که شغل نشسته دارند ایجاد می‌شود.  این بیماری‌ها و ‏ناهنجاری‌های اسکلتی شامل آسیب به ستون فقرات و گردن درد است که با رعایت مسائل ارگونومیکی و درست ‏نشستن قابل پیشگیری هستند. به‌طورکلی بیشترین عضو آسیب‌پذیر در مشکلات اسکلتی شغلی ستون ‏فقرات و دست‌ها هستند.‏ کارمندان اداری به دلیل بی‌حرکتی یا کم تحرکی یا کار در نور ضعیف و غیر‏استاندارد می‌توانند دچار بیماری‌های اسکلتی، عضلانی و چشمی شوند.

استرس:  ‏

‏ یکی از تاثیرگذارترین مسائلی که به دلیل بی‌توجهی به سلامتی در کار ایجاد می‌شود، استرس‌های شغلی ‏است. هر شغلی متناسب با شرایط و ماهیت کار از حرفه‌ پزشکی و پرستاری گرفته تا کارمند، کارگر و ‏بسیاری از مشاغل دیگر، نقش‌های کاری مربوط به خود را دارند.

حساسیت‌ یا اگزمای پوستی:  ‏

اگزمای پوستی از بیشترین بیماری‌های شغلی است.‏ بیشتر بیماری‌های شغلی مربوط به اگزمای پوستی است.‏ ‏میزان تماس با مواد محرک در کارگران در کارهای عمرانی بسیار بالاست برخی کارگران به سیمان حساسیت ‏دارند که قرمزی، التهاب و خارش از نشانه‌های آن است و ممکن است این حساسیت‌ها نه‌تنها در محل مواجهه با ‏ماده آلرژن بلکه تمام بدن فرد را شامل شود.‏ از دیگر مشکلات پوستی، مواجه طولانی مدت با آفتاب است که ‏تشعشعات می‌تواند زمینه ساز بروز سرطان پوست در افراد شود. این عارضه بیشتر در کشاورزان دیده می‌شود.‏ ‏گفتنی است، بروز سرطان پوست در اثر این عوامل بعد از ٢٠تا٣٠‌سال مواجه مداوم،‌خود را نشان می‌دهد.

بیماری‌های ریوی:   ‏

افراد هر گونه شغلی که داشته باشند احتمال ابتلا به بیماری‌های شغلی را خواهند داشت. ریه و به‌طورکلی ‏دستگاه تنفس یکی از ارگان‌های بسیار آسیب‌پذیر در این بخش است. کارگر معدن در اثر گرد و غبار یا ‏گازهای معدنی، دچار بیماری ریوی می‌شود.‏ افرادی که با مواد شیمیایی سر و کار دارند ممکن است به ‏بیماری‌های پوستی، تنفسی و … دچار شوند.

  بیماری آزبستوزیس:  ‏

از دیگر بیماری‌های شغلی می‌توان به بیماری آزبستوزیس اشاره کرد که معمولا کارکنان کارخانه‌های الیاف ‏سازی بیشتر دچار این مشکل می‌شوند. مواجهه زیاد با آزبست می‌تواند حتی منجر به سرطان ریه شود. پزشکان ‏دیگر کادر درمانی هم مانند سایر مشاغل از خطر ابتلا به بیماری‌ها در امان نیستند و خطر ابتلا به بیماری‌های ‏عفونی و ویروسی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که این گروه از مشاغل را تهدید می‌کند.

آسیب شنوایی دایمی:  ‏

این آسیب در اثر مواجهه زیاد با سر و صدا ایجاد می‌شود و بیشترین آسیب را به گوش وارد می‌کند و این ‏مشکل زمانی ایجاد می‌شود که افراد بیش از حد استاندارد در محیط پر سر و صدا حضور پیدا می‌کنند.‏ ‏چنانچه فردی در شدت صوت بین  ٨٠-٩٠ دسی بل بیشتر از هشت ساعت حضور داشته باشد، عوارض ‏شنوایی در او ایجاد می‌شود و اگر این روند ادامه یابد منجر به اختلالات شنوایی و کم شنوایی و حتی ‏ناشنوایی دایمی می‌شود. همچنین استانداردهایی برای مواجهه با میزان سر و صدا ایجاد شده است که شدت ‏آسیب را به حداقل ممکن می‌رساند.‏ در افرادی که به دلیل نوع شغل مجبورند زیاد حرف بزنند یا خواننده‌ها ‏مشکلاتی در طناب صوتی آنان ایجاد می‌شود که در موارد اولیه با کاهش فعالیت و در شرایط حاد با لیزر قابل ‏درمان است.‏ رانندگان، خلبانان و کسانی که در کارگاه‌های پر صدا کار می‌کنند دچار عوارض کاهش شنوایی ‏می‌شوند.‏

مسمومیت:  ‏

کارگری که در واحد صنعتی با جیوه، سرب یا مواد شیمیایی سر و کار دارد، ممکن است دچار مسمومیت ‏حاد یا بیماری مزمن شود.‏ کشاورزان در معرض سموم ممکن است دچار مسمومیت شوند.

منبع: شهروند‏

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.