2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
طرز تهیه فسنجان مجلسی با گوشت قلقلی

طرز تهیه فسنجان مجلسی با گوشت قلقلی

فسنجان یک غذای خاص شمالی است که در میان غذاهای مجلسی در ایران است. برای تهیه فسنجان مجلسی با گوشت قلقی اینجا را بخوانید

جامعه پویا - فسنجان یک غذای شمالی و بسیار لذیذ است که جزء غذاهای کلاسیک و مجلسی محسوب می شود. برای پخت فسنجان مجلسی باید به ترکیب گوشت و گردو توجه کنید.

 

دستور پخت فسنجان مجلسی


مواد لازم


گردو:300 گرم
گوشت چرخ شده: 200 گرم
پیاز رنده شده: دو عدد بزرگ
رب انار: یک قاشق غذاخوری
رب گوجه: نصف قاشق غذا خوری
نمک، زردچوبه : به مقدار نیاز
شکر: در صورت تمایل یک قاشق غذاخوری

 

بیشتر بخوانید:دستور پخت قیمه مجلسی ونذری جا افتاده با چند ترفند ویژه



دستور پخت


در ابتدا گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده مخلوط کرده و خوب ورز دهید و مقداری نمک و فلفل به آن اضافه کنید. بعد مواد آماده شده را به اندازه های دلخواه به صورت گرد شکل دهید، بهتر است این مواد را به اندازه گردو های کوچک شکل دهید. تابه را گرم کرده و در آن روغن بریزید.  گوشت های قلقلی را داخل تابه بی اندازید و سرخ کنید.  گوشت های اماده را کناری قرار دهید. 

 

بیشتر بخوانید:طرز تهیه خورش کرفس جاافتاده و مجلسی+نکاتی که سرآشپزها می‌دانند


داخل قابلمه ای که قصد دارید خورش را در آن پزید کمی روغن بریزید. در ابتدا پیاز رنده شده و آب گرفته شده را داخل آن بریزید کمی نمک اضافه کنید و صبر کنید تا طلایی شود. بعد گردوی چرخ شده را به آن اضافه کنید.  گردو را به خوبی تفت دهید. توجه داشته باشید که گردو نباید بسوزد. وقتی خوب تفت دادید گردو کم کم به روغن می افتد. بعد آب را به گردو اضافه کنید و شلعه را زیاد کنید تا خوب بجوشد. وقتی به جوش امد شعله را کم کنید تا گردو دست کم به مدت دو ساعت روی حرارت کم خوب بجوشید تا روغن بی اندازد و جا بیفتد. بعد از دو ساعت که خوب جوشید رب انار و رب گوجه را به آن اضافه کنید. اجازه دهید نیم ساعت بجوشد و بعد گوشت های قلقلی را به سس اضافه کنید. اجازه دهید 45 دقیقه هم سس با گوشت بجوشد. 


حالا خورش شما آماده است.  برای زیبا تر شدن آن کمی انار دانه شده به آن اضافه کنید رنگ قهوه ای و قرمز زیبایی این خورش را دو چندان می کند. 

 

فسنجان مجلسی
نکته:


اگر برای تعداد زیادی مهمان خورش درست می کنید می توانید نصف گردو و نصف بادام زمینی چرخ شده استفاده کنید. بادام و گردو هم خوانی دارد و طعم بسیار لذیذی با هم خواهند داشت و خورش شما را چندین برابر لذیذ می کند. ضمن اینکه به لحاظ هزینه ارزانتر هم تمام می شود. 
برای اینکه گوشت قلقلی شما وا نرود می توانید از چرخ کرده سینه مرغ استفاده کنید. کالری گوشت مرغ هم کم است و خوب برای غذای پرکالری فسنجان بسیار مناسب است. 

بیشتر بخوانید:طرز تهیه آلبالوپلوی رستورانی با گوشت قلقلی


اضافه کردن شکر به غذا کاملا به ذائقه شما بستگی دارد. اگر فسنجان را ترش دوست دارید می توانید شکر اضافه نکنید اما اگر برای مجلس فسنجان تهیه می کنید فسنجان ملس بسیار مناسبتر است و افراد بیشتری آن را دوست دارند. 
گفته شد پیاز را رنده کنید. اینکار برای آن است که گردو زودتر روغن بی اندازد.


در انتها می توانید مقداری زعفران به فسنجان اضافه کنید اما اینکار را باید حتما بعد از خاموش کردن غذا انجام دهید. 
صبوری مهمترین کلید پخت یک فسنجان عالی است پس در پخت آن عجله نکنید و به اندازه کافی زمان بگذارید.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.