2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
طرز تهیه خورش فسنجان مجلسی و نکاتی که فقط سرآشپزها می دانند

طرز تهیه خورش فسنجان مجلسی و نکاتی که فقط سرآشپزها می دانند

خورش فسنجان یک غذای شمالی است که در فرهنگ غذایی همه مردم ایران جا دارد. برای اینکه یک خورش فسنجان عالی و مجلسی بپزید باید نکات سرآشپز را رعایت کنید. همه چیز درباره خورش فسنجان را اینجا بخوانید

جامعه پویا-خورش فسنجان، غذایی بسیار خوشمزه و خاص ایرانیان است که یک غذای مجلسی محسوب می شود. اما باید توجه کرد که اگر ریزه کاری های این خورش را درست انجام ندهید ممکن است خورش شما تلخ شود.

 

برای تهیه خورش فسنجان جا افتاده حتما باید به مواد اولیه ان توجه ویژه کنید.این غذای خاص شمالی طرفداران زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش قورمه سبزی مجلسی و نکاتی که سرآشپزها بلدند

 

 

خورش فسنجان

مواد لازم برای تهیه خورش فسنجان

مغز گردوی آسیاب شده 500 گرم

گوشت مرغ تکه شده به تعداد افراد(میتوانید از گوشت گوسفندی هم استفاده کنید)

رب انار 1 پیمانه معادل 300 گرم

شکر 3 تا 4 قاشق غذا خوری

آب لیمو 3 ق غ

فلفل1 قاشق مربا خوری

نمک 1 قاشق مربا خوری

پیاز رنده شده1عدد متوسط

بیشتربخوانید: طرز تهیه خورش بادمجان رستورانی و مجلسی

 

طرز تهیه خورش فسنجان مجلسی

طرز تهیه

ابتدا پیاز رنده شده را در روغن داغ ریخته و روی شعله کم با کمی نمک سرخ کنید. سپس تکه های مرغ را برای تفت دادن داخل آن بریزید. حالا نوبت گردوهاست. گردوی آسیاب شده را هم به مرغ و پیاز اضافه کنید و حسابی تفت بدهید. اینکار باعث می شود گردوها روغن بی اندازد و خورش شما جا بیفتد. وقتی مواد را با هم تفت دادید، مقداری آب به آن اضافه کنید و شعله را تا زمانی که آب بجوشد زیاد کنید. وقتی که آب جوشید شعله را کم کنید و اجازه دهید مواد روی حرارت کم به صورت یک دست بجوشد. هرچه مواد شما بیشتر بجوشد قوام بیشتری خواهد داشت.  یک ساعت و نیم روی حرارت کم زمان مناسبی برای قوام مواد است. اگر دوست دارید گوشت مرغ خیلی نرم شود می توانید بیشتر ان را بجوشانید.

اگر از گوشت گوسفندی هم استفاده کنید فسنجان شما بسیار لذیذترخواهد شد. ضمن اینکه تا زمان پخت کامل گوشت اجازه دهید  زیر اجاق روشن باشد.

وقتی گوشت پخت و قوام آمد حالا نوبت اضافه کردن رب انار است. رب انار را به آن اضافه کنید بگذارید 5 دقیقه با مواد بجوشد تا  خوب رنگ بگیرد و طعمش را در مواد پخش کند.  بعد براساس ذائقه ای که دارید شکر به فسنجان اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لوبیاپلوی مجلسی و خاص

 

نکات مهم درباره رب انار

اگر می خواهید فسنجان رنگ سیاه به خود بگیرد باید از رب انار غلیظ و سیاه استفاده کنید. توجه کنید رب انار افزودنی نداشته باشد و به خاطر انار رنگ سیاهی گرفته باشد. اگر از رب انار ملس استفاده کنید نیازی به شکر ندارید. اما اگر از  رب انار ترش استفاده کنید خورش شما کاملا ترش می شود بنابراین بهتر است شکر استفاده کنید تا ترشی آن تا حدی گرفته شده و خورش شما طعم ملس داشته باشد.

برخی خانم ها به خورش رب گوجه هم اضافه می کنند، رب گوجه طعم خورش شما را کمی تغییر می دهد ،پس اگر برای تغییر رنگ از رب گوجه استفاده می کنید به این نکته توجه کنید.

 

دستور پخت خورش فسنجان مجلسی

چه کنیم خورش تلخ نشود

برای اینکه خورش فسنجان شما تلخ نشود باید به گردوها خیلی توجه کنید. چیزی که باعث تلخی خورش فسنجان می شود پوست گردو است. حتما باید توجه کنید در میان گردوها پوست نباشد ، آسیاب شده پوست گردو قابل تشخیص نیست اما خورش را تلخ می کند.

رب انار هم خیلی مهم است اگر رب اناری که استفاده می کنید افزودنی داشته باشد خورش شما را تلخ می کند.

 

 

چه کنیم خورش فسنجان جا بیفتد

خورش فسنجان از جمله خورش هایی است که باید روی حرارت کم و با صبوری پخته شود. هرچقدر بیشتر روی حرارت کم بماند خورش یکدست و جا افتاده می شود. البته باید نسبت به میزان آب دقت کافی داشته باشید. خورش نباید ته بگیرد و هر چند دقیقه یکبار هم ان را هم بزنید.

استفاده از ادویه براساس سلیقه آزاد است. 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.