2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
ویتامین k  چیست و در چه غذاهایی وجود دارد و چه کارکردی برای بدن دارد

ویتامین k چیست و در چه غذاهایی وجود دارد و چه کارکردی برای بدن دارد

ویتامین کا نوعی ویتامین ضروری در بدن است که برای حفظ زندگی ضروری است. همه چیز درباره ویتامین کا را اینجا بخوانید

جامعه پویا -ویتامین کا K یک ویتامین بسیار ضروری در بدن است که اگر دچار اختلال شود مشکلات شدیدی را برای انسان به وجود می اورد. 
ویتامین کا در بسیاری از سبزیجات و میوه ها وجود دارد. این ویتامین را در هر سبزیجات سبز رنگی می توان پیدا کرد. مهمترین وظیفه ویتامین کا در بدن حفظ تعادل خونی و انعقاد خون است. 

 

ویتامین کا در بدن چه می کند


عملکرد ویتامین کا چطور است


ویتامین K ترومبین را که برای لخته‌شدن طبیعی خون لازم است فعال می‌کند. ویتامین کا مانند ویتامین دی محلول در چربی است و بدن برای جذب آن نیاز به صفرا دارد. این ویتامین در برابر گرما، پایدار است اما در مقابل نور خورشید و یخ زدگی از بین می‌رود. هر چه هوا گرمتر شود نیاز بدن به ویتامین K بیشتر می‌شود.

 بیشتر بخوانید: برای مبارزه با کرونا چه ویتامین‌هایی بخوریم؟

ویتامین کا۲ نسبت به ویتامین کا۱ بهتر جذب می‌شود و مدت زمان طولانی‌تری در بدن ذخیره می‌ماند. در بدن انسان مقداری از ویتامین کا۱ به ویتامین کا۲ تبدیل می‌شود که این تبدیل از طریق باکتری‌هایی در روده است. بنابراین این تبدیل مستقیما توسط فیزیولوژی انسان انجام نمی‌شود.

 

ویتامین کا
ویتامین کا چه فوایدی برای بدن دارد


مهمترین فایده این ویتامین K جلوگیری از خونریزی است. این ویتامین برای کنترل و درمان خون‌ریزی ناشی از بیماری‌های هموفیلی، کبد، زردی و زخم معده سودمند است و همچنین خونریزی‌های ناشی از استفاده طولانی مدت از آسپرین‌ها و آنتی بیوتیک‌ها را درمان می‌کند. به‌علاوه ویتامین K در درمان خون‌ریزی شدید در دوران قاعدگی و بهبود وضعیت استخوان‌ها و قلب مفید است. به نوزادان زودرس که امکان خون‌ریزی در آن‌ها زیاد است هم بعد از تولد ویتامین کا تزریق می‌کنند. همچنین این ویتامین در پیشگیری از سنگ کلیه، پوسیدگی (پوکی) استخوان، دیابت و بیماری‌های کبدی سودمند است. نوع مصنوعی آن که محلول در آب است در درمان زخم‌های پوستی مفید است.

بیشتر بخوانید: ویتامین e چه خواصی دارد و در چه خوراکی‌های وجود دارد


ویتامین کا را در چه مواد غذایی پیدا کنیم


انواع ویتامین کا را می توانید در میوه ها و سبزیجات سبز رنگ پیدا کنید. افزون‌بر آن مواد غذایی شامل جعفری، کلم، اسفناج، گل کلم، زردهٔ تخم مرغ، کاهو، چای سبز، گوجه‌فرنگی، مارچوبه، کرفس، لوبیا سبز، شاهی، شلغم، روغن سویا، روغن جگر ماهی و برگ سبز و نخود فرنگی پخته از منابع ویتامین کا هستند. در شیر، گوشت و میوه نیز به مقدار کم ویتامین کا وجود دارد. میزان نیاز روزانهٔ انسان به این ویتامین در مردان ۸۰ میکروگرم و در زنان ۶۵ میکروگرم است. مقداری از این ویتامین در کبد ذخیره می‌شود که پاسخگوی نیاز یک هفتهٔ بدن انسان است. خوردن سبزی‌های پربرگ و تیره‌برگ برای دریافت این ویتامین سودمند است. همچنین چون این ویتامین محلول در چربی است، خوردن سس با سالاد باعث افزایش جذب این ویتامین می‌شود.


پنیر‌های پر‌چربی و کهنه میزان بیشتری ویتامین کا۲ دارند. پنیر کامامبر، گودا و ادامر مقدار زیادی ویتامین کا۲ دارند.

 

ویتامین کا در چه موادی وجود دارد


چه کسانی نباید ویتامین کا مصرف کنند


همانطور که گفته شد ویتامین کا یکی از مهمترین  منابع انعقاد خون است و باعث می شود هنگام خونریزی خون دلمه ببندد. به همین دلیل است کسانی که به توضیه پزشک باید خون رقیقی داشته باشند نباید ویتامین کا استفاده کنند در افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین که بیشتر برای بیماران قلبی-عروقی تجویز می‌شود، استفاده می‌کنند، مصرف زیاد غذاهای حاوی ویتامین کا می‌تواند تداخل ایجاد کند؛ بنابراین در این گونه افراد، مصرف غذاهای حاوی ویتامین کا باید متعادل و کم باشد و با مشورت پزشک معالج، میزان آن‌ها مشخص شود.
مقدار زیاد ویتامین کا به بدن آسیب می‌رساند. بنابراین در مصرف مکمل‌های غذایی ویتامین کا باید احتیاط کرد.

بیشتر بخوانید: خواص ویتامین ث در بدن چیست وچطور به درمان کرونا کمک می کند


ویتامین کا محافظ بدن در برابر کرونا


پژوهش‌های علمی نشان داده‌اند که افراد با کمبود ویتامین کا در برابر بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ آسیب‌پذیرتر هستند. زیرا ویتامین کا از بافت‌های کشسان موجود در شش‌ها دارد که ویروس به آن حمله می‌کند، محافظت می‌کند. 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.