2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
کاپ قاعدگی چیست و چه مزایا و معایبی دارد

کاپ قاعدگی چیست و چه مزایا و معایبی دارد

کاپ قاعدگی چیست و چه مزایا و معایبی دارد

جامعه پویا - قاعدگی و مشکلاتی که بابت آن برای زنان ایجاد می شود مهمترین مساله در سلامت زنان است. کاپ قاعدگی یکی از وسایل نسبتا جدیدی است که برای زنان مورد استفاده قرار می گیرد. 


همه خانم‌ها تا قبل از یائسگی، سال‌ها عادت ماهیانه را تجربه می‌کنند. این دوران برای بسیاری از خانم‌ها جدا از مشکلات روحی و فیزیکی که برایشان رخ می‌دهد، به علت خون‌ریزی‌های شدید سخت و طاقت‌فرساست. این مشکل معمولا در هوای گرم و تابستان بیشتر خواهد شد اما به تازگی وسیله‌ای به نام کاپ یا فنجان قاعدگی در بین خانم‌ها محبوب شده است که بسیاری از مشکلات استفاده از نوار بهداشتی را کاهش می‌دهد. در ادامه به  معرفی و بررسی کاپ قاعدگی می‌پردازیم.


  کاپ قاعدگی چیست؟


کاپ قاعدگی یکی از محصولات بهداشت قاعدگی است که کنترل کننده خون ریزی  بوده  و یک بار مصرف نیست. این محصول همان طور که از اسمش مشخص است، شبیه به یک فنجان قابل‌انعطاف است و معمولا از جنس لاستیک یا سیلیکون ساخته می‌شود. جالب است بدانید کاپ‌های قاعدگی خون را جذب نمی کنند و فقط آن را جمع‌آوری می‌کنند. به همین دلیل شما باید هر ۶ تا ۱۲ ساعت یک بار آن را تخلیه کنید.البته استفاده از این محصول برای خانم هایی که ازدواج نکرده اند باید با مشورت  پزشک باشد .

کاپ قاعدگی


  چرا کاپ قاعدگی پرطرفدار است


  مقرون به صرفه هستند/ برخلاف تامپون‌ها یا نوارهای بهداشتی که باید به طور مداوم خریداری شوند و ممکن است سالیانه هزینه زیادی داشته باشند، برای یک کاپ قاعد‌گی قابل استفاده مجدد، یک بار هزینه پرداخت می‌کنید.
  کاپ‌های قاعدگی ایمن‌تر هستند/ از آن جایی که فنجان‌های قاعدگی به جای جذب خون، خون را جمع آوری می‌کنند، در معرض  ابتلا به سندروم شوک سمیTSS (یک عفونت باکتریایی نادر مرتبط با استفاده از تامپون) نیستید.


  راحت‌تر هستید/ استفاده از کاپ قاعدگی به شما احساس بهتری می‌دهد. برای مثال شما در فصل های گرم احساس سوختگی و گرمازدگی نخواهید کرد یا راحت‌تر  به کارهای روزانه خود مثل ورزش کردن و فعالیت بدنی می‌ پردازید.
  کاپ‌های قاعدگی خون بیشتری را نگه می‌دارند/ یک فنجان قاعدگی می‌تواند حدود ۲۵ تا ۵۰ گرم  خون قاعدگی را نگه دارد.
  دوستدار محیط زیست/ کاپ‌ قاعد‌گی قابل استفاده مجدد می‌تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد، به این معنی که شما ضایعات بیشتری به محیط زیست وارد نمی‌کنید.


  معایب و خطرات کاپ قاعدگی


به رغم راحتی این وسیله و رضایت بیشتر بانوان ، کاپ قاعدگی ممکن است عوارضی هم داشته باشد ، مثلا در بعضی افراد که سابقه حساسیت به لاتکس یا سیلیکون دارند ، باعث ایجاد حساسیت می‌شود. در برخی افراد ایجاد درد و ناراحتی در اوایل مصرف خواهد کرد. همچنین کاپ قاعدگی در بعضی موارد ممکن است احتمال عفونت را  افزایش دهد. برای جلوگیری از عفونت باید کاپ قاعدگی را خوب بشویید و پس از شستن حتما آن را خشک کنید.


نویسنده : مهسا کسنوی | روزنامه نگار

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.