2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
طرز استفاده از کاپ قاعدگی و مزایای آن

طرز استفاده از کاپ قاعدگی و مزایای آن

کاپ قاعدگی محصول جدیدی است که برای خانم‌ها ساخته شده و آنها را از نوار بهداشتی بی نیاز می‌کند. طرز استفاده و مزایای کاپ قاعدگی را اینجا بخوانید

جامعه پویا -کاپ قاعدگی یک وسیله جدید برای خانم‌هاست که از نوار بهداشتی آنها را راحت می‌کند. کاپ فاعدگی  ظرف قابل انعطافی است که در طی قاعدگی در واژن جای‌گذاری می‌شود. این محصول بهداشتی زنانه، قادر به جمع‌آوری ترشحات قاعدگی به جای جذب آن‌هاست و هدف از آن این است که از نشت جریان قاعدگی (خون ناشی از ریزش رحم) بر روی لباس جلوگیری شود. فنجان قاعدگی معمولاً از سیلیکون پزشکی یا پرایمر قابل انعطاف ساخته می‌شود و از دو بخش قیف و ساقه تشکیل شده‌است. ساقه برای قرار دادن و برداشتن آن در داخل مهبل استفاده می‌شود. هر ۴ تا ۱۲ ساعت (بسته به مقدار جریان) فنجان برداشته و تخلیه می‌شود و پس از شستشو دوباره جای‌گذاری می‌شود. پس از هر دوره استفاده، فنجان باید حداقل ۵ دقیقه با آب جوش شستشو داده شود و تا برای استفاده در ماه آینده محل رشد عوامل بیماری‌زا نباشد.

 

کاپ قاعدگی برای باکره ها

برخلاف تامپون‌ها و نوارهای بهداشتی، فنجان‌ها به جای جذب، مایع قاعدگی را جمع می‌کنند. یک فنجان قاعدگی تا پنج سال یا بیشتر قابل استفاده است. این مسئله باعث می‌شود تا هزینه‌های بلندمدت آن کمتر از تامپون‌ها یا نوارهای یکبار مصرف باشد، گرچه که هزینهٔ اولیهٔ آن بالاتر است. گفته می‌شود فنجان‌های قاعدگی چون مصرف کمتری دارند، برای محیط زیست نیز مناسب‌ترند اما این مسئله نیاز به بررسی دارد. با توجه به اینکه فنجان قاعدگی قابل استفاده مجدد است، مصرف آن به میزان قابل توجهی پایین‌تر است و زباله‌های تولید شده از چرخه قاعدگی را کاهش می‌دهد. این محصول هیچ اتلاف روزانه‌ای ندارد اما تجزیه‌پذیر هم نیست.


بیشتر شرکت‌های تولیدکننده فنجان قاعدگی، آن را در دو اندازهٔ بزرگ و کوچک به فروش می‌رسانند. فنجان قاعدگی بدون رنگ و شفاف فروخته می‌شود، اما چند شرکت نیز فنجان‌های رنگی مانند صورتی یا بنفش را ارائه می‌کنند.

 

 

گفته می‌شود استفاده از فنجان‌های قاعدگی در مقایسه با دیگر گونه‌های قاعدگی گزینهٔ امن‌تری است

 


روش استفاده از فنجان قاعدگی 


فنجان قاعدگی به این شکل در واژن قرار می‌گیرد که ابتدا با دست فشرده شده و لبه‌های آن به هم چسبانده می‌شود و سپس وارد واژن می‌شود. فنجان در واژن معمولاً خود به خود باز می‌شود و به دیواره می‌چسبد. اگر فنجان خود به خود باز نشد، کاربر می‌تواند آن را یک دور با دست بچرخاند تا اطمینان حاصل کند که کاملاً باز شده و درست قرار گرفته‌است. فنجان باید در اطراف گردن رحم قرار گیرد. اگر به درستی وارد شود، فنجان نباید نشت کند یا باعث احساس ناراحتی شود. در مقایسه با تامپون، فنجان قاعدگی باید در کانال واژینی پایین‌تر قرار گیردو ساقهٔ آن باید کاملاً داخل واژن باشد. تکنیک‌های مختلف تاشو برای قراردادن فنجان قاعدگی وجود دارد. اما روش‌های معمول عبارتند از C-fold، و همچنین پانچ کردن پایین.

 

 

اگر روان‌کننده برای قرار دادن ضروری باشد، باید از روان‌کنندهٔ واتربیس (برپایه آب) استفاده شود. زیرا روان‌کنندهٔ سیلیکون‌بیس می‌تواند برای سیلیکون فنجان مخرب باشد.

پس از ۴ تا ۱۲ ساعت (بسته به مقدار جریان قاعدگی)، فنجان باید تخلیه شود. پیشنهاد این عمل با کشیدن مستقیم ساقه انجام نشود. زیرا که می‌تواند مکش ایجاد کند. پس از تخلیه، فنجان قاعدگی باید پیش از استفادهٔ دوباره حتماً شستشو داده شود. برای شستشو می‌توان آن را با صابون شست و در انتهای دوره چند دقیقه در آب جوش قرار داد تا کاملاً تمیز شود. 

 

طرز استفاده از کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی را چطور تمیز کنیم


راه ‌حل‌های استریلیزاسیونی که معمولاً برای بطری‌های نوزاد و تجهیزات پستان رایج است، برای استریل‌کردن فنجان نیز کاربرد دارد. دستورالعمل‌های تمیز کردن فنجان در هر نام تجاری متفاوت است.
هنگام استفاده از فنجان قاعدگی، مایع قاعدگی پس از آن که از دهانه رحم جریان می‌یابد جمع‌آوری می‌شود و به صورت مایع نگهداری می‌شود. با تامپون‌ها، مایع جذب می‌شود و به شکل نیمه انعقادی نگه داشته می‌شود که این خود عامل ایجاد بو است.

 


فنجان‌های قاعدگی مایع قاعدگی را در داخل واژن جمع می‌کنند و به‌طور کلی نشت نمی‌کنند (در صورتی که به صورت منظم تخلیه شده و به درستی وارد شده باشند). بعضی از زنان به علت استفاده نامناسب یا اندازه نامناسب فنجان، دچار نشت می‌شوند. برای مثال، اگر آن را به درستی وارد نکنید، فنجان به‌طور کامل باز نمی‌شود و در برابر دیواره‌های واژن مهر و موم نمی‌شود و این خود باعث نشت آن می‌شود.
اگر یک کاربر به دلایل پزشکی یا… نیاز به ردیابی مواد خارج‌شده از بدن را داشته باشد، فنجان قاعدگی به او اجازه می‌دهد تا این کار را با دقت انجام دهد. بعضی از فنجان حتی بر روی آن‌ها علائم اندازه‌گیری وجود دارد.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.