2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
سریال پوست شیر بهتر است یا سریال خونسرد

سریال پوست شیر بهتر است یا سریال خونسرد

2 سریال پلیسی نمایش خانگی ساخته امیرحسین ترابی و جمشید محمودی چه ویژگی‌ها و تفاوت‌هایی دارند؟

جامعه پویا - مائده کاشیان-معمولا سریال‌های نمایش خانگی در ژانر ملودرام یا ژانر پرطرفدار کمدی تولید می‌شوند و مجموعه‌های پلیسی و جنایی سهم کمتری از تولیدات این مدیوم دارند، اما برخلاف این روال معمول، سال 1400 سریال پلیسی «حرفه‌ای» ساخته مصطفی تقی‌زاده منتشر شد، امسال نیز ابتدا مجموعه «خون‌سرد» به کارگردانی امیرحسین ترابی و یک ماه پس از آن «پوست شیر» اثر برادران محمودی در این ژانر به پخش رسید،

 

به این ترتیب اکنون دو سریال پلیسی - جنایی در حال انتشار است که هر دو مجموعه از تولیدات پلتفرم فیلم‌نت هستند. به بهانه پخش همزمان، «خون‌سرد» و «پوست شیر» را با یکدیگر مقایسه کردیم و به شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها پرداختیم.


شخصیت پلیس


در هر دو سریال مامور پلیس قصه، ویژگی‌های شخصیتی خاصی دارد که نقش  او را جذاب و کنجکاوی‌برانگیز کرده است. «امیرعلی طلوعی» در «خون‌سرد» پلیس جوان، اما جسور و باهوشی است که گاهی منتظر قانون نمی‌ماند و به شیوه خودش سراغ حل پرونده‌ها می‌رود. او کارش را بسیار جدی می‌گیرد و با نیروهایش برخورد سخت‌گیرانه‌ای دارد. «محب» در مجموعه «پوست شیر»، نسبت به «امیرعلی» سن و سال بیشتری دارد و به واسطه اتفاقاتی که در زندگی‌اش افتاده، به فردی آرام و درون گرا تبدیل شده است. «محب» نیز پلیس باتجربه‌ای است که در برخورد با همکاران خود جدیت و اقتدار دارد. به دلیل موضوعیت زندگی شخصی این شخصیت در قصه «پوست شیر»، سریال اطلاعاتی از جزئیات زندگی خانوادگی او به مخاطب می‌دهد، اما در «خون‌سرد» تماشاگر جز علاقه احتمالی «امیرعلی» به خواهر دوستش «کسری کیا» در گذشته، چیز زیادی درباره زندگی شخصی او نمی‌داند. هر دو سریال به خوبی شخصیت های پلیس خود را معرفی کردند و «امیرعلی» و «محب» ورود غافلگیرکننده‌ای به قصه داشتند. شهرام حقیقت‌دوست و شهاب حسینی هر دو انتخاب مناسبی برای این نقش‌ها بوده‌اند و بازی خوبی در این سریال ها دارند.

سریال پوست شیر


شخصیت قاتل


موضوع قتل سریالی، سوژه مشترک هر دو سریال «خون‌سرد» و «پوست شیر» است، با این تفاوت مهم که قتل زنجیره‌ای محور اصلی قصه «خون‌سرد» است، اما در «پوست شیر» به این موضوع اشاره شده است. یک قاتل سریالی زندگی پلیس قصه یعنی شخصیت «محب» را زیر و رو کرده و مرگ یکی از شخصیت‌های داستان نیز بی‌ارتباط به آن قاتل سریالی نیست، در نتیجه به تناسب قصه، این دو مجموعه درباره شخصیت قاتل پرداخت متفاوتی داشته‌اند. «خون‌سرد» خیلی زود از چهره قاتل قصه پرده برداشت و مخاطب متوجه شد شخصیت دکتر «کسری کیا» همان مجرمی است که پلیس دنبال او می‌گردد. قصه با محوریت این شخصیت روایت می‌شود و سریال به ترفندهای او برای گیر انداختن متهمان پرونده‌های مربوط به زن آزاری، شیوه قتل، انگیزه‌های او از انجام قتل‌ها و همچنین زندگی شخصی او پرداخته است، اما در «پوست شیر» قاتل غایب است. مرگ مشکوک دختر جوانی به نام «ساحل» که نشانه‌هایی از پرونده قاتل سریال به نام «درختی» دارد، پلیس را با سوالات فراوانی مواجه کرده است. هنوز مشخص نیست مجرم سریال  «پوست شیر» کیست، اما قطعا او  مانند قاتل «خون‌سرد» شخصیتی موجه مثل یک پزشک قانونی نیست!

 


پرونده قتل


طعمه‌های «کسری» در سریال «خون‌سرد»، مردانی هستند که با انگیزه‌های مختلف زنان و دختران را مورد آزار و اذیت خود قرار داده‌ یا مرتکب قتل آن‌ها شده‌اند، موضوع سریال نیز قتل‌های زنجیره‌ای است، به این ترتیب هر بار به یکی از سوژه‌های او و پرونده‌های مختلف پرداخته می‌شود. اما سریال «پوست شیر» قصه خود را با محوریت یک پرونده مشخص و ماجرای قتل «ساحل» روایت می‌کند. کشته شدن این دختر جوان سرآغاز ماجراهای تازه و ایجاد تغییراتی در زندگی شخصیت‌های قصه شده است. در «خون‌سرد» شاهد انجام قتل‌ها توسط «کسری» هستیم، اما در «پوست شیر» قتل از زبان پلیس روایت شده است، به همین دلیل طبیعتا میزان خشونت مجموعه «خون‌سرد» بیشتر است.


فضای معمایی


همان طور که اشاره کردیم شخصیت قاتل حضور پررنگی در قصه «خون‌سرد» دارد، بنابراین سریال به همه سوالات مخاطب درباره قاتل پاسخ داده و همچنان با پیشرفت قصه ابعاد بیشتری از شخصیت او نیز رو می‌شود، اما قصه «پوست شیر» روی همین ابهام‌ها و سوالات درباره قاتل و انگیزه او بنا شده است و مخاطب با انگیزه پیدا کردن پاسخ سوالاتش قصه را دنبال می‌کند. علاوه بر این‌ها، «خون سرد» نسخه ایرانی سریال خارجی «دکستر» است، با این اوصاف وجهه رازآلودی و معمایی سریال «پوست شیر» از «خون‌سرد» پررنگ‌تر است. هرچند که بعضی اتفاقات در «خون‌سرد» پیچیدگی لازم را ندارد، اما گره‌هایی که در قصه هر دو سریال ایجاد شده است، کشش و جذابیت لازم را به وجود آورده‌اند. مدتی پیش در همین صفحه نوشتیم که «پوست شیر» شروع خوبی داشته، حالا باید دید در ادامه چگونه پیش می‌رود.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.