2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
دلایل خشکی پوست در پاییز و زمستان و راههایی سریع برطرف کردن آن

دلایل خشکی پوست در پاییز و زمستان و راههایی سریع برطرف کردن آن

خشکی پوست در پاییز و زمستان یک مساله بسیار شایع است. دلایل خشکی پوست و راههای برطرف کردن آن را اینجا بخوانید.

جامعه پویا -خشکی پوست یکی از شایع ترین مشکلات پوستی است که گاهی تا حدی پیش می رود که فرد مبتلا دچار خونریزی های شدید و زخم می شود. 
خشکی پوست به دلایل مختلفی ایجاد می شود اما یکی از دلایل مهم و اغلب ان سرما و عدم رطوبت است. در فصل پاییز و زمستان که رطوبت هوا کم می شود خشکی پوست بسیار شدت می گیرد.

 

راه درمان خشکی پوست در سرما

انواع مشکلاتی که خشکی پوست ایجاد می کند

بیشتر بخوانید: پوست از چه سنی پیر می شود و چطور از پیری پوست جلوگیر ی کنیم

خارش پوست
ضخیم و خشن شدن مناطقی روی پوست
ترک‌های دردناک در پوست
درماتیتی که شامل قرمزی، التهاب و پوست‌پوست شدن باشد
اگزمایی که می‌تواند با پوسته‌پوسته شدن، خارش و قرمز شدن بخش‌هایی از پوست همراه باشد.
عفونت باکتریایی 
اگر دچار خشکی پوست هستید و در فصل پاییز و زمستان این مشکل تشدید می شود راههایی وجود دارد که می توانید با انجام آن از آزارهای پوست خشک تاحد زیادی خلاص شوید.

خشکی پوست


صابون و آب داغ ممنوع


هنگامی‌که در تلاش برای برگرداندن رطوبت به پوست خود هستیم، شاید خیساندن زیاد پوست در آب ایده‌ی خوبی به نظر بیاید اما جالب است بدانید که آب می‌تواند خشکی پوست را تشدید و بدتر کند به‌خصوص اگر از آب داغ و صابون استفاده شود. شستشوی زیاد می‌تواند چربی و روغن محافظ روی پوست را از بین ببرد و پوست را در وضعیتی آسیب‌پذیر و مستعد خشکی قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اگزما چیست و چطور آن را درمان کنیم

بنابراین لازم است سعی کنید شستشو و استحمام خود را کوتاه کنید (10 دقیقه یا کمتر) و همچنین به‌جای استفاده از آب داغ، سعی کنید از آب گرم استفاده کنید.

استفاده زیادی از صابون‌ها و یا ضدعفونی‌کننده‌های دست معمولاً منجر به خشکی پوست می‌شود. بنابراین سعی کنید مصرف صابون و ضدعفونی‌کننده‌های دست خود را به حداقل برسانید.

می‌توانید مصرف صابون را فقط و فقط به زمان‌ها و مکان‌هایی که نیاز قطعی وجود دارد اختصاص دهید و یا مصرف آن را فقط به آن نقطه از بدن که نیازمند شستشو است مثل زیر بازوها و یا پاها محدود کنید. بنابراین دیگر تمام بدن خود را در معرض شستشوی غیرضروری قرار نمی‌دهید.

همچنین می‌توانید از صابون‌های ضعیف، بدون بو و صابون‌هایی که به‌منظور ایجاد خشکی کمتر طراحی و تولید شده‌اند استفاده کنید.

پوست خود را مرطوب کنید
مرطوب‌کننده‌های پوست ابزار بسیار مهمی برای مقابله با خشکی پوست هستند. انتخاب صحیح مرطوب‌کننده، می‌تواند باعث پیشگیری و درمان خشکی پوست شود. لازم به ذکر است 4 نوع از مدل‌های مرطوب‌کننده در بازار وجود دارند که نیازی به تجویز پزشک ندارند.

پمادهای مرطوب‌کننده: نحوه کار پمادهای مرطوب‌کننده این‌طور است که سعی دارند بیشتر رطوبت موجود در پوست را حفظ کنند. البته ممکن است با استفاده از پمادهای مرطوب‌کننده حس چرب شدن و روغنی بودن پوست را داشته باشید. وازلین یکی از همین نمونه‌هاست.

 

بیشتر بخوانید: بثورات پوستی چیست و چطور درمان می شود

روغن‌های مرطوب‌کننده: روغن‌های مرطوب‌کننده نسبت به پمادها حس چرب بودن کمتری در پی دارند و علیرغم چرب بودن کمتر، همچنان برای مبارزه با خشکی پوست مؤثرند. روغن بچه، روغن‌های معدنی و روغن حمام از این نوع هستند.

کرم‌های مرطوب‌کننده: کرم‌های مرطوب‌کننده نسبت به سایر انواع مرطوب کننده‌ها از محبوبیت بیشتری برخوردارند و فراگیرترند. علت محبوبیت بیشتر کرم‌های مرطوب‌کننده این است که پوست بدن انسان آن‌ها را بهتر از سایر مدل‌ها جذب می‌کند. کرم‌های دست از این نوع مرطوب‌کننده‌ها هستند.

لوسیون‌های مرطوب‌کننده: لوسیون‌های مرطوب‌کننده دارای کمترین احساس چرب و روغنی بودن را دارند که یک مزیت است. اما لوسیون‌ها نسبت به سایر مدل‌ها، از مرطوب‌کنندگی کمتری برخوردارند و این اتفاق ناشی از وجود الکل بیشتر در آن‌هاست.

بعد از شستن پوست خود، آن را به‌آرامی و به‌طور متوسط خشک کنید و بلافاصله از مرطوب‌کننده‌ی خود روی پوستتان استفاده کنید چراکه این لحظه بهترین لحظه برای گیر انداختن بیشترین میزان رطوبت در پوست است

 

اگزما و خشکی پوست
 خوراکی هایی که برای پوست خشک مفید است 


مواد دارای کافئین مثل قهوه و کولا را به میزان کم مصرف کنید، زیرا کافئین باعث کاهش آب بدن و پوست و در نتیجه خشکی آن میشود.

- مواد غذایی حاوی چربی امگا- ۳ را بیشتر مصرف کنید. این چربی مفید در ماهی، انواع آجیل و تخمکتان وجود دارد.

موقعی که در خارج از منزل هستید، حتماً از کرم ضدآفتاب استفاده کنید، مخصوصا در ارتفاعات و کوهها، زیرا در این اماکن، بیشتر در معرض اشعه ماورای بنفش نور خورشید خواهید بود.

اگر آب بدن شما کاهش یابد، در تشدید خشکی پوست موثر است لذا به شما توصیه می کنیم تا آب بیشتری مصرف نمایید و حداقل روزانه ۲ لیتر مایعات مصرف نمایید. همچنین از خوردن مواد غذایی تند وقهوه والکل خودداری نمایید.

به خاطر داشته باشید که حمام طولانی با آب خیلی داغ سبب از بین رفتن چربی طبیعی پوست میگردد لذا به شما توصیه می کنیم تا باآب گرم، نه داغ درزمانی کمتر از ۱۵ دقیقه دوش بگیرید. از صابونهای خیلی قوی استفاده نکنید از صابونهای ملایم یا روغنی ویا صابون بچه استفاده کنید. بعد از حمام باملایمت خود راخشک کنید . نباید بعد از حمام احساس خشکی و کشیدگی پوست کنید.

برای پیشگیری از خشکی شدید دستها در خانه، استفاده از دستکش ظرفشویی با لایه نخی داخلی و استفاده از دستکش نخی یا چرمی در خارج از خانه توصیه می شود.

بعد از هر بار حمام و استفاده از شوینده مناسب و خشک کردن پوست تا هنوز مقداری رطوبت روی پوست هست از مرطوب کننده ها استفاده کنید.
به افراد دارای پوست خشک توصیه می شود در فصل سرما، فواصل استحمام را بیشتر کنند، زیرا استحمام روزانه و استفاده بیش از حد از مواد شوینده مانند صابون موجب تشدید خشکی پوست می شود.
 

 

دیدگاه‌ها
اسیه 1399/09/10
عااااالییییی

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.