2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
افراد خودخواه چه کسانی هستند و چطور با آنها برخورد کنیم

افراد خودخواه چه کسانی هستند و چطور با آنها برخورد کنیم

افراد خودخواه افرادی هستند که به دیگران توجهی ندارد و برای رسیدن به اهداف خود هرکاری می کنند. برای اینکه بدانید افراد خودخواه چه کسانی هستند این مطلب را بخوانید.

جامعه پویاافراد خودخواه افرادی هستند که به دیگران چندان اهمیت نمی‌دهند و برای رسیدن به خواسته‌هایشان دیگران را نادیده می‌گیرند.

شخصیت‌های خودخواه در ظاهر افرادی هستند که بسیار موفق هستند اما در روابط فردی با مشکلاتی مواجه هستند.

واقعیت‌ها را درباره افراد خود خواه بپذیرید و تلاشی برای تغییر آنها نکنید.

 

 

شخصیت خودخواه

 

بیشتر بخوانید: شخصیت نمایشی چیست و چه ویژگیهایی دارد

بپذیرید که آنها نسبت به دیگران توجهی ندارند

بپذیرید که فرد خودخواه هرگز نیازهای شما را ترجیح نمی دهد و تنها به فکر برطرف کردن نیازهای خود است و او توجهی به احساسات و رفاه دیگران ندارد. با پذیرفتن این حقایق فهمی روشن از جایگاه خود در رابطه به دست می آورید.

باید مهارت داشته باشید که چگونه عکس العمل مناسبی نسبت به رفتار دیگران داشته باشید. زمانی که رفتار دیگران را برای خودمان شخصی سازی نکنیم، می توانیم با آن ها بهتر رفتار را داشته باشیم.

 

خود را نادیده نگیرید

افراد متکبر، توجهی به شما نمی کنند. برای تقویت عزت نفس و ایمن شدن در برابر چنین افرادی نیازهای خودتان را نادیده نگیرید و به خود اهمیت دهید.

 

در برابرشان تواضع نشان ندهید

هرگونه احساس خشم نسبت به آنها را فرو بنشانید و روی شخصیت خودتان متمرکز شوید و همان فرد دوست داشتنی که هستید بمانید.

 

خودخواه چه کسی است

رابطه را به اتمام برسانید

در صورتی که تمام راه‌ها را امتحان کرده و به نتیجه‌ای با فرد خودخواه نرسیدید، بهتر است روابط خود را با او کنار بگذارید و یا به شدت محدود کنید. سعی کنید این افراد را درک کنید و بدانید که یک چیزی در گذشته‌ ‌آن‌ها باعث بروز این ویژگی شده و احتمالا خودشان هم مقصر نبوده‌اند.

 

 

یادآوری کنید که فقط خودش مهم نیست

فرد خودخواه آنقدر درگیر خودش و احوالاتش است که به هیچ وجه به شما توجهی نمی‌کند. در این مواقع بدون این‌که عصبانی شوید و بخواهید تمام خشونتتان را به رخ بکشید به آرامی به او بگویید که موقعیت مناسبی ندارید و می‌خواهید با او صحبت کنید.

 

 

بیشترخوانید: به چه کسانی خودشیرین می گویند و این افراد چه خصوصیاتی دارند

آسیب‌های خودخواهی

خودخواهی ویژگی شخصیتی است که آسیب‌های بسیاری را به دنبال دارد. افراد خودخواه به جز خودشان شخص دیگری را نمی‌بینند و در صورتی که اطرافیان به او توجهی که می‌خواهند را ندهند، احساس طردشدگی و ناامیدی می‌کنند. خودخواهی علاوه بر خود فرد، زندگی اطرافیان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. وقتی که خودشان را مرکز توجه می‌بینند و فکر می‌کنند که از همه برتر هستند اعتماد به نفس دیگران را تخریب می‌کنند و آن را از بین می‌برند.

فرد خودخواه

 

احساس برتری

فرد خودخواه در هر شرایطی قصد دارد تا به بقیه بفهماند که از آن‌ها بهتر است و خودشان هم این مسئله را باور دارند. همین ویژگی باعث به وجود آمدن تسلط اجتماعی در آن‌ها می‌شود. این مورد می‌تواند در جنبه‌های مختلف زندگی حمایتشان کند.

 

به طور مثال باعث افزایش اعتماد به نفسشان می‌شود که به آن‌ها اجازه می‌دهد در زندگی خودشان بیشتر از حد ریسک کنند و حتی از نظر جنس مخالفشان بسیار جذاب باشند. رفتارهای افراد خودخواه گاه نشانه‌هایی از ابتلا به اختلال خودشیفته هستند.

 

 

چطور خودخواهی را از خود دور کنیم

کمک کردن به اطرافیان 

اگر در شرایطی هستید که کاری از دستتان برمی‌آید برای اطرافیانتان انجام دهید. بدانید که این کار قبل از این که به نفع دیگران باشد به نفع خودتان است. کمک کردن به دیگران حس خوبی در شما ایجاد می‌کند و در نظر دیگران نیز محبوب می‌شوید. با این کار از خودخواهیتان کم می‌شود.

 

عضو گروه‌های مختلف شوید

سعی کنید عضو گروه‌های مختلف شوید و با آن‌ها همراهی کنید. مهمانی بدهید و اطرافیانتان را دعوت کنید. به خواسته‌های آن‌ها توجه کنید و باب میل آن‌ها رفتار کنید. این کار به شما اجازه خودخواه بودن نمی‌دهد و روابطتتان را خیلی بهتر می‌کند. توجه داشته‌باشید که این کارها را باید با ممارست و تکرار زیاد انجام دهید تا جایگزین شخصیت خودخواهانه شما شوند و در سبک زندگیتان نهادینه شوند.

 

 

شخصیت خودخواه

به بقیه توجه کنید

در یک جمع به بقیه هم توجه کنید. عواقب کاری که انجام می‌دهید بر روی همه آن‌ها تاثیر می‌گذارد پس فقط خودتان را در نظر نگیرید و به همه افراد حاضر توجه کنید. سعی کنید از بقیه تعریف کنید این کار باعث می‌شود که بدانید بقیه هم برای شما مهم هستند و از پیشرفتشان خوشحال می‌شوید.

 

احساسات بقیه را درک کنید

برای این‌که از خودخواهی دوری کنید باید توانایی درک احساسات افراد دیگر را داشته باشید. اگر فرد خودخواهی باشید از اتفاقات ناگواری که برای دیگران می‌اوفتد خوشحال می‌شوید؛ اول برای این که در جایگاه آن‌ها نیستید و دوم به این دلیل که شرایط بهتری نسبت به آن‌ها دارید. اگر می‌خواهید از خودخواهی دوری کنید باید بلد باشید که افراد دیگر را درک کنید و با آن‌ها همدردی کنید.

بیشتر بخوانید: گاسیپ چیست و چه کسانی گاسیپ یا خاله زنک بازی دارند

 

با فرد خودخواه چه کنیم

به واکنش دیگران توجه کنید

واکنش‌های دیگران را تحت نظر قرار دهید و ببینید که بقیه افراد چگونه با شما رفتار میکنند. با این کار شما می‌فهمید که آن‌ها علاقه دارند با شما ارتباط برقرار کنند و می‌توانید برخوردهای به دور از خود‌خواهی را بشناسید.

 

دست از مقایسه خودتان بردارید

خودتان را مدام با دیگران مقایسه نکنید. مقایسه کردن سبب می‌شود خود را برتر بدانید. مقایسه مداوم خودتان با دیگران چشمانتان را به همه چیز می‌بندد و تنها چیزی که به ذهنتان می‌آورد، موفقیت و پیروزی است. در پی این اتفاق فقط به خودتان توجه می‌کنید و دیگر نمی‌تواند برای بقیه افراد آرزوی موفقیت داشته باشید. سعی کنید فقط با خودتان رقابت کنید تا از خودتان بهتر شوید.

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.