2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
طرز تهیه قلیه ماهی بسیار لذیذ و خوشمزه با دستور پخت جنوبی

طرز تهیه قلیه ماهی بسیار لذیذ و خوشمزه با دستور پخت جنوبی

قلیه ماهی یک غذای بسیار خوشمزه جنوبی است که در بوشهر و اهواز بسیار پخته می شود و یکی از غذاهای ثابت رستورانهای جنوب است. طرز تهیه این غذای خوشمزه را اینجا ببینید

جامعه پویا -قلیه ماهی یک غذای بسیار خوشمزه و سنتی جنوبی است که خوشمزه  شدن ان بسیار به روشی که شما آن را تهیه می کنید. بستگی دارد. 
برای تهیه این غذای سنتی و عالی جنوبی حتما باید از ماهی جنوب استفاده کنید و ماهی شما اصلا مناسب این غذا نیست. 

قلیه ماهی بوشهری


مواد لازم

ماهی: 2 کیلوگرم(از نوع ماهیهای شیر،سنگسر،هامور یا شوریده)
پیاز متوسط :3 تا 4 عدد
گشنیز : 1 کیلوگرم
شنبلیله: 250 گرم
تمبر هندی : 200 گرم
زردچوبه : 2 قاشق مرباخوری
فلفل قرمز کوبیده شده :به مقدار کم(به نسبتی که میل داریم غذا تند باشد)
سیر: 1 بوته
روغن :200 گرم

قلیه ماهی با تن


دستور پخت


سبزی را پس از تمیز کردن شسته در آبکش می ریزیم تا آب آن برود؛بعد آنرا ریز خرد می کنیم. شما می توانید از سبزی خشک هم استفاده کنید. سبزی خشک را کاملا بساییدو بعد استفاده کنید. حالا  پیاز را نگینی خرد کرده با روغن سرخ می کنیم تا طلایی شود. سیر را می کوبیم و در پیاز می ریزیم.
سبزی را نیز به آن اضافه کرده، می گذاریم آب آن تبخیر و کمی سرخ شود. ماهی را تکه کرده با 1 استکان آب و کمی نمک می گذاریم در حرارت ملایم بپزد.

 


پوست ماهی را به طور کامل جدا کنید. بعد به قطعات درشت خرد کنید. این قطعات باید درشت تر از گوشتی باشد که در خورش می ریزید. 
سپس تمبرهندی را آماده کنید. آن را به مدت نیم ساعت خیس کنید تا گوشتش از اضافاتش به طور کامل جدا شود.  آن را در یک صافی بریزید و کاملا صاف کنید ، مایعی به دست می آید را به خورش اضافه کنید سپس سایر چاشنی ها از جمله نمک و زرد چوبه را اضافه کنید. 
تمام مواد را همراه با یکدیگر،کمی سرخ می کنیم؛2 تا 3 لیوان آب در آن می ریزیم و در حرارت ملایم قرار دهید تا خورش آهسته بجوشد و جا بیفتد. در پایان و وقتی که خورش شما جا افتاد فلفل و در صورت تمایل چاشنی دیگری داشتیند به خورش اضافه کنید. 

 

ادویه مخصوص قلیه ماهی
نکته


اگر دوست دارید خورش شما جا افتاده شود و لعاب بی اندازد می توانید مقداری اسفناج بسیار ریز شده به خورش اضافه کنید.  
سبزی قلیه ماهی را به اندازه سبزی قورمه سبزی ریز و سرخ کنید. 
میزان فلفلی که اضافه می کنید کاملا به سلقیه شما بستگی دارد اگر غذای تند دوست ندارید فلفل زیاد اضافه نکنید اما نباید فلفل را از غذا به طور کامل حذف کنید چون یکی از چاشنی های اصلی ان است. 
قلیه ماهی یک غذا با طبع گرم است پس هنگام مصرف به این نکته توجه کنید
ماهی شیر ماهی بسیار مناسبی برای قلیه ماهی است و اصلا وا نمی رود و اگر تازه کار هستید از ماهی شیر برای قلیه ماهی استفاده کنید. 

از تن ماهی هم به جای انواع ماهی در قلیه ماهی می توانید استفاده کنید. توجه داشته باشید روغن آن را باید بگیرید


 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.