2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
خواص کنجد ؛ از لاغری  و مراقبت از پوست تا پیشگیری از سرطان

خواص کنجد ؛ از لاغری و مراقبت از پوست تا پیشگیری از سرطان

کنجد یک دانه بسیار مفید و مهم برای سلامت بدن است. برای اینکه خواص ومضرات و نحوه استفاده از کنجد را بدانید اینجا را بخوانید

جامعه پویا -کنجد یک بذر بسیار پرخاصیت و مهم برای بدن است که به شکل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. 


کنجد در ایران به راحتی کشت می شود و فراوان است. کنجد را به شکل بذر فراوری شده و روغن مورد استفاده قرار می دهند. این بذر بسیار پرخاصیت از تاثیرات شگفت انگیز بر روی پوست و مو تا پیشگیری از سرطان کارایی دارد و بسیار مفید است. 

خواص دانه کنجد

بیشتر بخوانید: سیاه دانه چه مضرراتی دارد؟ چه کسانی نباید سیاه دانه مصرف کنند

کنجد یک دانه بسیار محبوب در میان آسیایی ها و آفریقایی هاست و سالهای زیادی است که این کنجد به خاطر خواص درمانی و عطر و بوی خاصی که دارد مورد استفاده مردم این دوقاره است. البته کنجد در میان پزشکان نیز محبوبیت زیادی دارد. 
روغن کنجد دارای ارزش غذایی بالایی دارد. در یک قاشق غذاخوری روغن کنجد به میزان 1/9  گرم چربی اشباع نشده وجود دارد ضمن اینکه روغن کنجد دارای مقدار زیادی لینولئیک اسید و اولئیک اسید وجود دارد که ارزش غذایی بالایی دارند. 


همچنین روغن کنجد مقدار زیادی ویتامین e و ویتامین k است .این روغن حاوی هیچ کربوهیدرات، پروتئین و فیبری نیست 
روغن کنجد در برابر اکسید شدن مقاومت دارد که دلیل آن وجود توکوفرول در این روغن است و میزان آن در روغن کنجد 1200 میلی گرم بر کیلوگرم است. گاما توکوفرول بیشترین میزان موجود در روغن کنجد را شامل می شود و پس از آن دلتا و آلفا هستند که حدود 5 درصد توکوفرول موجود در روغن را شامل می شوند.

 


درمان دردها با روغن کنجد


جالب است بدانید روغن کنجد روی دردهای مختلف بدن تاثیر زیادی دارد. این روغن حاوی مقدار زیادی مس، اهن، کلسیم ، منیزیم و کلیسم است. 
به دلیل اینکه روغن  کنجد حاوی مقدار زیادی کلسیم است توصیه می شود به کودکان در حال رشد حتما روغن کنجد داده شود. البته می توانید دانه کنجد را به عنوان تنقلات به بچه ها بدهید و از آنجایی که تفت داده شده ان بسیار خوشمزه است معمولا بچه ها به راحتی آن را می خورند. 
روغن کنجد به دلیل اینکه مقدار زیادی مس و کلسیم دارد در دردهای مفصلی و تورم مفصل بسیار مهم است پزشکان توصیه می کنند کسانی که دچار ورم مفاصل هستند یا التهاب مفصلی دارند یا دچار شکستگی استخوان شده اند حتما از روغن کنجد استفاده کنند. 

 


روغن کنجد فشار خون را تنظیم می کند


جالب است بدانید روغن کنجد فشار خون را به راحتی تنظیم می کند به گفته یک محقق هندی به نقل از نمناک به گفته یک محقق هندی از دانشگاه آنامالای و در مجله بیولوژی و پزشکی ییل، " روغن کنجد به عنوان روغن خوراکی فشار خون را کاهش داده، پراکسیداسیون چربی را کاهش داده و وضعیت آنتی اکسیدان در بیماران با فشار خون فشار خون بالا را افزایش می دهد. 

 

انواع کنجد
خواص روغن کنجد برای پوست و مو


اگر می خواهید یک پوست خوب داشته باشید حتما کنجد را در رژیم غذایی خود قرار دهید. روغن کنجد را به عنوان ضد آفتاب طبیعی هم می توانید استفاده کنید و جلوی اشعه مضر خورشید را بگیرید. یکی دیگر از مواردی که درباره کنجد باید گفت اثر ضد التهابی آن است. به همین دلیل هم روغن کنجد برای پوست بسیار خوب است. اگر پوستی خشک دارید فراموش نکنید که با روغن کنجد می توانید به راحتی پوست خود را تقویت کنید. 

 


روغن کنجد برای مو هم آثار فوق العاده ای دارد. مقداری از روغن کنجد را هفته ای دوبار روی موهای خود از ریشه تا ساقه بمالید و بعد از یک ساعت سر خود را بشویید. روغن کنجد به شفافیت موهای شما بسیار کمک می کند. از کنجد به عنوان یک سم زدای قوی هم استفاده می شود می توانید این روغن را به همراه خیار مخلوط کرده و به صورت ماسک روی پوست خود قرار دهید. برای اینکار یک عدد خیار را رنده کنید و چند قطره روغن کنجد در آن بچکانید و کمی هم ماست اضافه کنید به شکل ماسک روی صورت قرار دهید و نیم ساعت بعد بشویید. از آنجایی که روغن کنجد مقدار زیادی ویتامین e دارد بنابراین می تواند روی پوست شما اثر مثبت زیادی بگذارد. 

 


روغن کنجد و پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش


اگر در ژن خود سرطان دستگاه گوارش دارید حتما روغن کنجد استفاده کنید. روغن کنجد حاوی یک ترکیب ضد سرطان شناخته شده به نام فیتات است.استفاده از این ترکیبات باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده و حتی جلوگیری از بروز آن می شود. پزشکان توصیه میکنند افرادی که به صورت ژنتیکی در معرض خطر ابتلا به سرطان روده قرار دارند بهتر است از جوانی روغن کنجد استفاده کنند. روغن کنجد به طور چشم گیری خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهد. 

 


لاغری با روغن کنجد


یکی دیگر از خواص روغن کنجد کمک به لاغر شدن است. روغن کنجد هم مانند یک ملین عمل می کند و از یبوست جلوگیری می کند و هم به دلیل اینکه چربی های اشباع نشده دارد از چاق شدن افراد پیشگیری می کند به همین دلیل اگر تصمیم دارید به هر دلیلی وزن خود را کاهش دهید حتما روغن کنجد استفاده کنید. 

 


کنجد مفید برای خانم های باردار


کنجد حاوی ویتامین های خانواده B از جمله ویتامین B1 و B2 و اسید فولیک و ویتامین E است که برای تکامل جنین و ارتقاء سلامتی مادر باردار مفید هستند . مصرف کنجد در سه ماهه دوم بارداری ، موجب تامین کلسیم می شود . امگا 3 بالایی دارد و روی ضریب هوشی کودک تاثیر می گذارد. اگر فردی هستید که دچار کمبود اهن هستید و قصد بارداری دارید حتما از کنجد استفاده کنید. 

کنجد


کنجد را چطور استفاده کنیم


کنجد را به چند شکل می توانید استفاده کنید یکی از راههای استفاده از کنجد مصرف آن به شکل کنجد است. شما می توانید کنجد را به شکل روغن برای پخت و پز و سالاد استفاده کنید. 
راه دیگر استفاده از دانه کنجد است دانه کنجد را روی سالاد بریزید یا با نمک کمی تفت دهید و به شکل آجیل میل کنید. سر آشپزهای خلاق معمولا کنجد را در غذاهایی مانند لوبیا پلو هم استفاده می کنند شما می توانید از کنجد برای ته دیگ نان و سیب زمینی هم استفاده کنید.

 


مضرات کنجد


کنجد مانند هر خوراکی دیگری فواید و مضراتی دارد. مضرات روغن کنجد بیشتر برای خانم های باردار است استفاده از روغن کنجد در ماههای اول بارداری خطرناک است به همین دلیل توصیه می شود روغن کنجد را در ماههای اول بارداری استفاده نکنید چون ممکن است دچار سقط جنین شوید. با این حال گفته می شود کنجد در ماههای پایانی بارداری می تواند باعث زایمان آسان شود. اما همانطور که در همه مطالب جامعه پویا تاکید می شود حتما قبل از اجرای هر تصمیمی که روی سلامتی شما تاثیر می گذارد حتما با پزشک خود مشورت کنید. 

 


کنجد از نگاه طب سنتی


طبع آن گرم و تر است.یک غذای خوب برای ورزشکاران است .کسانی که دارای چربی بالا هستند از روغن کنجد استفاده کنند. کنجد باعث طول عمر و حفظ جوانی می ‎ شود. کنجد خشونت حلق را برطرف و صدا را صاف می ‎ کند. افراد لاغر و متمایل به چاق شدن از کنجد استفاده کنند. افراد سوداوی مزاج روزی یک قاشق کنجد بخورند. مالیدن روغن کنجد به پوست باعث شفافیت پوست می ‎ شود. کسانی که میگرن دارند یا سرگیجه با روغن کنجد سر را ماساژ دهند. خوردن کنجد باعث کاهش خستگی فکر می ‎ شود. کسانی که زیاد مطالعه می ‎ کنند بهتر است کنجد میل کنند. کنجد دیر هضم است زیاده روی در مصرف آن باعث سوءهاضمه می ‎ شود و معده را خسته می ‎ کند.

منابع : stylecraze   webmd   lybrate 

تبیان و باشگاه خبرنگاران جوان 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.