2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
طرز تهیه لوبیاپلوی مجلسی و خاص

طرز تهیه لوبیاپلوی مجلسی و خاص

لوبیا پلو یک غذای سنتی ایرانی است که همه خانم های ایرانی آن را بلد هستند برای اینکه یک لوبیاپلوی مجلسی و رستورانی بپزید باید نکاتی را توجه کنید. همه چیز درباره لوبیا پلوی مجلسی را در این مطلب بخوانید.

جامعه پویا-لوبیا پلو یک غذای اصیل ایرانی است که با گوشت مرغ یا گوشت قرمز پخته می شود. این غذای اصیل طرفداران زیادی دارد، برای اینکه یک لوبیا پلوی مجلسی و خاص بپزید باید چند فن رستورانی که مخصوص سرآشپزهاست را در نظر داشته باشید.

 

 

برای تهیه لوبیا پلوی مجلسی و رستورانی به مواد زیر نیاز دارید

 برنج :4 پیمانه

گوشت ران گوسفندی : 400 گرم(می توانید گوشت سینه مرغ هم استفاده کنید)

پیاز نگینی  : 1 عدد بزرگ

لوبیا سبز خرد شده : 500 گرم

رب گوجه فرنگی : 2 قاشق غذا خوری( می توانید گوجه رنده شده به تعداد 5 عدد بزرگ به جای رب استفاده کنید)

زرد چوبه : 1 ق مربا خوری

دارچین : 1 ق مربا خوری

پودر کاری : 1 قاشق مربا خوری

پودر زعفران : 1 قاشق چایخوری

فلفل سیاه : 1 قاشق چایخوری

نمک : به مقدار لازم

روغن : به مقدار لازم

 

لوبیا پلو مجلسی

طرز پخت مخلفات لوبیا پلو

ابتدا گوشت را به صورت جداگانه سرخ کرده و مقداری آب داخل آن می ریزیم تا خوب بپزد. اگر از گوشت مرغ استفاده می کنید یا تصمیم دارید گوشت چرخ کرده استفاده کنید نیازی به پخت گوشت نیست اما برای یک لوبیا پلوی رستورانی بهتر است از گوشت قیمه شده گوسفندی استفاده کنید. بعد از اینکه گوشت حسابی پخت. گوجه رنده شده را به گوشت اضافه کرده و تفت بدهید. اجازه دهید آب ان به طور کامل تبخیر شود. بعد مقدار کمی رب اضافه کنید که رنگ خوبی بگیرد. لوبیا را که از قبل سرخ کرده این به آن اضافه کنید.

سپس سایر مواد را به مایع اضافه کنید و اجازه دهید سه تا 5 دقیقه با هم مخلوط شده و تفت داده شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آلبالوپلوی رستورانی با گوشت قلقلی

 

لوبیا پلوی مجلسی

 حالا نوبت برنج است. برنج که از قبل برای چند ساعتی خیس کرده اید را آماده کنید. آب به مقدار کافی در یک قابلمه بجوشانید و وقتی قل های درشت در آب دیده شد حالا نوبت ریختن برنج داخل قابلمه است. ابتدا ابی که برنج در آن خیس خورده را کامل بگیرید و بعد برنج را داخل قابلمه بریزید. بهتر است برنج ایرانی عطری باشد. وقتی برنج در قابلمه به قل های ریز و مداوم رسید برنج شما آماده آبکش شدن است.

توجه داشته باشید برنج را نباید زیاد بشویید. با دو تا سه بار آبگردانی  عملیات شستشوی برنج تمام می شود. قابلمه را روی شعله زیاد قرار دهید و کمی روغن داخل آن بریزید تا روغن خیلی خوب گرم شود. می توانید برای ته دیگ از سیب زمینی یا نان استفاده کنید. اگر از نان استفاده کردید می توانید ته قابلمه کمی کنجد بریزید و بعد نان را قرار دهید اگر تصمیم داشتید ته دیگ سیب زمینی  داشته باشید به اندازه یک قاشق مرباخوری زعفران به روغن اضافه کنید و بعد ورقه های نیم سانتی سیب زمینی را ته قابلمه بچینید. حالا دو کفگیر برنج و یک کفگیر مایع اضافه کنید این ترکیب را تا پایان برنج ادامه دهید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بریانی هندی مجلسی و خاص

اطراف برنج را جمع کنید تا مثل تپه در قابلمه شود. با انتهای کف گیر چند سوراخ در برنج ایجاد کنید تا هواگیری خوبی داشته باشد. کمی آب (نصف لیوان) در اطراف قابلمه بریزید و دم کنی را بگذارید شعله را طوری تنظیم کنید که دم بیفتد.

نیم ساعت زمان نیاز است تا برنج شما دم بکشد. بسته به بزرگی و کوچکی شعله این زمان اضافه می شود.

وقتی برنج دم کشید در قابلمه را بردارید و اجازه دهید بخار خارج شود. چند دقیقه ای به برنج دم کشیده استراحت دهید. بعد به آرامی با کف گیری برنج را زیر و رو کنید تا مایع و برنج کاملا ترکیب شود. حالا می توانید لوبیاپلو را سرو کنید. ته دیگ را هم اطراف ان بچینید. کمی کره اب شده نیز روی ان بدهید.

 

 

لوبیا پلوی رستورانی

نکات تکمیلی پخت لوبیا پلو

به جای پودر دارچین میتوانید از چوب دارچین در پخت گوشت استفاده کنید.

اگر به لوبیا پلو کمی زعفران غلیظ شده اضافه کنید باعث لذیذ تر شدن طعم گوشت آن خواهد شد.

استفاده از زیره در هنگام دم کشیدن لوبیا پلو برای بهتر شدن طعم آن مناسب است.

 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.