2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
پلانتین چیست  و چه تفاوتی با موز دارد

پلانتین چیست و چه تفاوتی با موز دارد

پلانتین میوه ای بسیار شبیه به موز است که خیلی از افراد دنیا آن را از موز تشخیص نمی دهند برای اینکه تفاوت موز و پلانتین را بدانید این مطلب را بخوانید.

جامعه پویا-بسیاری اوقات برای خرید موز به میوه فروشی می‌رویم و تصور می‌کنیم که موز خریده‌ایم. اما وقتی آن میوه را می‌خوریم متوجه می‌شویم که مزه‌اش مثل موز نیست و عوارضی هم برای دستگاه گوارش ما دارد.

 

بله درست حدس زدید چیزی که شما خریده‌اید موز به عنوان میوه خوراکی نیست. پلانتین است. پلانتین نوعی موز است که برای سرخ کردن و مصارف پخت و پز استفاده می‌شود و میوه خوراکی موز نیست. اما به دلیل شباهت ظاهری بسیار زیادی که به موز میوه دارد بسیاری از شهروندان آن را به اشتباه خریداری می‌کنند.

پلانتین برخلاف موز میوه در همه فصول سال به وفور یافت می‌شود و در مناطق گرمسیری جهان نیز به عنوان ماده غذایی روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

پلانتین

تفاوت موز و پلانتین

پلانتین نسبت به موز از نشاسته بیشتری برخوردار است و به همین دلیل وقتی فرد آن را می‌خورد احساس سیری شدیدی دارد و گوارش بعضی افراد هم از هضم ان عاجز است.

پلانتین قند کمتری دارد و به نسبت موز آب کمتری نیز دارد. اگر موزی خوردید که احساس کردید لبهایتان هنگام جویدن آن بهم می‌چسبد بدانید که در حال خوردن پلانتین هستید.

پلانتین نسبت به موز قد بلندتری دارد. به همین دلیل است که وقتی به میوه فروشی مراجعه می کنید میوه فروش به شما توصیه می کند موز‌های کوتاه‌تر را انتخاب کنید چون آبدار و شیرین است. در واقع او به شما می‌گوید موز را انتخاب کنید نه پلانتین را.

بیشتر بخوانید: بعد از ورزش چطور غذا بخوریم که لاغر و سیر شویم

 

پلانتین هیکلی درشت‌تر از موز دارد هم بلند‌تر و هم چاق‌تر است.

موز خوراکی کوتاه، زرد ،منحنی و آبدار و شیرین است. دم یا انتهای آن ساقه‌ای است که نشان می‌دهد از درخت جدا شده‌است و چوب دارد اما پلانتین انتها و ساقه یکسانی دارد. پوست کلفت‌تری دارد و باید برای جدا کردن آن از کمی به میوه فشار آورد.

پلانتین چیست

 

خواص پلانتین

پلانتین میوه‌ای است که به صورت سرخ‌شده باید استفاده کرد. پلانتین نشاسته بیشتری دارد و مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه می‌دارد، اگر تصمیم دارید رژیم لاغری بگیرید پلانتین می‌تواند گزینه خوبی برای اینکه احساس سیری داشته باشید برایتان باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: خوردن این میوه ها برای بدن ضروری است

به گفته وزارت کشاورزی آمریکا، یک فنجان پلانتین برش خورده (145 گرم) از ارزش غذایی زیر برخوردار است:

کالری: 179

 

چربی: 0 گرم

 

پروتئین: 1 گرم

 

کربوهیدارت: 48 گرم

 

فیبر: 4 گرم

 

پتاسیم: 739 میلی گرم

 

ویتامین C: 27 میلی گرم

 

ویتامین A: 83 میکروگرم

 

ویتامین B6: 0.44 میلی گرم

 

منیزیم: 55 میلی گرم

 پلانتین برای دستگاه گوارش بسیار مفید است. چربی و پروتئین پایینی دارد. میزان بالای پتاسیم موجود در پلانتین برای حفظ مایعات سلولی و بدن که ضربان قلب و فشار خون را کنترل می کنند، ضروری است.

 

همچنین، پلانتین منبع خوبی برای ویتامین B6 (پیریدوکسین) است. یک فنجان پلانتین برش خورده تقریبا 34 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای این ماده مغذی را تامین می کند. ویتامین B6 به کاهش سطوح هموسیستئین که اغلب با بیماری عروق کرونر و سکته مغزی مرتبط است، کمک می کند.

تفاوت پلانتین و موز

 

پلانتین در کشورهای گرمسیری سراسر جهان از آمریکای جنوبی و مرکزی تا کارائیب، آفریقا و جنوب شرق آسیا پرورش داده می شود. به عنوان یک محصول غیر فصلی، پلانتین در تمام طول سال در دسترس است. در بسیاری از مناطق جهان، پلانتین به عنوان یک ماده غذایی ثابت در رژیم غذایی استفاده می شود و منبع خوبی برای تامین کالری مورد نیاز افراد ساکن در مناطق گرمسیری است. همچنین، پلانتین در سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی در سراسر جهان به فروش می رسد.

 

 

پس اگر به میوه فروشی رفتید و خارج از فصل موز، در آن موز دیدید به یاد داشته باشید ممکن است پلانتین را به اشتباه به جای موز خریداری کنید. هرچند پلانتین نیز مفید است اما بهتر است بدانید که چه چیز را انتخاب می‌کنید.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.