2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
علایمی در بدن که می گوید کمبود ویتامین ب6 دارید

علایمی در بدن که می گوید کمبود ویتامین ب6 دارید

ویتامین ب6 یکی از مهمترین ویتامین های تنظیم کننده بدن است که کمبودش آثاری از افسردگی تا درد دست و پا دارد. اینجا را بخوانید

جامعه پویا -ویتامین ها ساختار اصلی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد  و کمبود هرکدام می تواند بخش مهمی از بدن را دچار آسیب کند. صحبت از برخی ویتامین ها باعث شده تا مردم نسبت به آن آگاهی نسبی پیدا کنند اما برخی دیگر که اتفاقا نقش مهمی در بدن دارند چندان برای مردم شناخته شده نیستند. ویتامین ب6 یکی از این ویتامین هاست که بسیار برای بدن مهم است و به صورت روزانه نیاز به مصرف آن داریم.

 


ویتامین ب 6 در بدن چه می کند


ویتامین ب6 تقریبا روی همه ارگان های اصلی بدن تاثیر میگذارد، عملکرد مغز، سلامت پوست، هضم غذا، اعصاب و روان و... همگی از ویتامین ب6 تاثیر می گیرند. 

تاثیر ویتامین ب 6 در بدن


تاثیر ویتامین ب6 روی پوست


پوست به شدت تحت تاثیر انواع ویتامین ب است و ب6 نیز بسیار روی ان تاثیر دارد، اگر پوست چرب و شکننده دارید و مدام دچار ترک لب میشوید احتمالا دچار کمبود ویتامین ب6 هستید. 

 

بیشتر بخوانید: اسید فولیک چیست و چه خواصی دارد



درد زبان


جالب است بدانید درد زبان یکی از علایم کمبود ویتامین ب 6 است. اگر زبان درد دارید یا غدد لنفاوی شما متورم می شود و دردناک است ممکن است دچار کمبود ویتامین ب 6 باشید. این وضعیت در حالت سرماخوردگی تشدید می شود. بنابراین حتما به پزشک بگویید.

مواد غذایی که ویتامین ب 6 دارند


اختلال در عملکرد مغزی و اعصاب


ویتامین ب-6 برای انتقال نورون در مغز مورد نیاز است به این صورت که خطر زوال عقل را در افراد مسن 50 درصد کاهش می دهد.
همچنین کمبود ویتامین ب6 می تواند باعث ایجاد تغییرات شدیدی در خلق و خوی افراد شود. زودرنجی، خستگی مفرط ، تحریک شدید و افسردگی از جمله علایم کمبود ویتامین ب6 است. بنابراین اگر دچار چنین حالاتی هستید و دلیل مشخصی ندارد، ممکن است دچار کمبود ویتامین ب6 باشید. 

بیشتر بخوانید: خواص ویتامین ث در بدن چیست وچطور به درمان کرونا کمک می کند


تهوع و عدم هضم غذا


تحقیقات نشان داده هضم غذا و همه مواد غذایی مصرفی متابلویسم بدن را تنظیم می کند. اگر کمبود ویتامین ب6 داشته باشید هضم غذا در معده شما با مشکلاتی روبه رو شده و معده انزیم سالم تولید نمی کند. این مساله باعث ایجاد تهوع شده و شما را با مشکل مواجه می کند. به همین دلیل است که پزشکان به خانمهای باردار که دچار تهوع هستند ب6 توصیه می کنند. 

 


عملکرد ایمنی ضعیف 

 

در صورت فقر ویتامین ب-6 بدن نمی تواند آنتی بادی، گلبول سفید و سایر فاکتورهای ایمنی لازم را برای مبارزه با میکروب و جلوگیری از بیماری بسازد. کمبود ویتامین ب6 می تواند درد شدید در دست و پا ایجاد کند و حتی درد به قدری شدید شود که موجب سوزش در زانوها و  سایر استخوان های بدن شود. 

 

 

احساس خستگی و بی انرژی بودن

 

ویتامین ب-6 برای ساخت گلبول های قرمز خون اجباری است زیرا گلبول های قرمز وظیفه حمل اکسیژن را دربدن دارند که باعث برگرداندن انرژی به بدن می شود.

بیشتر بخوانید: ویتامین e چه خواصی دارد و در چه خوراکی‌های وجود دارد

تاثیر ویتامین ب 6 برای پوست

ویتامین ب6 در چه مواد غذایی وجود دارد 


ویتامین ب 6 را می تواند در مواد غذایی در دسترس به دست آورد و کار سختی نیست. فقط کافی است رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. 
نخود فرنگی ،سویا،جگر گاو، تن ماهی، نخود، سینه مرغ، موز، سیب زرد،
آووکادو، برنج قهوه ای، هویج، ماهی، غلات غنی شده، فندق، شیر،سیب زمینی ، اسفناج، گوشت بوقلمون، غلات کامل و مخلوط اب سبزیجات از جمله مواد غذایی است که ویتامین ب6 دارد. 
بنابراین سعی کنید حتما روزانه یکی از این مواد غذایی را استفاده کنید تا دچار کمبود ویتامین ب6 نشوید. 

 


چه کسانی دچار کمبود ویتامین ب6 می شوند


کمبود ویتامین ب 6 در افرادی به وجود می آید که دچار بیماری هستند یا داروی خاصی مصرف می کنند یا رژیم غذایی مناسبی ندارند. کسانی رژیم غذایی پر پروتئین دارند یا برای لاغری رژیم پروتئین زیادی مصرف می کنند دچار کمبود ویتامین ب6 و انواع دیگر ویتامین می شوند. 

 


نکته


بخش سلامت پایگاه خبری جامعه پویا همواره تاکید می کند مطالبی که درباره سلامت و داروها و مواد غذایی نوشته می شود صرفا جهت بالا بردن سطح آگاهی مردم است و جنبه درمانی ندارد. بنابراین برای استفاده از هر دارویی حتما باید با پزشک معالج خود مشورت کنید.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.