2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
کاروتنوئید چیست و چه فوایدی برای بدن دارد

کاروتنوئید چیست و چه فوایدی برای بدن دارد

کاروتنوئید نوعی اسید محلول در چربی است که خواص زیادی از جمله ضد سرطان و مفید برای پوست دارد. همه چیز درباره کاروتنوئید را اینجا بخوانید

جامعه پویا -کاروتنوئید نوعی ترکیب محلول در چربی است که در مواد گیاهی وجود دارد و ایمنی بدن را بسیار بالا می برد. از این آشنایی با سبزیجاتی که کاروتنوئید دارد می تواند به شما برای بالا بردن سیستم ایمنی بدنتان کمک کند. 
کاروتنوئیدها ترکیبات محلول در چربی هستند. غذاهای غنی از کاروتنوئید هنگامی که وارد جریان خون می شوند، جذب مواد مغذی را در بدن بالا می برند.

کاروتنوئید


کاروتنوئیدها رنگدانه های زرد، قرمز، نارنجی در گیاهان، سبزیجات و میوه ها هستند. بیش از ۶۰۰ نوع از کاروتنوئیدها وجود دارد. برخی از آنها می توانند با وارد شدن به بدن تبدیل به ویتامین آ شوند.
کاروتنوئیدها آنتی اکسیدان های مفیدی هستند که می توانند از شما در برابر بیماری ها محافظت کنند و سیستم ایمنی بدن شما را افزایش دهند.

 

 فواید کاروتنوئیدها 

 


سلامت چشم کاروتنوئیدها


مصرف غذاهای غنی از کاروتنوئید می تواند از سلول های چشم محافظت کند و از رشد سلول های سرطانی جلوگیری نماید. یکی از علل اصلی نابینایی، دژنراسیون ماکولا یا انحطاط مرکز شبکیه است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی می تواند یکی از دلایل ابتلا به این عارضه باشد. با این حال مطالعات نشان داده که مصرف حداقل ۶ میلی گرم از لوتئین از طریق رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را تا ۴۳ درصد کاهش دهد.

کروتنوئید چه فوایدی دارد

 

تاثیر کاروتنوئید روی  قلبی عروقی

 

خواص آنتی اکسیدانی کاروتنوئیدها منجر به کاهش التهاب در بدن می شود. خواص ضد التهابی کاروتنوئیدها در واقع با بهبود سلامت قلب و عروق همراه است. کاهش التهاب مانع مسدود شدن دیواره شریانی می شود.

 

کاروتنوئید برای پیشگیری از سرطان


 آنتی اکسیدان ها از سلول های شما در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. مصرف کاروتنوئیدها با کاهش خطر ابتلا به سرطان هایی از جمله سرطان ریه ارتباط دارد و اثرات مخرب ناشی از استعمال سیگار را نیز خنثی می کند. خطر ابتلا به سرطان پوست نیز با مصرف این رنگدانه ها کاهش می یابد. در واقع تبدیل کاروتنوئیدها به ویتامین آ منجر به جلوگیری از آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید می شود.

 


تاثیر کاروتنوئید روی پوست


همانطور که پیش در بخش سلامت جامعه پویا توضیح داده شده بود زیبایی پوست با میزان ویتامینی که شما در بدن دریافت می کنید رابطه مستقیم دارد. برای اینکه پوست زیبایی داشته باشید باید انواع ویتامین را مورد استفاده قرار دهید. ویتامین آ نیز یکی از همین ویتامین هاست که روی زیبایی پوست تاثیر دارد. سبزیجاتی که کاروتوئید دارند آن را در بدن به ویتامین آ شده و باعث می شود تا پوست شادابی زیادی داشته باشد محصولات بهداشتی که دارای کاروتنوئید هستند چین و چروک صورت را بسیار کم می کنند. برای اینکه هزینه زیادی برای محصولات آرایشی نکنید می توانید از موادی استفاده کنید که کاروتنوئید دارند. این سبزیجات و میوه ها را به صورت ماسک روی صورت قرار دهید یا به مقدار فراوان در وعده های غذایی خود میل کنید تا پوستی صاف و شفاف داشته باشید. 

 

 

کاروتنوئیدها چند نوع هستند 

 


- آلفا کاروتن alpha carotene
- بتاکاروتن beta carotene
- لوتئین lutein
- زیگزانتین zeaxanthin
- لیکوپنlycopene

 

 

 چه میوه ها و سبزیجاتی کاروتنوئید دارند


می توان گفت سبزیجات و میوه های رنگی که زرد، نارنجی و قرمز هستند عموما کاروتنوئید دارند. از جمله این سبزیجات و میوه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد
کلم بروکلی
اسفناج
هندوانه، طالبی
فلفل دلمه ای
گوجه فرنگی ها
هویج، انبه
پرتقال
 

منبع: healthline

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.