2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
ویتامین آ برای چی خوبه ؟ عوارض  کمبود ویتامین آ چیست

ویتامین آ برای چی خوبه ؟ عوارض کمبود ویتامین آ چیست

ویتامین آ یکی از ویتامین های بسیار مهم برای بدن است، برای آشنایی با ویتامین آ ، علایم کمبود ویتامین آ، فواید ویتامین آ و سایر دانستی های ان اینجا را بخوانید

جامعه پویا - ویتامین آ یکی از مهمترین ویتامین های مورد نیاز بدن است که کمبود آن می تواند باعث شود تا افراد دچار مشکلات بسیار جدی شده و حتی به بیماری سرطان مبتلا شوند.  
بنابراین مصرف ویتامین آ برای بدن بسیار ضروری و مهم است و نباید مصرف ان را فراموش کرد. البته همیشه توصیه شده ویتامین آ را از منابع طبیعی و غذایی دریافت کنید چرا که جذب آن راحت تر خواهد بود. 

 

ویتامین آ

 


عوارض کمبود ویتامین آ

 


افرادی که دچار کمبود ویتامین آ هستند دچار مشکلات عدیده و زیادی می شوند. 
شب کوری، عفونت ریه، گلو و سینه، ایجاد مشکل در باروری بخصوص مردان، تاخیر در رشد کودک، بروز مشکل هایپرکراتوز فولیکولار  که منجر به خشکی شدید پوست می شود،بی خوابی های طولانی و کوفتی های همیشگی بدن از دیگر عوارض جدی کمبود ویتامین آ در بدن است. 

بیشتر بخوانید: کمبود ویتامین دی در بدن چه می کند و چه تاثیری رو کودکان دارد؟


ویتامین آ را در چه مواد غذایی می توان پیدا کرد 


سبزیجات زرد و نارنجی مانند، سیب، زرد آلو و هویج از جمله سبزیجاتی هستند که براحتی می توانید در آن ویتامین آ را پیدا کنید. جگر بوقلمون ،روغن کبد ماهی،شیر ،پنیر، خامه ، کدو ،ریحان خشک ،کاهو،لوبیا ، گوجه فرنگی ،اسفناج ،کلم ،هویج ، سیب زمینی ، انبه ، هلو ،پاپایه ،فلفل دلمه ای قرمز ،آب گریپ فورت زرده تخم مرغ ،مرزنجوش، جو دوسر ، پاپریکا ،طالبی ،شلغم ،زردآلو ، کره ،مارگارین، سالمون ،میوه ها و سبزیجات زرد یا نارنجی مثل هویج، سبزیجات دارای برگ های سبز تیره ویتامین آ وجود دارد. با توجه به فراوانی منابع غذایی برای دریافت ویتامین آ بنابراین می توان گفت نیازی نیست که از قرص یا آمپول ویتامین آ استفاده کنید مگر اینکه پزشک شما بنابر دلایلی آن را برای شما تجویز کند.

تقویت چشم با ویتامین آ


پیشگیری از سرطان با ویتامین آ


جالب است بدانید که ویتامین آ  می تواند در پیشگیری از سرطان مخصوص در خانم ها بسیار مفید باشد جذب منظم ویتامین آ در رژیم غذایی شما مانع از تولید DNA در سلول های سرطانی جلوگیری می کند. مطالعه نشان داده که ویتامین آ به عنوان بازدارنده برای تولید سلول های سرطانی در بدن عمل می کند. مصرف ویتامین آ، از پیشرفت سلول های سرطانی جلوگیری کرده و در نتیجه در مبارزه با سرطان ها مؤثر است. مطالعات نشان می دهند مصرف مقادیر کافی و به اندازه این ویتامین، از بروز سرطان ریه، سرطان پروستات، سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان مثانه، دهان و پوست تا حد زیادی می کاهد.

بیشتر بخوانید: علایمی در بدن که می گوید کمبود ویتامین ب6 دارید


از بین برنده خشکی پوست و مو


یکی دیگر از فواید ویتامین آ ترمیم کردن پوست است. افرادی که دارای پوست بسیار خشک هستند معمولا با کمبود شدید ویتامین آ مواجه هستند. ویتامین آ به تنظیم تولید چربی در پوست سر کمک می کند. در نتیجه، تشکیل لایه های شوره سر را کاهش می دهد. ویتامین آ به خاطر ویژگی بازسازی که دارد موها را نرم می سازد. نرم کننده ها حاوی ویتامین آ و ای هستند. به خاطر غلظت بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین آ مانع تشکیل رادیکال های آزاد می شود، در نتیجه مو را از آسیب رادیکال ها حفظ می کند و به بازیابی ، درخشش طبیعی مو کمک می کند.

 

مواد غذایی که ویتامین آ دارند
تقویت بینایی چشم

 


اگر در خانواده به صورت ژنتیکی به ضعف چشم یا هر نوع بیماری مربوط به چشم مبتلا هستید یا مستعد آن هستند حتما باید توجه داشته باشید که میزان ویتامین آ موجود در بدن خود را مورد بررسی قرار دهید. موضوع را با پزشک در میان بگذارید و نسبت به تامین مقدار کافی ویتامین آ بدن خود اقدام کنید. ویتامین آ برای بینایی مفید و بدن ما آن را به رتینالدهید تبدیل می کند که برای چشم ضروری است. اگر ویتامین آ را مصرف کنید می توانید شب کوری را درمان کنید. 
تقویت دندانها و استخوان با مصرف ویتامین آ
ویتامین آ در استخوان سازی بدن بسیار مفید است. برای داشتن استخوان های سالم، ویتامین آ را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید چون بدن ما آن را به اسید رتینوئیک تبدیل می کند که توسط استخوان های ما جذب می شود. ویتامین آ همچنین می تواند در تقویت دندانها بسیار مفید باشد. دندان های ما متشکل از یک ماده سخت به نام عاج هستند که نیاز به ویتامین آ برای استحکام و سختی طبیعی خود دارد.

بیشتر بخوانید: اسید فولیک چیست و چه خواصی دارد


تقویت کننده سیستم ایمنی بدن


ویتامین آ باعث می شود تا سلولهای جدید جایگزین سلولهای مرده در بدن شود و از رشد سلولهای سرطانی نیز جلوگیری می کند. همچنین ویتامین آ بدن را در برابر عفونت و حمله ویروسها کاملا حفظ میکند. 
سیستم ایمنی بدن ما را قوی و سالم نگه می دارد. ویتامین آ پوست و غشا مخاطی را سالم و آن برای توسعه و نگهداری سلول های اپیتلیال اعضای بدن مهم است.

تاثیر ویتامین آ روی پوست


کمبود ویتامین آ چه علایمی دارد

 


کمبود شدید این ویتامین اولین تاثیر خود را بر روی قدرت بینایی افراد می گذارد و باعث ضخیم شدن قرنیه و نابینایی می شود. شب کوری و خشکی شدید چشم از عوارض جانبی کبود ویتامین آ است و در نتیجه عدم درمان و تامین ویتامین مورد نیاز، احتمال بروز عفونت، پارگی یا تخریب بافت قرنیه افزایش می یابد و نتیجه این اتفاقات، نابینایی فرد خواهد بود.

 


آسیبهای پوستی از دیگر علائم کمبود ویتامین آ است. در اثر این کمبود خشکی شدید پوست و پوسته پوسته شدن رخ می دهد و در مواقع کمبود بحرانی و شدید، در غشای مخاطی دستگاه تنفسی، دستگاه گوارشی و مجاری ادراری نیز ممکن است رخ بدهد که مشکلات عدیده ای را به همراه خواهد داشت. همچنین کمبود ویتامین آ باعث افزایش جوش و آکنه بر روی پوست می شود.

 


کمبود ویتامین آ در کنار سایر مواد مغذی باعث بروز شوره سر و خشکی موها می شود.
همانطور که گفته شد، سیستم ایمنی بدن در اثر کمبود ویتامین آ ضعیف می شود و درنتیجه احتمال بروز عفونت های تنفسی افزایش می یابد. تأخیر در رشد و عفونت های ناشی از کمبود شدید این ویتامین در کودکان رایج تر است. به طور کلی کمبود این ویتامین، باعث ابتلای مکرر به بیماری ها و عفونت ها خواهد شد.

 


برای آشنایی با سایر عوارض کبود این ویتامین و منابع غذایی تامین کننده آن، مطالعه لینک ریز را به شما پیشنهاد میکنیم:
در پایان لازم به ذکر است برخی از بیماری ها مثل اختلالات جذب و اسهال چرب باعث می شوند، کبد نتواند میزان کافی از این ویتامین را جذب کرده و فرد با وجود مصرف منابع غذایی حاوی آن ویتامین، همچنان علائمی از کمبود ویتامین آ را نشان خواهد داد.

 


کمک به باروری بهتر

 


ویتامین آ برای تولید مثل زنان و مردان ماده ضروری است زیرا در رشد اسپرم و تخمک نقش ایفا می کند همچنین برای سلامت جفت، رشد جنین نیز حیاتی است. بنابراین اگر پزشک شما توصیه کرد که ویتامین آ مصرف کنید اصلا مقاومت نکنید. 
جالب است بدانید ویتامین آ در پیشگیری از دیابت نوع 2 و کاهش عوارض افرادی که به این بیماری مبتلا هستند بسیار مفید است. 

 


منابع: stylecraze ، medicalnewstoday، healthline ، mz-store،

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.