2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
طرز تهیه خورشت  فسنجان  با مرغ بسیار خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه خورشت  فسنجان با مرغ بسیار خوشمزه و مجلسی

خورشت فسنجان یک غذای بسیار خوشمزه و کلاسیک است. برای اینکه خورشت فسنجان مجلسی و جاافتاده درست کنید اینجا را بخوانید

جامعه پویا -فسنجان هرچند یک خورش شمالی است اما در همه جای ایران پخته می شود وطرفداران بسیار زیادی دارد. این غذای مقوی و مجلسی را می توانید به سبک رستوران ها در خانه تهیه کنید. 

خورشت فسنجان

 

مواد لازم برای تهیه فسنجان:

مغز گردو: ۳۰۰ گرم
مرغ: ۴ تکه
پیاز: دو عدد متوسط
رب انار: ۱ ق غ
آب: ۸ لیوان
رب گوجه: ۱ ق غ (به دلخواه)
زغفران دم کرده: نصف استکان
نمک و زردچوبه: به مقدار کافی
شکر: در صورت تمایل ۲-۳ قاشق

بیشتر بخوانید: روش های آسان برای روغن انداختن خورشت فسنجان

خورشت فسنجان
دستور پخت


ابتدا پیاز ها را نگینی کنید با یک قاشق غذاخوری روغن در قابلمه تفت بدهید ، سپس مرغ را به آن اضافه کنید و چندبار زیر رو کرده و تفت بدهید. سپس گردوهای چرخ شده را به آن اضافه کنید کاملا با مواد مخلوط کرده و تفت بدهید. به مدت سه  دقیقه در قابلمه را بگذارید تا روی حرارت کم مواد به طور کامل با هم تفت بخوردند. از آنجایی که گردو حالت چسبنده دارد ممکن است به قابلمه یا مواد شما بچسبد پس نگران نشوید به مدت 5 دقیقه به صورت مرتب هم بزنید که گردو به قابلمه نچسبد. اینکار به روغن انداختن گردو بسیار کمک می کند. 

بیشتر بخوانید: تلخی غذا را چطور بگیریم؟


حالا به مقدار دو لیوان آب به مواد اضافه کنید. کمی نمک بزنید وشعله را کم کنید تا مواد به جوش بیاید. توجه داشته باشید جوشیدن روی شعله کم بسیار مهم است. نباید مواد را روی شعله زیاد قرار دهید چون قوام نمی آید. بین دو تا دونیم ساعت زمان نیاز است که مواد به خوبی بپزد. اگر آب تمام شد به مواد آب اضافه کنید.  وقتی که به خوبی همه چیز قوام آمد نوبت اضافه کردن رب انار است. رب انار را کم کم اضافه کنید. می توانید به جای یک قاشق دو قاشق رب انار اضافه کنید. این بستگی به شما دارد که چه میزان طعم انار را در فسنجان دوست دارید. برای خوشرنگ تر شدن می توانید رب گوجه فرنگی هم اضافه کنید البته اجباری نیست و اگر دوست نداشته باشید نیازی به اینکار نیست. 

 


بعد از حدود دو ساعت خورش شما به طور کامل جا می افتد. اگر فسنجان شیرین دوست دارید می توانید در آخر مقداری شکر به آن اضافه کنید. البته طعم اصلی فسنجان ترش و با طعم انار است و افزودنی ندارد اما برخی طعم ترش غذا را دوست ندارند بنابراین می توانید با شکر شیرینش کنید. 

 


نکته


بعد از اینکه اجاق را خاموش کردید چند تکه یخ داخل خورشت بی اندازید تا روغن آن جمع شود اصطلاحا روغن بی اندازد. 
اضافه کردن رب گوجه فرنگی دردستور اصلی غذا نیست اما برخی دوست دارند خورش قرمز رنگ شود و به همین دلیل رب گوجه استفاده می کنند. 
از آنجایی که گردو خودش روغن می اندازد لازم نیست روغن زیادی استفاده کنید یک قاشق غذاخوری روغن برای سرخ کردن پیاز کافی است. 

به جای گوشت مرغ می توانید از گوشت گوسفند استفاده کنید اما مدت پخت آن طولانی تر می شود. ما توصیه نمی کنیم گوشت را جدا بپزید چرا که جا افتادن غذا سخت تر می شود. 


 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.