2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
تلخی غذا را چطور بگیریم؟

تلخی غذا را چطور بگیریم؟

تلخ شدن غذاها دلیل مشخص دارد اگر دلیل تلخی را بدانیم به راحتی می توان مساله تلخی در غذا را برطرف کرد. اینجا را بخوانید.

جامعه پویا -تلخ شدن غذا دلایل مختلفی دارد که گاهی به دلیل رعایت نکردن نکاتی ریزی است که حین آشپزی انجام می دهیم. 
یک نکته مهم و اساسی را در آشپزی حتما باید در نظر داشته باشید. شما برای اینکه بتوانید آشپز خوبی باشید باید طعم ها را بشناسید.مثلا باید بدانید اگر فلفل در غذا زیاد باشد طعم تندی دارد نه تلخی. اگر طعم مواد غذایی را بدانید می توانید دلیل بسیاری از مشکلات غذا را متوجه شوید.

 

از بین بردن تلخی خورشت قورمه سبزی


لیمو عامل اصلی تلخی انواع خورشت ها (خورش)


هسته لیمو عمانی دلیل اصلی تلخی خورشت هاست. چرا که هسته لیمو به شدت تلخ است. البته طعم تلخی در پوست آن هم وجود دارد اما به شدت تلخی درهسته نیست. قورمه و قیمه و کرفس و ... به دلیل اینکه لیمو عمانی دارند تلخ می شوند. برای اینکه خورشت شما تلخ نشود حتما قبل از اینکه لیمو عمانی را به خورشت اضافه کنید هسته های آن را جدا کنید. بهترین حالت این است که پوست لیمو را هم از میوه لیمو جدا کنید اما اگر اینکار را نکردید حتما هسته ها را در بیاورید. 


لیمو عمانی را همیشه ده دقیقه آخر که خورشت قوام آمده به آن اضافه کنید. در صورتی که لیمو عمانی خیلی بجوشد تلخی هسته به خورشت سرایت می کند. 
به جاین اینکه لیمو را بشکنید حتما چند سوراخ ریز روی آن ایجاد کنید و بعد به خورشت اضافه کنید. شکستن لیمو باعث می شود هسته ها مستقیم وارد غذا شده و بجوشد و خورشت را تلخ کند. 

 

تلخی بادمجان
نحوه گرفتن تلخی بادمجان


بعضی از بادمجان ها به دلیل آلکالوئید‌ها یا در اصلاح عامیان زهرابه است. برای اینکه بادمجان تلخ نباشد بهتر است بادمجان هایی را استفاده کنید که تخم ندارد یا تخم های بسیار کمی دارد این ماده در تخم های بادمجان جمع می شود. اگر بادمجان خریداری کردید و نتوانستید تشخیص دهید که آلکالوئید دارد یا خیر بعد از پوست کند به آن نمک اضافه کنید تا زهرابه آن گرفته شود. بعد بادمجان را سرخ کنید یا بپزید. یکی از مشکلات ایجاد شده

در خورشت بادمجان وجود همین بادمجان های تلخ است که به راحتی می توانید آن را با این روش برطرف کنید. 


تلخی غذا به دلیل پیاز سوخته


پیاز سوخته هم می تواند غذا را تلخ کند. به شدت توصیه می شود اگر به هر دلیلی پیازی که داخل غذا می ریزید سوخت از آن دیگر استفاده نکنید چون برای دستگاه گوارش هم خوب نیست اما اگر مجبور به استفاده شدید و غذای شما خیلی تلخ شد از طعم دهنده ها استفاده کنید. آب لیمو، آبغوره به غذا اضافه کنید. یک روش دیگر استفاده از سیب زمینی است. یک عدد سیب زمینی پوست کنده را درسته در غذا بی اندازید اینکار باعث می شود طعم غالب غذا گرفته شود. سیب زمینی برای شوری غذا نیز بسیار موثر است. 


راه دیگر اضافه کردن مواد اولیه به غذا است. مثلا اگر  خورشت قورمه سبزی شما طعم تلخی دارد لوبیا، سبزی و گوشت را بیشتر کنید تا طعم تلخی کم شود.


گرفتن طعم تلخی از فسنجان


گاهی خورشت فسنجان ممکن است تلخ شود این تلخی می تواند ناشی از افتادن پوست گردو در غذا یا رب انار باشد. بنابراین قبل از اضافه کردن رب انار حتما طعم آن را بچشید و بعد اضافه کنید. اما بجز ان بهترین کار این استکه اگر فسنجان شما تلخ بود حتما به آن سیب اضافه کنید. یک عدد سیب را پوست بکنید و داخل غذا بی اندازید.  تا زمان گرفته شدن تلخی غذا اجازه دهید سیب در ان بماند. راه دیگر اضافه کردن کمی شکر است. البته فسنجان را نباید از طعمی که برای شما جذاب است چندان دور کنید. 


نکته


به هیچ وجه آب مرکبات را با هسته به غذا اضافه نکنید چون هسته ها دلیل اصلی تلخی غذاها هستند. 
پالم و آب مرکبات را به غذا اضافه کنید.لیمو عمانی ،نارج یا پرتقال را حتما بدونه هسته به غذا اضافه کنید و توجه کنید هسته ای در غذا نیفتند
برای فسنجان به پوست گردو حتما توجه کنید گردوی سیاه باعث تلخی غذا است. برای گرفتن تلخی فسنجان می توانید کمی بادام زمینی به آن اضافه کنید. 
سعی کنید از ابتدا غذا را کم نمک کنید تاچرا که نمک یک طعم دهنده پنهان کننده است طعم های تلخی و تندی غذا را میگیرد. 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.