2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
مارچوبه چیست و چه خواصی دارد

مارچوبه چیست و چه خواصی دارد

مارچوبه نوعی گیاه بسیار پرخاصیت است که استفاده از آن می تواند بسیاری از نیازهای بدن شما را تامین کند. همه چیز درباره مارچوبه را اینجا بخوانید

جامعه پویا -مارچوبه گیاهی است بسیار پرخاصیت و خوشمزه که اگر از خواص بی نظیر آن آگاه شوید هرگز آن را از سبد غذایی تام حذف نمی کنید.
مارچوبه را به عنوان یکی از گیاهانی که مادر درمان محسوب می شود می شناسند. 

 

قیمت مارچوبه
خواص مارچوبه  

مارچوبه گیاهی سرشار از اینولین، پورین، ویتامین C، بتاکاروتن، ویتامین E، روی، منیزیم، سلنیوم، آسپاراژین، آسپاراژیناز، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانتوتنیک اسید، پیریدوکسین، اسیدفولیک، کولین و ... است.

مارچوبه یکی از سبزی‌هایی است که در تمام دنیا در فصل بهار برداشت می‌شود. البته زمان برداشت آن در مناطق آب و هوایی مختلف، متفاوت است. در برخی از مناطق دنیا در ماه فوریه معادل با بهمن و در برخی نقاط دیگر در جولای معادل با تیرماه برداشت می‌شود؛ اما اوج برداشت آن در اکثر نقاط جهان، در فصول فروردین و اردیبهشت‌ماه است.

بیشتر بخوانید : همه خواص میوه کنار ؛ از لاغری تا فواید معجزه گر برای پوست

ساقه‌هایی که سریعاً چوبی می‌شوند

 

تمام سبزیجات بر خلاف محصولات حیوانی وقتی برداشت می‌شود، نمی‌میرند و همچنان برخی از فعالیت‌های متابولیکی خود را حفظ می‌کند. این فعالیت‌ها عبارت‌اند از: دریافت اکسیژن، تجزیه نشاسته و قند، آزاد کردن دی اکسید کربن و ... . البته میزان این‌گونه فعالیت‌های گیاه به فعالیت تنفسی گیاه بستگی دارد.

فعالیت تنفسی مارچوبه از سایر گیاهان بیشتر است. به همین علت زودتر از سایر گیاهان آب خود را از دست داده، سخت و چوبی می‌شود. برای جلوگیری از این فرآیند می‌توان انتهای مارچوبه را در یک پارچه مرطوب پیچید و در یخچال قرار داد. ولی با این روش حد اکثر تا 48 ساعت باید گیاه را مصرف کرد.

بیشتر بخوانید : سه پستان چیست و چطور استفاده می شود


 
با مصرف مارچوبه پروبیوتیک مصرف کنید

 

مواد غذایی پروبیوتیک که بیشتر در منابع غذایی گیاهی یافت می‌شوند، در دستگاه گوارش تجزیه نمی‌شوند و غذای مورد نیاز برای باکتری‌های روده مانند بیفیدوباکتر و لاکتوباسیلوس را فراهم می‌آورند. این باکتری‌ها که از باکتری‌های پروبیوتیک می‌باشند تجزیه مواد در دستگاه گوارش را تسهیل می‌کنند و احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌های روده‌ای مانند سرطان روده، بیماری‌های التهابی روده، آلرژی و... را می‌کاهند. یکی از پروبیوتیک‌های بسیار مهم اینولین می‌باشد که از پلی‌فروکتان‌ها است؛ و مارچوبه یکی از منابع اصلی اینولین است.

 

 بیشتر بخوانید : خواص چای کوهی و مضرات چای کوهی چیست

 


مارچوبه یک خاصیت ضد التهابی دارد


مواد ضدالتهابی موجود در مارچوبه عبارت‌اند از: ساپونین A، سارساساپوژنین، پروتودیوسین، دیوسژنین و فلاوونوئیدهای کورستین، روتین، کامفرول، ایزورامنتین. این مواد شیمیایی از فرآیندهای التهابی در بیماری‌های خودایمنی جلوگیری می‌کنند.

سارساساپونین موجود در مارچوبه، یکی از مواد شیمیایی بسیار موثر در بهبود بیماری ALS (اسکلروز چندگانه آمیلوتروفیک) است؛ که یک بیماری خود ایمنی مزمن می‌باشد. در این بیماری سیستم ایمنی بدن نورون‌های عصبی را به عنوان عوامل بیگانه می‌پندارد و علیه آن‌ها واکنش‌های متعدد التهابی نشان می‌دهد.

 

مطالعات متعددی در رابطه با اثرات ضدسرطانی مارچوبه بر سرطان کبد صورت گرفته است و نشان داده شده که سرطان کبد به وسیله مواد آنتی‌اکسیدانی فعال موجود در مارچوبه متوقف گردیده است.


لاغری با مارچوبه


این گیاه نه تنها چربی و کالری اندکی دارد (یک پیمانه از آن تنها ۳۲ کالری دارد) بلکه حاوی فیبرهای محلول و نامحلول زیادی است و همین امر آن را به یک ماده عالی برای کاهش وزن تبدیل کرده است.

از آنجایی که بدن فیبر را آهسته‌تر از سایر مواد هضم می‌کند، زمانی که مواد حاوی فیبر مصرف می‌کنید حس سیری بیشتری خواهید داشت و خیلی دیر گرسنه می‌شوید.

فیبر به شما کمک می‌کند حس سیری داشته باشید و همین امر برای لاغری و  کاهش وزن بسیار مفید است. همچنین فیبر موجود در مارچوبه برای یبوست نیز عالی است و باعث پایین آوردن کلسترول خون می‌شود.

 


مارچوبه گیاهی آرام بخش


این گیاه سرشار از فولات است. فولات یک ویتامین B است که می‌تواند حال روحی شما را بهبود ببخشد. محققان ارتباطی بین سطح پایین فولات و افرادی که از افسردگی رنج می‌برند پیدا کرده اند. مارچوبه حاوی سطح بالایی از تریپتوفان (یک آمینو اسید) است که می‌تواند حس و حال افراد را بهتر کند.

با مارچوبه چی بپزیم

مارچوبه چه عوارضی دارد

 

مارچوبه فواید بسیاری دارد، اما چند عارضه جانبی هم دارد که در این بخش به آنها اشاره کرده‌ایم:

تولید گاز در بدن: مارچوبه حاوی نوعی کربوهیدرات به نام پرالترین است. بدن برای هضم این قند پیچیده،‌ باید عمل تخمیر انجام دهد. طی فرآیند تجزیه کربوهیدرات، گاز به‌شکل نفخ، تولید می‌شود.

بارداری و تولید شیر: این گیاه با تغییر تعادل هورمونی، به‌طور سنتی، برای پیشگیری از بارداری استفاده شده است. البته این گیاه هنگام بارداری و تولید شیر، مشکلی برای زنان باردار ایجاد نمی‌کند. اما بدون توصیه پزشک نباید از آن استفاده کرد.

 


چگونه در غذا از مارچوبه استفاده کنیم


مارچوبه را به‌راحتی می‌توان وارد رژیم غذایی کرد. آن را می‌توان بخارپز، آب‌پز، گریل و سرخ کرد و در کره تفت داد. مارچوبه در خوراکی‌های مختلفی مانند سالادها، املت و پاستاها استفاده می‌شود و طعم لذیذی به آنها می‌دهد. هنگام خرید مارچوبه دقت کنید که ساقه‌هایش سفت و محکم باشند.

 


واکنش‌های حساسیتی: مارچوبه می‌تواند در افرادی که نسبت به پیاز، تره فرنگی و دیگر گیاهان خانواده سوسن حساس هستند، موجب واکنش‌های حساسیتی شود.

 

سنگ کلیه: مارچوبه حاوی پورین است. پورین پس از تجزیه به اسید اوره تبدیل می‌شود و اگر مقدار زیادی پورین در بدن وجود داشته باشد، اسید اوره زیادی در بدن انباشته می‌شود. این موضوع برای افرادی که به سنگ‌ کلیه یا نقرس مبتلا هستند، اصلا خوب نیست. این افراد باید از خوراکی‌های حاوی پورین فراوان مانند مارچوبه دوری کنند.

مارچوبه گیاهی بسیار پرخاصیت و کمیاب است و به همین دلیل هم قیمت بالایی دارد. آن را به صورت سفارشی و یا از میوه فروشی هایی که گیاهان کمیاب می فروشند می توانید تهیه کنید. 
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.