2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
خواص و مضرات سرکه سیب

خواص و مضرات سرکه سیب

همه چیز درباره سرکه سیب و مضرات و خواص آن را اینجا بخوانید

جامعه پویا -سرکه سیب یک خوراکی و ضد عفونی کننده بسیار قوی و عالی است که می تواند بسیاری از مشکلات جسمی کوچک را برطرف کند ضمن اینکه به عنوان یک حشره کش و ضدعفونی کننده نیز استفاده می شود.
سرکه سیب درمان بسیاری از دردها از جمله سینوزیت است و باعث بهبود پوست نیز می شود. 

 

 سینوزیت


هیچ‌چیزی خسته‌کننده‌تر و ناراحت‌کننده‌تر از گرفتگی بینی نیست. با سرکشیدن مخلوط آب و سرکه‌ سیب، سینوس‌های خود را پاک کنید و نفس راحت بکشید. همان‌طور که سرکه‌ سیب از فعالیت باکتری‌های رشددهنده‌ی میکروب‌های عامل گلودرد جلوگیری می‌کند، می‌توانید از رشد باکتری‌های سینوس‌های‌ خود جلوگیری نمایید. علاوه بر این، پتاسیم موجود در سرکه‌ سیب می‌تواند بلغم‌هایی که در بینی شما خانه کرده‌اند را کوچک کند و در نهایت سینوزیت شما را درمان کند.

 

خواص سرکه سیب

سم‌زُدایی


از آنجا که همه‌ی ما از رژیم‌های غذایی سم‌زُدا آگاهی داریم، اما افزودن یک یا دو قاشق سرکه‌ سیب به رژیم غذایی می‌تواند گردش خون غدد لنفاوی را بهبود ببخشد که همین به بالا رفتن ایمنی بدن کمک می‌کند.

 

 

انرژی‌زایی


نوشابه‌های انرژی‌زا را کنار بگذارید. اگر احساس خستگی می‌کنید، از یک ترکیب انرژی‌زای طبیعی استفاده کنید، ترکیبی شامل سرکه‌ سیب به علت وجود پتاسیم و آنزیم در آن. این مواد انرژی‌زا به شما نیروی وصف‌ناپذیری می‌بخشد. یکی از این ترکیب‌ها، مخلوط ۲ قاشق‌ سرکه‌ سیب به ازای ۲ فنجان آب است که برای شیرین کردن آن می‌توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید.

 

بیشتر بخوانید : طرز تهیه سرکه سیب خانگی خوشمزه و مفید

سکسکه


خوردن یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ سیب می‌تواند از ادامه‌ی سکسکه جلوگیری کند. سرکه‌ سیب با تحریک بیش از حد عصب‌های گلو که عامل اسپاسم هستند مانع از انتقال پیام سکسکه می‌شود.

 


کاهش وزن


آیا با خواص سرکه سیب برای لاغری آشنا هستید؟ سرکه‌ سیب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. استیک اسید موجود در سرکه‌ سیب، اشتهای شما را پایین می‌آورد، متابولیسم (سوخت‌وساز) بدن را بالا می‌برد و میزان حفظ آب بدن را کاهش می‌دهد. دانشمندان نیز عقیده دارند که سرکه‌ سیب از هضم نشاسته در بدن جلوگیری می‌کند و همین باعث می‌شود که کالری بسیار کمتری وارد جریان خون شود.

 

 

 آشنایی با خواص سرکه سیب برای زیبایی، مو و بدن


مو:سرکه سیب موهای شما را شفاف کرده و موجب درخشندگی آن می‌شود. برای این کار، درون ظرف شامپوهای قدیمی و خالی شده، نصف قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک پیمانه آب مخلوط کرده و پس از شامپو زدن، روی موهای خود بریزید و این کار را چند بار در هفته انجام دهید.
صورت: آیا می‌دانید شستن صورت با سرکه سیب به تنظیمph پوست شما کمک می‌کند؟ به این منظور، ‌سرکه سیب را با دو قسمت آب ترکیب کرده و با استفاده از یک پنبه آن را به صورت خود بمالید. شما می‌توانید این کار را هنگام شب،‌ پس از شستن صورت و یا صبح، قبل از استفاده از مرطوب کننده انجام دهید. همچنین می‌توانید سرکه سیب را برای روشن شدن پوست خود روی نقاط تیره آن بمالید و تا صبح آن را پاک نکنید.
دست‌ها و پاها: آیا پس از یک روزکاری طولانی دست‌ها و پاهای‌تان خسته و متورم شده‌اند؟ با خود مهربان باشید و دست‌ها و پاهای‌تان را درون مخلوط آب گرم و سرکه سیب ماساژ دهید.
دندان:آیا می‌دانید سرکه سیب کمک خوبی برای از بین بردن لکه دندان خواهد بود؟ سرکه سیب را به طور مستقیم روی دندان‌های خود بمالید و پس از چند دقیقه آن را بشویید.
آفتاب سوختگی:آیا دچار آفتاب سوختگی بدی شده‌اید؟ به آب درون وان حمام، یک پیمانه سرکه سیب اضافه کرده و به مدت 10 دقیقه درون آن قرار گیرید.
پس از اصلاح (افتر شیو) :درون یک بطری، آب و سرکه سیب را به اندازه مساوی با هم خوب ترکیب کنید.
کاربرد سرکه سیب برای بهداشت خانه و حیوانات خانگی
تمیز کردن: نصف پیمانه سرکه سیب را با یک پیمانه آب مخلوط کرده و از آن برای تمیز کردن مایکروویو، کاشی‌های حمام، ‌سطوح آشپزخانه، شیشه پنجره‌ها و آینه‌ها استفاده کنید. از این ترکیب همچنین می‌توانید به عنوان ضدعفونی‌کننده استفاده کنید.
رفع کک از حیوانات خانگی و وسایل خانه:‌ سرکه سیب را که با 50 درصد آب ترکیب کرده وبرای رفع کک، روی پوست حیوان و نیز مبلمان خانه اسپری کنید.

مضرات سرکه سیب

 

- خواص سرکه سیب برای حفظ سلامتی و بهداشت


به گفته پزشکان سرکه‎‎‎ سیب‎‎ عصاره طبیعی ‎سیب است‎ که مواد سمی‎ و زاید بدن ‎را از بین‎ می‌برد. برخی از متخصصان معتقدند مصرف سرکه سیب به همراه آب گوجه‌فرنگی یا هویج خواص آن را افزایش می‌دهد.
سرکه‎سیب‎موجب کاهش‎زگیل‎و خال‌های‎پوستـی‎می‌شود و از سویی دیگر در رفع‎ترک‎های‎پاشنه‎پا و دست موثر است. همچنین‎توصیه می‌شود که برای درمان‎خارش‎پوست‎سر، خشکی‎مـوهـا و شوره‎سر نیز از سرکه سیب استفاده شود.
‎هرچند سرکه‎‎ سیب‎ خاصیت اسیدی دارد اما موجب تقویت‎ دستگاه گوارش‎‎و کاهـش ناراحتی‎‎ کلیه‎‎ و مثانه می شود. حتی نوشیدن سرکه سیب برای‎‎‎ رفع‎ سنگ صفرا، بـهبـود آرتـروز و جلوگیری‎‎ از خونریزی بینـی‎ توصیه می‌شود.
سرکه سیب‎ طبـیعـی‎‎ یـکـی از بهترین‎‎‎ عوامل‎ سالم‎ و شاداب‎ نگهداشتن بدن است و بهتر است به همراه آب و مقداری عسل مصرف شود.
سالیان سال مردم معتقد بودند سرکه سیب، بعنوان ماده ای بر علیه عفونت و حتی برای رفع پوکی استخوان و برای هضم بهتر موادغذایی موثر است.
سرکه سیب از بروز سرطان پیشگیری هم می کند. اگر چه سرکه سیب سرطان را درمان نمی کند، ولی بدلیل داشتن آنتی اکسیدان، رادیکال های آزاد را در بدن از بین می برد. رادیکال های آزاد ترکیبات خطرناکی هستند که در اثر اکسیداسیون به وجود می آیند و باعث تخریب سلول های بدن، پیری زودرس سلول ها و ایجاد سرطان می شوند. بتاکاروتن آنتی اکسیدان مهمی است که در سرکه سیب وجود دارد و رادیکال های آزاد را خنثی می کند. سرکه سیب علاوه بر بتاکاروتن، ماده دیگری نیز دارد که از سرطان جلوگیری می کند. نام این ماده پکتین است. پکتین یک نوع فیبر غذایی است. مطالعات نشان داده که دریافت زیاد فیبر از بروز سرطان و به خصوص سرطان روده جلوگیری می کند، زیرا فیبرها با مواد سرطان زا در روده ترکیب می شوند و باعث دفع سریع تر آنها از بدن می شوند.

 


مضرات سرکه سیب


سرکه سیب مانند هر ماده خوراکی هم می تواند فوایدی داشته باشد و هم مضراتی دارد. 
مشکلات معده: سرکه سیب اسیدی است و برخی افراد نمی‌توانند حتی میزان کمی از آن را هم تحمل کنند. اگر از زخم معده، التهاب در دستگاه گوارش رنج می‌برید و یا مستعد بروز دل درد هستید باید از مصرف سرکه سیب خودداری کنید.
تغییر در حرکات روده: سرکه سیب در حقیقت از تخمیر سیب درست می‌شود که شامل پکتین به عنوان یک فیبر محلول است و مانند ژله در دستگاه گوارش عمل می‌کند. این ماده باعث رشد باکتری‌های مفید روده، کاهش التهابات و دفع راحت مدفوع می‌شود. با این حال، زیاده روی در مصرف سرکه سیب اسهال را درپی خواهد داشت.
نامناسب برای کلیه ها: تحقیقات نشان داده است زیاده روی در مصرف سرکه سیب می‌تواند برای کلیه‌ها مضر باشد. اگر از جمله افرادی هستید که از ضعف کلیه رنج می‌برید یا به تازگی عمل پیوند انجام داده اید، بهتر است از مصرف سرکه سیب اجتناب کنید.


 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.