2024/04/29
۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
طرز تهیه رب گوجه فرنگی  کارخانه ای

طرز تهیه رب گوجه فرنگی کارخانه ای

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی بدون کپک را اینجا بخوانید.

جامعه پویا -رب گوجه فرنگی را در خانه به صورت خاص و عالی و بسیار خوشرنگ را در خانه می توانید به راحتی تهیه کنید. 

رب گوجه فرنگی خانگی


مواد لازم برای تهیه رب گوجه فرنگی


گوجه یک کیلو
روغن : به میزان لازم 
نمک : به میزان لازم 

بیشتر بخوانید : طرز تهیه خیارشور کارخانه ای و حرفه ای +نکاتی که تا به حال نشنیده اید

طرز تهیه رب گوجه خانگی 


ابتدا گوجه  ها را خوب بشویید و منتظرشوید تا آبش کاملا خشک شود.سپس گوجه ها را له کنید. اگر میزان گوجه ها کم باشد می توانید در غذاساز اینکار را بکنید. اما اگر می خواهید به مقدار زیادی رب درست کنید می توانید گوجه ها را داخل یک دیگ بزرگ بریزید و با مته های مخصوص که سر دریل وصل می شود آن را کاملا خرد کنید. 
بعد از اینکه گوجه ها را خرد کردید به آن کمی نمک اضافه کنید و سپس روی ظرف یک توری تمیز بکشید و گوجه ها را به مدت 24 ساعت در فضای آزاد قرار دهید. احتمالا گوجه ها کف کرده و حالت جوشیده پیدا می کند نگران نباشید گوجه ها خراب نشده و ترشی ایجاد شده در آن باعث خوشمزگی و دوام بیشتر رب می شود. 

بیشتر بخوانید : طرز تهیه دوغ گازدار به سبک آبعلی در خانه


بعد از 24 ساعت گوجه ها را داخل یک آبکش بریزید و آبکش را روی دیگ قرار دهید و گوجه ها را از آبکش رد کنید. همینطور که با دست گوجه ها را مالش می دهید تفاله آن از گوشت جدا شده و گوشت گوجه به طور کامل جدا می شود. 
سعی کنید هیچ تفاله ای از آبکش رد نشود. 
تفاله ها را دور نریزید چون قابل استفاده است. 

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی
حالا نوبت روشن کردن اجاق است. اجاق را روشن کنید و دیگ را روی آن قرار دهید ، وقتی به جوش آمد زیر آن را کم کنید و هر 10 دقیقه یکبار هم بزنید. توجه داشته باشید همزدن بسیار مهم است چون باعث می شود گوجه ها نچسبد. بعد از 5 یا 6 ساعت جوشیدن گوجه ها با ارتفاع زیاد می پرد. در این مرحله در واقع رب شما تقریبا آماده شده است اما نیاز دارد دو ساعت دیگر بجوشد. کمی نمک  و روغن را اضافه کنید و هم بزنید. به مدت 2 ساعت هر ده دقیقه یکبار هم بزنید تا کاملا خوب سرخ شود. وقتی روغن روی رب جمع شد ، رب کاملا آماده است. 
زیر اجاق را خاموش کنید و منتظر شوید تا رب کاملا سرد شود سپس آن را بسته بندی کنید. 

بیشتر بخوانید : طرز تهیه ترشک آلبالو بسیار خوشمزه و مجلسی


نکته 


تفاله های گوجه را در سایه خشک کنید و سپس آن را آسیاب کنید. می توانید در زمستان ازاین پودر برای خوشرنگ و طعم دار کردن غذا استفاده کنید و غذای لذیذی داشته باشید. 
برای بسته بندی رب صبر کنید تا رب کاملا سرد شود سپس آن را در شیشه های تمیز و خشک بریزید و در آن را محکم ببندید تا هوا نکشد و کپک نزدند.
برخی برای اینکه از کپک جلوگیری کنند جوش شیرین اضافه می کنند اما ما چنین پیشنهادی نداریم رب را در جای تاریک و سرد نگهداری کنید و در ظرفی باشد که هوا نکشد تا چندین ماه قابل نگهداری است. اگر چنین جایی ندارید آن را در فریزر قرار دهید. در کیسه های فریزر به اندازه وعده هایی که استفاده می کنید بسته بندی و استفاده کنید. 
رب گوجه خانگی کاملا خالص و سالم است و با اطمینان می توانید از آن استفاده کنید.  

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.