2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
نشانه‌هایی  در بدن که می‌گوید مبتلا به ام اس هستید

نشانه‌هایی در بدن که می‌گوید مبتلا به ام اس هستید

بدن قبل از شدت گرفتن بیماری ام اس نشانه‌هایی از خود بروز می‌دهد که بیشتر افراد آن را جدی نمی گیرند. این نشانه ها را اینجا بخوانید

جامعه پویا -بیماری ام ،اس نوعی بیماری در سیستم مرکزی اعصاب بدن است که حرکات و حافظه انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیماری ام اس می تواند بسیار خفیف باشد و علایم ظاهری نداشته باشد اما در نوع پیشرفته آن  تا فلج اندام‌ها ممکن است اتفاق بیفتد.


نشانه های اولیه بیماری ام اس


مهمترین نشانه بیماری ام اس،  خوابرفتگی دست و پا یا گز‌گز شدن آن است. البته هر گز‌گز شدنی در دست و پا به معنای بیماری ام اس نیست اما اگر همراه با سایر علایم باشد حتما باید در خصوص بیماری ام اس بررسی‌های لازم انجام گیرد. 
دست و پا یا صورت ممکن است به خاطر عوامل دیگر مانند کم خونی‌ ، کمبود آهن یا ویتامین نیز واقع شود اما اگر این خواب رفتگی‌ها سطحی بوده و چند بار در روز اتفاق می‌افتد حتما باید مورد بررسی قرار گیرد. 
خواب رفتگی در برخی اندام‌های دیگر بدن نیز از علایم مهم بروز ام اس است. 

 

علایم بیماری ام اس


تاری دید یا دوبینی


بیماری ام اس همانطور که گفته شد به دلیل بروز اختلال در ارتباط عصب مرکزی با اعصاب و اندام های دیگر بدن رخ می‌دهد. بنابراین یکی از مراکزی که روی ان تاثر می‌گذارد  بینایی است. اگر دچار دو بینی یا تاری دید مخصوصا از ساعات اولیه صحبت هستید و احساس می کنید جلوی چشم شما را بخار یا دود گرفته حتما باید به پزشک مراجعه کرده و به لحاظ ابتلا به بیماری ام اس بررسی شوید. 

 


زود رنجی و افسردگی


از دیگر عوامل بیماری ام اس زودرنجی و افسردگی است. شاید شما زودرنجی را به یک خصوصیت اخلاقی مربوط بدانید اما جالب است بدانید که اینطور نیست و زود رنجی یکی از عوارض مهم ابتلا به بیماری ام اس است. بیشتر افرادی که به بیماری ام اس مبتلا می‌شوند روحیه‌ای بسیار حساس دارند و خیلی زود از دست اطرافیان خود ناراحت می‌شوند. افراد زودرنج اگر علایم دیگر مانند خواب رفتگی دست و پا یا دوبینی را داشته باشند ممکن است به ام اس مبتلا باشند. بنابراین روانپزشکان باید به این نکات دردرمان افسردگی و زود رنجی توجه داشته باشند. از انجایی که این بیماری اعصاب را درگیر می‌کند تغییرات خلق و خوی می‌تواند مهمترین نشانه ان باشد. 

بیماری ام اس


خستگی زود هنگام


احساس خستگی زود هنگام نیز دیگر عارضه ام اس است. افرادی که به ام اس مبتلا هستند مدت طولانی نمی‌توانند راه بروند، پیاده روی چند دقیقه‌ای به شدت آنها را خسته می‌کند، دچار ضعف شدید و سرگیجه می‌شوند. اینها از مهمترین نشانه‌های ابتلا به بیماری ام اس است. 

بیشتر بخوانید: بیماری ام پی اس چیست و چه علایمی دارد+راه درمان


اختلال جنسی


افرادی که در مراحل اولیه ابتلا به ام اس هستند در رابطه جنسی دچار مشکل شدید می‌شوند. بی‌میلی شدید جنسی و اختلال حین رابطه جنسی  و شل زدن عضلات از مهمترین مشکلات این افراد است.  در بسیاری از موارد مدتهای طولانی زمان لازم است که فرد متوجه شود این بی میلی جنسی ناشی از چه مساله ای است. 

ضعف عضلات در بیماری ام اس


عدم تمرکز و فراموشی


فراموشی‌های آنی و لحظه ای هم می‌تواند ناشی از عوارض ام اس باشد. البته در برخی موارد مشکلات ناشی از کاهش قند خون یا کم خونی نیز هست و نباید با بروز چنین نشانه‌هایی تصور کنید حتما به ام اس مبتلا شده اید. اما چنین مشکلاتی اگر در مدت زمان طولانی رخ دهد از عوارض جدی ام اس است. 
در برخی موارد حتی می تواند با لکنت زبان همراه شود. پرش شدید افکار، لکنت زبان، فراموشی های کوتاه مدت و گیجی از جمله عوارض ام اس است.

 


چه کسانی به ام اس مبتلا می‌شوند


افرادی که طبع سردی دارند بسیار در معرض ابتلا به ام اس هستند. اسیدی کردن فضای بدن از مهمترین عوامل ابتلا به ام اس است. کسانی که ترشی‌جات زیاد می‌خورند یا خوراکی‌هایی که استفاده می‌کنند طبع سردی دارد به احتمال بسیار بیشتری ممکن است به ام اس مبتلا شوند. مصرف روزانه و زیاد ،ماست، قره قوروت، تمرهندی، سرکه،  از جمله موادی هستند که مصرف روزانه انها می‌تواند خطر ابتلا به ام اس را بالا ببرد. 
اگر فردی با مزاج سرد و تر هستید حتما نسبت به تغذیه خود بسیار حساس باشید. چون تمایل بدنی شما نسبت به مصرف این مواد بالاست. البته ژنتیک نقش مهمی در ابتلای افراد به بیماری ام اس دارد اما اگر عوامل محیطی کنترل شود ژنتیک به تنهایی نمی‌تواند عامل ابتلا به ام اس باشید. قرار گرفتن در شرایط روانی سخت، عدم تغذیه مناسب و ورزش نکردن از عوامل مهم ابتلا به بیماری ام اس است.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.