2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
بهترین راه کنترل استرس موقع صحبت کردن

بهترین راه کنترل استرس موقع صحبت کردن

اگر موقع صحبت کردن استرس دارید این مطلب را بخوانید

جامعه پویا -34 ساله‌ام. چند وقتی هست که به‌خاطر تلاش‌ها و عملکرد بسیار خوبم، مسئول یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت اصلی‌مان شدم. حالا مشکلم این است که موقع صحبت با نیروها به خصوص در جلسات، استرسی می‌شوم و رشته کلام از دستم خارج می‌شود. نگرانم این مسئله روی کیفیت کارم تاثیر بگذارد. چه کنم؟


 

مخاطب‌گرامی، ابتدا این ترفیع شغلی را خدمت شما تبریک می‌گویم و برای این‌که خیال‌تان را آسوده کنم باید به این نکته اشاره کنم که ترس از صحبت کردن در جمع، جزو شایع‌ترین ترس‌هاست؛ به طوری که حتی درصد زیادی از سخنوران بزرگ هم قبل از رفتن به جایگاه سخنرانی دچار ترس و هیجان منفی هستند. در ادامه، چند توصیه به شما خواهم داشت.

بیشتر بخوانید : عرق سرد چیست؟ چه زمانی بروز می کند و راه درمان آن چیست

 


  انتظار حل‌شدن یک ‌شبه این مشکل را نداشته باشید


مهارت صحبت‌کردن در جمع به صورت قدم‌به‌ قدم بهبود می‌یابد بنابراین نباید از خودتان انتظار تغییر یک شبه و تبدیل شدن به یک سخنور قهار داشته باشید. ابتدا از صحبت‌کردن برای جمعی کوچک شروع کنید و به‌‌تدریج این کار را در مقابل تعداد بیشتری از مردم انجام دهید. صحبت‌کردن در برابر پنج نفر با صحبت‌کردن در برابر 20 نفر کاملا متفاوت است. از تعداد کم شروع کنید و ببینید که با چه تعداد از افراد اضطراب‌تان بیشتر می‌شود. پس از آن، به مرور تعداد افرادی را که برای‌شان صحبت می‌کنید افزایش دهید تا دیگر احساس ناراحتی نداشته باشید.

بیشتر بخوانید : بیماری شیزوفرنی یا اسکیزوفرنی چیست و چه علایمی دارد

 


  رسا و پرانرژی حرف بزنید


فرقی نمی‌کند که برای چه‌کسانی و در کجا صحبت می‌کنید، چه برای همکاران و چه برای ارباب رجوع‌. باید صحبت‌تان را با قدرت آغاز کنید. آهسته حرف‌زدن از همان ابتدای کار، اشتباهی بزرگ است. اگر چنین شروعی داشته باشید، دیگر امید چندانی به تغییر آن نیست. بنابراین باید از همان اول با صدای بلند، رسا و پرانرژی صحبت کنید.

اضطراب حرف زدن


  به دنبال تقلید نباشید


فراموش نکنید که حتی سخنرانی خیلی خوب هم به طور حتم بی عیب و نقص نخواهد بود. چیزی که حتی از بی‌عیب و نقص‌بودن صحبت‌های شما مهم‌تر است، این است که خودتان باشید. در هنگام سخن گفتن،  تصویر خاص خودتان را به نمایش بگذارید و به طور جدی از تقلید کردن پرهیز کنید. نحوه سخن گفتن مخصوص به خودتان را طراحی   و فقط از آن پیروی کنید. همچنین سخنان خود را با گفتن نکته جالبی آغاز کنید که بتواند توجه مخاطبان را به شما جلب کند. می‌توانید صحبت‌های خود را با تعریف‌کردن یک خاطره یا داستان شروع کنید؛ داستانی بامزه درباره آن چیزی که می‌خواهید درباره آن سخن بگویید؛ هر قدر این داستان تاثیرگذارتر و مرتبط‌تر باشد، بهتر است.  نکته آخر هم این‌که در این ارتباط، هر یک از مخاطبان شما باید احساس کند که شما به او نگاه می‌کنید و با وی حرف می‌زنید. هنگامی که این ارتباط وجود داشته باشد، شما احساسی خوشایند و تاثیرگذار در دیگران به وجود خواهید آورد.


نویسنده : فرزانه شهریاردوست| کارشناس‌ارشد روان‌شناسی بالینی
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.