2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
بیماری اروتومانیا چیست و چطور درمان می شود

بیماری اروتومانیا چیست و چطور درمان می شود

بیماری اروتومانیا یا خودش معشوق پنداری یا توهم عشق چیست و راههای تشخیص و درمان آن چیست

جامعه پویا -بیماری اروتومانیا یا خودش معشوق پنداری نوعی بیماری روانی است . اروتومانیا (به انگلیسی: erotomania) یا خودمعشوق‌پنداری،که به سندروم “فریما” معروف است و همچنین روان‌پریشی عاشقانه،نوعی بیماری اختلال هذیان است که اغلب در حالت هایی رخ می‌دهد که فرد مبتلا از نظر سطح اجتماعی (یا هر موقعیت دیگری) نسبت به فرد مورد نظرش، متوسط یا پایین تر باشد. آنگاه میل و کششی شکل می گیرد که در آن بیمار معتقد می شود که یک فرد ثروتمند، مشهور یا خاص و برجسته تر از خودش، مانند یک هنرپیشه یا ورزشکار معروف به او علاقه دارد.

بیشتر بخوانید : علایمی که نشان می‌دهد کودک شما دچار اختلال روانی است


چه کسانی به بیماری اروتومانیا مبتلا می شوند


بررسی ها نشان داده بیماری اروتومانیا بیشتر در زندان بروز می کند و آنها بیشتر از مردان مبتلا می شوند. اروتومانیا می تواند ناگهانی شروع شود و علائم اغلب طولانی مدت است. اروتومانیا گاهی اوقات به عنوان سندرم De Cleramboult نامیده می شود که برگرفته از نام روانپزشک فرانسوی است که اولین بار در سال ۱۹۲۱ آن را به عنوان یک اختلال متمایز توصیف کرد. اروتومانیا اغلب با سایر اختلالات روانپزشکی مرتبط است اما ممکن است خود به خودی رخ دهد. همراه کافه پزشکی باشید.

بیماری اروتومانیا چیست ؟خودمعشوق پنداری چیست


دلیل ابتلا به بیماری اروتومانیا چیست 


اختلال خود معشوق پنداری ممکن است نشانه یک بیماری روانی باشد از جمله اسکیزوفرنی، افسردگی، اختلال دوقطبی یا بیماری آلزایمر.
گزارش موارد نشان داده است که شبکه های اجتماعی می توانند اعتقادات فریبکارانه مرتبط با اروتومانیا را تشدید کنند یا حتی آن را تحریک کنند.
رسانه های اجتماعی برخی از موانع میان افراد غریبه را حذف می کند و اطلاعات به راحتی می تواند برای مشاهده، تماس و دیگر موارد آزار و اذیت افرادی که قبلا کاملا غیرقابل دسترسی بوده اند استفاده شود. رسانه های اجتماعی می توانند حریم خصوصی را کاهش دهند که می تواند رفتار سواستفاده گر را بسیار ساده تر کند.

بیشتر بخوانید : نشانه‌هایی در بدن که می‌گوید مبتلا به ام اس هستید

برخی مطالعات نشان داده اند که توهمات ممکن است به عنوان راهی برای مدیریت استرس شدید یا تروما باشد. ژنتیک همچنین ممکن است به توسعه اختلالات توهم زا کمک کند.

 


علایم بیماری اروتومانیا

 

علامت اصلی این است که این باور غلط در افراد وجود دارد که کسی عمیقا یا به حالتی وسواسی عاشق آن‌ها شده است. اغلب شواهدی برای اثبات عشق فرد دیگر وجود ندارد. فرد دیگر حتی ممکن است از وجود این فرد با اختلال خود معشوق پنداری آگاه نباشد.

فردی که این شرایط را دارد، ممکن است دائما در مورد آن عاشق خیالی صحبت کند. یا برای دیدار با این شخص و ارتباط با او تلاش کند، به طوری که بتوانند با هم باشند.

 

 

نشانه‌های شایع این اختلال عبارتند از:

 

 دنبال کردن مصرانه برنامه‌های تلوزیونی مربوط به شخص اگر فردی مشهور باشد
 فرستادن نامه، ایمیل و پیام به صورت مصرانه به عاشق خیالی
 گرفتن تماس‌های مکرر با عاشق خیالی


 تصوراینکه این عاشق خیالی با نگاه و ایما و اشاره و کد فرستادن از طریق برنامه‌های تلوزیونی سعی در ایجاد یک ارتباط مخفیانه دارد.
 ایجاد صحنه‌های عمدی برای برخورد با این فرد حرف زدن با او و در ارتباط با او بودن
 احساس حسادت نسبت به شخص اگر با معشوقه‌های دیگر در ارتباط باشد یا حس عدم وفاداری
 اذیت و آزار عاشق خیالی در اجتماع و گناهکار دادنستن آنها و جلب قانونی

بیشتر بخوانید :یائسگی زودرس چیست چه عوارضی دارد و چطور آن را درمان کنیم

 از دست دادن شور و شوق برای انجام فعالیت‌های دیگر و تمایل به حرف زده فقط در مورد این شخص یا انجام کارهای مربوط به او
اختلال خود معشوق پنداری ممکن است در طول مدت زمانی طولانی و یا فقط در طول دوره‌های کوتاه که تحت عنوان روان پریشی شناخته می‌شود، رخ دهد. اختلالات روان پریشی علائم شایع دیگر بیماری‌های روانی است. که شامل بدتر‌شدن شرایط توهمات فرد و یا سایر ویژگی‌های روان پریشی می‌شود. این اتفاق ممکن است در اختلالاتی مانند اسکیزوفرنی، اختلال اسکیزوآفکتیو و اختلال دوقطبی رخ دهند.

معشوق پنداری


درمان بیماری اروتومانیا


درمان بیماری اروتومانیا بسیار مشکل است چرا که بیمار توهم معشوق پنداری را قبول نمی کند و این مساله بسیار آزار دهنده خواهد بود. بنابراین بهترین روش مدیریت این بیماری است. 
مدیریت علائم بر روی درمان اختلال اصلی متمرکز خواهد بود و ممکن است شامل داروها، درمان و بستری شدن باشد. هر یک از این روشها را می توان بسته به فرد مورد نظر و علل اصلی آن اعمال کرد.

 


درمان باید به فرد مبتلا کمک کند تا با یک برنامه توافق شده پیش برود و به آنها در مورد بیماریشان آموزش دهد.
ممکن است فرد در بیمارستان بستری شود اگر رفتار فرد مبتلا برای خود، شخص مورد باور و یا هر فرد دیگری خطرناک باشد.
داروهای ضد روان پریشی ممکن است علائم را به طور موثر کنترل کنند و دارو و روان درمانی می توانند هر دو با هم استفاده شوند.

منبع : کافه پزشک

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.