2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
مهمترین نشانه های حساسیت بهاری و راه درمان آن

مهمترین نشانه های حساسیت بهاری و راه درمان آن

مهمترین علایم حساسیت فصلی بهاری چیست و چطور آن را درمان کنیم

جامعه پویا -حساسیت فصلی بهار می تواند همراه با عطسه، گرفتگی و آبریزش بینی باشد و آزار زیادی هم همراه داشته باشد.


حساسیت زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی فرد نسبت به ماده‌ حساسیت‌زا واکنش بیش ‌از ‌حد نشان دهد. فرد دارای حساسیت آنتی‌بادی‌هایی را تولید می‌کند که وارد سلول می‌شود و هیستامین و دیگر مواد شیمیایی را آزاد می‌کند. هیستامین با ایجاد ورم بینی و ورم چشم، از ورود آلرژن به بدن جلوگیری می‌کند. ادامه مطلب را  در این باره  مطالعه کنید:

 

حساسیت بهاری


   علایم حساسیت فصل بهار


علایم حساسیت در بهار، تابستان یا پاییز اتفاق می‌افتد و معمولا به‌ دلیل گرده گیاهان یا هاگ کپک‌ها، ریزگردها، شوره حیوانات خانگی، کپک و سوسک‌هاست.
 عطسه
 پف چشم
 گرفتگی بینی
 آبریزش بینی
 سیاهی زیر چشم
 کهیر
 آبریزش و قرمزی چشم
 خارش چشم، بینی، گوش و دهان
 سرفه، خس‌خس سینه و تنفس دشوار

 


    رهایی از حساسیت


افراد زیادی در دنیا به خصوص در فصل های بهار و تابستان با حساسیت های فصلی رو به رو می شوند که آن‌ها را به مشکلات زیادی دچار می کند. این افراد دارای دستگاه ایمنی هوشیار هستند که نسبت به مواد در ظاهر بی خطر محیط پیرامون خود، واکنشی بیش از حد معمول نشان می دهند. هر نوع آلرژی با توجه به شکل ظاهری، علت و شدت بروز در فرد به درمان متفاوتی نسبت به دیگر
 آلرژی ها نیاز دارد اما در مرحله اول باید ماده حساسیت زا شناسایی شود.

 


    ماده حساسیت زا


 ماده حساسیت زا ماده ای است که منجر به بروز واکنش های آلرژیک در شخص می شود. سیسستم ایمنی بدن برخی این مواد را مانند یک جسم خارجی و خطرناک شناسایی  می کند و به سرعت به آن واکنش نشان می دهد. در اثر این واکنش، سلول های ایمنی بدن با آزاد کردن ماده ای به نام هیستامین که ترشحی درون ریز است سیستم عصبی بدن را تحریک و پیامی را در بدن منتشر می کند که موجب بروز حالت آشفتگی و برانگیختگی سیستم ایمنی می شود.

 


    مصرف آنتی هیستامین


داروهای آنتی هیستامین تنها می تواند به طور موقت، شدت برانگیختگی سیستم ایمنی را کاهش دهد و فرد را آرام کند اما تا زمانی که فرد در تماس با آلرژن و مواد حساسیت زا باشد تحریک سیستم ایمنی ادامه خواهد داشت.


    حساسیت حاد


در صورت حاد شدن، یک آلرژی ساده می تواند منجر به بروز برخی بیماری ها مانند آسم و اگزمای پوستی شود. ممکن است این بیماری‌ها در مراحل ابتدایی ، یک حساسیت ساده باشد اما به مرور زمان تبدیل به یک مشکل حاد تنفسی و پوستی می شود.

 


    تشخیص حساسیت


برخی از واکنش های آلرژیک بسیار جدی و خطرناک هستند و در بعضی موارد زندگی شخص را به خطر می اندازند. به طور مثال، گاهی
 عکس العمل بسیار شدید سیستم دفاعی بدن نسبت به ماده آلرژی زا، منجر به بروز شوک آلرژیک می شود که ممکن است در حدود 15 دقیقه شخص را از پای درآورد.

 


   استفاده از سرکه سیب


سرکه سیب بدن شما را پاک سازی می کند و می تواند به عنوان چاشنی اعجاب انگیز در دسر و سالاد استفاده شود. کافی است که مقداری از آن را به مواد خوراکی در طول روز اضافه کنید.
سرکه سیب همچنین برای حساسیت فصلی بسیار عالی است زیرا تولید مخاط را تا حد زیادی کاهش می دهد و غدد لنفاوی را پاک سازی می کند.

 


   ورزش


محققان به این نتیجه رسیده اند که ورزش کردن به مدت 30 دقیقه در روز به طور گسترده ای در از بین بردن حساسیت فصلی دخیل است زیرا ورزش کردن باعث آزاد شدن مواد ضد التهاب در بینی
 می شود که به طور طبیعی علایم حساسیت فصلی را کاهش می دهد.

 


   پروبیوتیک ها


پروبیوتیک ها می توانند باکتری های مفید را به سیستم ایمنی شما ببخشند و در نتیجه استفاده از منابع غذایی دارای پروبیوتیک به شدت در مبارزه با حساسیت فصلی مناسب است.

 


   نوشیدن آب


کم آبی بدن شما را خسته می کند و باعث می شود که نتوانید شب ها خواب خوبی داشته باشید و همچنین عاملی برای سردرد و نفخ  است و علایم حساسیت فصلی را هم تشدید خواهد کرد.

 


  راه‏‌های جلوگیری از حساسیت بهاری


بهترین راه جلوگیری از بروز حساسیت فصل بهار، جلوگیری از استنشاق محرک‏‌های آلرژی یعنی گرده  های گل ها، درختان و چمنیان و همچنین اسپورهای کپک است. برای این منظور می‌‏توانید زمان اوج گرده‌‏افشانی در خانه بمانید و فعالیت‏‌هایی را که نیازمند خروج از خانه هستند به حداقل برسانید (به خصوص صبح‏‌ها).

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.