2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
علایم زودهنگام سرطان روده بزرگ که باید جدی گرفته شود

علایم زودهنگام سرطان روده بزرگ که باید جدی گرفته شود

سرطان روده بزرگ چه علایمی دارد و از کجا بفهمیم در خطر هستیم اینجا را بخوانید

جامعه پویا - سرطان روده در بدو شروع نشانه هایی دارد که اگر جدی گرفته شود تبدیل به یک سرطان قابل درمان خواهد بود. 


سرطان روده بزرگ، یکی از شایع ترین انواع سرطان در جهان است اما معمولا اولین نشانه های این بیماری نادیده گرفته می شود
سرطان روده بزرگ چهارمین سرطان شایع در ایران است و سالیانه حدود ۳۸۰۰ تا ۴۰۰۰ مورد جدید از سرطان روده بزرگ در کشور شناسایی می‌شوند. در این بیماری سلول های سرطانی در داخل بافت روده شروع به تکثیر می‌کنند. به‌ گزارش نشریه آلمانی Focus Online،مراحل اولیه، اغلب حدود 10 تا ۱۵ سال قبل از ایجاد سرطان روده بزرگ ظاهر شده  اما معمولا اولین نشانه‌های این بیماری نادیده گرفته می‌شود.در ادامه روش‌هایی را برای تشخیص و کاهش خطر این بیماری خواهیم گفت.


  سرطان روده بزرگ


سرطان روده بزرگ که به نام‌های سرطان کولون و سرطان رکتوم شناخته می‌شود ، به رشد سلول‌های سرطانی در کولون یا رکتوم (بخشی از روده بزرگ گفته می‌شود) می انجامد و این بیماری به دلیل رشد و تکثیر غیرطبیعی سلول‌ها اتفاق می‌افتد.


  معاینات از 50 سالگی


خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ با افزایش سن بیشتر می شود. طبق اظهار موسسه روبرت کخ آلمان
 میانگین سن شروع بیماری برای مردان ۶۹ سال و برای زنان ۷۵ سال است اما اولین علایم اغلب خیلی زودتر ظاهر می‌شود. بنابراین پزشکان معاینات منظم روده را از ۵۰ سالگی توصیه می‌کنند. در طول کولونوسکوپی، پزشک روده را از نظر رشد پولیپ در غشای مخاطی بررسی می‌کند.


  از مدفوع خونی بترسید


این یک علامت هشدار‌دهنده است و می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری جدی باشد. حتماً اگر در مدفوع خود خون مشاهده کردید، با یک پزشک مشورت کنید.  موارد دیگری چون، درد شکم و یبوست  هم می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری مربوط به روده باشد.  بنابراین اگر این  علایم را در مدت زمان طولانی داشتید، باید نگران شوید.


  سابقه خانوادگی حرف اول را می‌زند


اگر فردی در خانواده شما قبلاً به سرطان روده بزرگ مبتلا شده باشد، احتمالاً در معرض خطر بیشتری قرار دارید. به‌گفته مرکز تحقیقات سرطان آلمان، در صورت وجود سابقه خانوادگی، خطر ابتلا به سرطان کولورکتال حدود دو برابر بیشتر است.


  کولیت اولسراتیویا  و بیماری کرون


بیماری‌های روده‌ای مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون باعث ایجاد سرطان می‌شود. بنابراین، هرکسی که از التهاب مزمن روده رنج می‌برد، باید به‌طور منظم مورد غربالگری سرطان روده بزرگ قرار گیرد.
  خطر 3 برابری با دیابت
اگر دیابت نوع ۲ دارید، در مقایسه با افرادی که دیابت ندارند، سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارید. بنابراین هنگام شروع درمان دیابت، باید با پزشک خود مشورت کنید.
  سیگار ممنوع
مصرف طولانی‌مدت نیکوتین  به سلول‌های روده آسیب می‌رساند. حتی سیگار کشیدن گاه‌به‌گاه این احتمال را افزایش می‌دهد، بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند برای پیشگیری از سرطان روده باید  از مصرف سیگار اجتناب کنید.
  سه بار فعالیت بدنی در هفته
اگر خیلی کم حرکت کنید، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در شما افزایش می‌یابد. بنابراین پزشکان حداقل سه بار فعالیت بدنی را در هفته توصیه می‌کنند. مطالعات علمی نشان داده‌اند که تنها ۳۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی در روز، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.
  اضافه وزن را جدی بگیرید
غذاهای سرشار از چربی حیوانی و گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می‌دهد. بنابراین، مطمئن شوید که یک رژیم غذایی متعادل با مقدار زیادی فیبر از میوه‌ها و سبزیجات مصرف می‌کنید. علاوه‌ بر‌ این، اضافه‌ وزن یکی از بزرگ ترین عوامل خطر برای ایجاد سرطان روده بزرگ است. با شاخص توده بدنی (BMI) بیش از ۲۵، خطر تشخیص سرطان روده بزرگ به‌شدت افزایش می‌یابد.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.