2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک چه بلایی سر بدن می اورد

مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک چه بلایی سر بدن می اورد

آنتی بیوتیک یک داروی بسیار مهم در علم پزشکی است اما مصرف غیر اصولی و خودسرانه آن بلایی بزرگ بر سر بدن می آورد. جزئیات را اینجا بخوانید.

جامعه پویا -کشف آنتی بیوتیک یکی از بزرگترین اکتشافات پزشکی دنیا بود. این دارو توانست عمر انسان را به مقدار بسیار زیادی افزایش دهد و با بیماری های مهلکی مقابله کند. 
هرچند باکتری ها هم بیکار نشستند و تغییر شکل دادند اما کشف آنتی بیوتیک سلامت انسان را متحول کرد. با این حال این داروی بسیار خاص و مهم ضربات مهلکی هم می تواند بر بدن انسان وارد کند و پزشکان توصیه می کنند هرچه کمتر از این دارو استفاده شود بهتر است. 

 

آنتی بیوتیک برای گوش


آنتی بیوتیک چه خواصی دارد


آنتی بیوتیک تنها دارویی است که با حمله ویروس ها و باکتری ها به بدن مبارزه می کند. مهمترین اتفاقی که آنتی بیوتیک ها در بدن انجام می دهند از بین بردن باکتری های کشنده و خطرناک در بدن است. در سالهای اخیر انتی بیوتیک ها پیشرفت بسیار زیادی کرده اند و انواع انتی بیوتیک در جهان تولید شده که با تغییر شکلی که عفونت ها می دهند می تواند مبارزه کند. انواع انتی بیوتیک تحول بزرگی در جراحی،  بیماری های عفونی کشنده مانند ایدز  و... به وجود آورده است. بنابراین آنتی بیوتیک یک داروی بسیار حیاتی و مهم برای بدن انسان است و به همین دلیل هم کمبود آن به یک مساله ملی  تبدیل می شود. 

 


مضرات آنتی بیوتیک چیست


آنتی بیوتیک هر ساله در امریکا 23000 نفر به دلیل مقاوم شدن باکتری ها به آنتی بیوتیک جان خود را از دست می دهند . درحال حاضر بزرگ ترین نگرانی کارشناسان وجود عفونت هایی است که کاملا نسبت به این دارو ها مقاوم شده اند . ولی چرا این اتفاق افتاده است ؟ دلیل مقاوم شدن باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک می تواند شامل این موارد باشد .
•به دلیل مصرف بی رویه و اشتباه آنتی بیوتیک ها
•به دلیل کامل نکردن دوره درمان
•به دلیل مصرف مواد غذایی حامل آنتی بیوتیک شیمیایی مانند انواع گوشت ها و انواع لبنیات
البته این تنها مشکلی نیست که آنتی بیوتیک در بدن ایجاد می کند. همانطور که گفته شد عمده وظیفه آنتی بیوتیک این است که باکتری های مضر را در بدن از بین ببرد ، مضرف بی رویه یا بی دلیل و غیر کارشناسی شده آنتی بیوتیک باعث از بین رفتن  باکتری های مفید در بدن نیز می شود. بدن مقدار زیادی باکتری مفید در خود دارد که آنتی بیوتیک ها می توانند آن را از بین ببرند. بنابراین اگر بدون تجویز پزشک انتی بیوتیک مصرف کنید ممکن است آنتی بیوتیک اشتباه استفاده کرده و کاری کنید که باکتری های مفید بدنتان از بین برود. 


این که مردم چرا با آنتی بیوتیک ها خوددرمانی می کنند به این دلیل است که برخی از مزایای اولیه آنتی بیوتیک ها را مشاهده می کنند. آن ها پس از این که شاهد بهبودی باشند، به فکر مصرف آنتی بیوتیک ها در تعداد و دوز بیشتر میفتند.
در واقع این افزایش دوز نباید توسط خود بیمار انجام شود بلکه لازمه آن توصیه یک متخصص است تا بر اساس ارزیابی وضعیت سلامتی بیمار، مقدار لازم را توصیه نماید.


پزشکان می توانند تشخیص دهند که بیماری شما در نتیجه باکتری است یا یک عفونت ویروسی. در حقیقت، آن ها آزمایشات زیادی را برای تعیین ماهیت باکتری های پشت یک عفونت انجام می دهند.


بر اساس نتایج این آزمایشات، نوع مناسب آنتی بیوتیک تجویز می شود بنابراین بین عفونت تشخیص داده شده و داروی تجویز شده رابطه صحیحی وجود دارد که فقط توسط یک متخصص پزشکی قابل تشخیص و ارزیابی است.
بسیار مهم است بدانید شرایطی که باعث می شود شما انتی بیوتیک مصرف کنید و از آن موقعیت ها دوری کنید، چیست.

 

عوارض آنتی بیوتیک

رایج ترین آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک هایی که به صورت گسترده مصرف می شوند عبارتند از :

•آموکسی سیلین

•داکسی سایکلین

•سفالکسین

•سیپروفلوکساسین

•کلیندامایسین

•مترونیدازول

•آزیترومایسین

•سفیکسیم

•آموکسی سیلین

•تتراسایکلین

استراحت کنید


در صورت ابتلا به بیماری، پزشک به شما توصیه می کند که استراحت کافی داشته باشید و کار های غیر ضروری را انجام ندهید زیرا ممکن است بیماری تان تشدید یابد.

 

رژیم غذایی سالم داشته باشید


برای پیشگیری از مصرف آنتی بیوتیک ها، تغییر در رژیم غذایی را امتحان کنید. غذاهای خانگی و سالم ممکن است یکی از راه های پیشگیری از استفاده از آنتی بیوتیک ها باشد.
واقعیت این است که آنتی بیوتیک ها علاوه بر اینکه باکتری های مضر را در بدن از بین می بردند باکتری های مفید را هم از بین می بردند اما باکتری های مفید می تواند دوباره جایگزین شود به شرطی که دوز مناسبی از دارو را استفاده کرده باشید. بنابراین انتی بیوتیک همانقدر که مفید است ضرر هم دارد. اما در برخی مواقع عفونت به حدی است که چاره ای بجز مصرف انتی بیوتیک نیست و استفاده از ان همیشه باید اخرین راه باشد. 


نکته


بخش سلامت جامعه پویا تاکید می کند آنچه درباره داروها و سلامت نوشته می شود جنبه آگاهی رسانی دارد و نه درمان. بنابراین قبل از هر اقدامی حتما با پزشک مشورت کنید.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.