2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
پوست از چه سنی پیر می شود و چطور از پیری پوست جلوگیر ی کنیم

پوست از چه سنی پیر می شود و چطور از پیری پوست جلوگیر ی کنیم

داشتن پوستی جوان و شاداب خواسته همه انسان های روی زمین است. دلیل پیری پوست و نحوه جوان نگه داشتن پوست را اینجا بخوانید.

جامعه پویا -پوست انسان ها تا 20 سالگی حالت صافی و ارتجاعی خود را حفظ می کند اما از 20 سالگی پوست نیاز به مراقبت دارد و اگر به درستی از ان مراقبت نشود دچار افتادگی، شلیف چروک و پیری می شود. 

 


چرا صورت به مرور زمان تغییر شکل می دهد


باید توجه داشته باشید که وقتی جوان هستید مقدار زیادی چربی و عضله در صورت شما وجود دارد به مرور زمان و اگر به درستی از پوست و گوشت صورت خود مراقبت نکنید عضله و چربی از بین می رود و پوست چروک می شود. 
نکته دیگری که باید به آن بسیار توجه کرد تغییراتی است که در دهه های 40 و 50 در بدن انسان رخ می دهد. اسکلت بدن کم کم تغییر شکل خود را آغاز می کند و جمجمه و فک نیز این تغییرات را به طبعیت از سایر قسمت های بدن با خود دارد. بنابراین فک به سمت پایین کشیده می شود و صورت گردی خود را از دست می دهد و کم کم کشیده می شود به همین دلیل است که افراد مسن صورتی کشیده تر از جوان ها دارند. 

بیشتر بخوانید:خواص معجزه گر روغن آرگان؛ از برطرف کننده چروک پوست تا رشد مو

 

پیری پوست


پیری پوست از چه زمانی است 


در هر 10 سال پوست صورت با تغییری جدی مواجه و دچار مشکلاتی می شود. در دهه دوم زندگی، کلا‍ژن سازی سلول های پوستی به میزان زیاد وجود دارد که باعث انعطاف پذیری بالای پوست صورت می شود اما درست با شروع  دهه سوم زندگی، پوست دچار ناهمواری شده و مویرگ های خونی پاره در صورت ایجاد می شود و پوست وارد مرحله ی تغییراتی به سوی پیری می شود ، همچنین لکه های ناشی از نور خورشید، چین و چروک های ریز، ایجاد خطوط بین ابرو ها و ایجاد خطوط پا کلاغی در اطراف چشم به وجود می آیند به همین دلیل متخصصان پوست بعد از آغاز دهه سوم زندگی به افراد مراقبت های ویژه ی پوستی را ارائه می دهند تا روند پیری را کندتر کنند.

بیشتر بخوانید: دلایل ریزش و نازکی مو چیست و با چه ویتامین هایی درمان کنیم

بالا رفتن سن، فاکتور های ‍ژنتیکی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، لکه های پوستی ناشی از مشکلات کبدی، لکه های ناشی از بارداری ، تغییرات هورمونی، از دست رفتن حجم اولیه صورت و مواردی مانند خشم، عصبانیت، استرس، ناراحتی، گریه، خندیدن بیش از حد، اخم کردن به هنگام صحبت کردن همگی می تواند باعث آسیب دیدن چهره و ایجاد چین و چروک و پیر شدن پوست بعد از سی سالگی شود.

جلوپیری از پیری پوست


پوست چطور پیر می شود


پیری پوست مراحل مختلفی دارد و اینطور نیست که پوست از همان ابتدا دچار افتادگی و چروک شود. مراحل پیری پوست به ترتیب زیر است. 
نازک تر شدن
خشک تر شدن
خاصیت الاستینه کمتر( خاصیت ارتجاعی)
احتمال چروک شدن و افتادگی  
کاهش کلاژن

 

 

کلاژن سازی برای پوست
کلاژن مهمترین عامل پیری پوست


دلایل مختلف پیری پوست را برایتان توضیح دادیم اما در میان دلایلی که گفته شد کاهش کلاژن مهمترین دلیل پیری پوست است. با کاهش سطح کلاژن در بدن ، پوست دچار
خشک تر شدن
لطافت کمتر
الاستینه کمتر
نازک تر شدن
خواهد شد و هر کدام از این مراحل در واقع یک مرحله از پیری پوست است. 
بعضی قسمت ها از جمله پیشانی و گونه ها چربی از دست می دهند.
بعضی قسمت ها از جمله فک چربی جذب می کنند (بروز غبغب)
گردی صورت از بین می رود و به مرور افتاده می شود.


علاوه بر این ، ممکن است که چین های صورت عمیق تر شوند زیرا مقدار چربی اطراف کاهش یافته و به اصطلاح جابه جا می شود. به این ترتیب صورت پیر می شود حالا به آنچه گفته شد تغییرات استخوانی فک و جمجمه را نیز اضافه کنید. این امر باعث می شود که صورت شما هرچه بیشتر پیر شود. 

بیشتر بخوانید: جوش سرسیاه را چطور از بین ببریم+چند روش خانگی


برای جلوگیری از پیری صورت باید چه کرد


چند راه حل برای به تاخیر انداختن پیری صورت وجود دارد
اولین راه حل این است که می توانید از تقارن سازی استفاده کنید. تقارن سازی یک فن زیبایی است وقتی صورت روبه پیری می رود همه قسمت های صورت به یک اندازه پیر نمی شود مثلا ممکن است یک قسمت از لب شما دارای خط لبخند باشد و قسمت دیگر اینطور نباشد. بنابراین می توانید با تززیق ژل و چربی تقارن سازی انجام دهید. 


کار دیگری که می توانید انجام دهید استفاده از بوتاکس است. بوتاکس ضرر چندانی برای پوست ندارد و عضلات صورت که دچار افتادگی شده را ثابت نگه داشته و فلج می کند تا چندان حرکت نکند و دچار افتادگی نشود. 


سومین راه کلاژن درمانی است. محرک های کلاژن به درم یا لایه زیر پوستی تزریق می شوند تا کلاژن قسمت های از دست رفته را جایگزین کنند . این کلاژن تولید شده یک چارچوب ساختاری برای نگهداری اسید هیالورونیک و الاستین فراهم می کند .اسید هیالورونیک ،مولکول های آب را به  سمت درم جذب  و رطوبت پوست را بازیابی می کند. الاستین نیز خاصیت ارتجاعی ایجاد کرده و به کشش و لیفت پوست کمک خواهد کرد .

 

 

جلوگیری از پیری پوست
به تغذیه خود دقت کنید


تغذیه روی پوست تاثیر بسیار زیادی می گذارد. خوردن گوشت قرمز، آلوئه ورا، آووکادو، لبنیات و نان سبوسدار غافل نشوید. 
از محصولات لایه بردار و ترمیم کننده پوست در شب استفاده نمایند تا از پیرشدن صورت جلوگیری نمایند.

برای جلوگیری از صدمه و آسیب پوستی همه افراد باید از دوران نوجوانی از کرم های مرطوب کننده و ضدآفتاب استفاده کنند.

تحت نظارت پزشک از انواع داروهای حاوی اسید هیالورونیک، آب رسان ها و داروهای حاوی آنتی اکسیدان برای نرمی و جلوگیری از افتادگی پوست صورت استفاده کنند.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.