2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
عرق سرد چیست؟ چه زمانی بروز می کند و راه درمان آن چیست

عرق سرد چیست؟ چه زمانی بروز می کند و راه درمان آن چیست

عرق سرد یکی از واکنش های شایع بدن است که تشخیص علت بروز آن برای فرد سخت است. همه چیز درباره عرق سرد، راه درمان، و نحوه تشخیص را اینجا بخوانید

جامعه پویا -گاهی اوقات افراد با شرایطی روبرو می شوند که دلیل آن را نمی دانند. عرق سرد یکی از این شرایط می باشد که فرد با مواجه شدن با آن دچار گیجی و ترس می شود. توجه داشته باشید که عرق سرد می تواند از استرس ذهنی یا عوامل فیزیکی حاصل شده باشد. در این مقاله قصد داریم علت های رخ دادن چنین وضعیتی را بیان کرده و راه های درمان آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

عرق سرد در بدن
علت های بروز عرق سرد


عرق سرد همیشه زمانی اتفاق می افتد که فشار فیزیکی یا گرمای بیش از حد وجود داشته باشد. در پشت این اتفاق، دلایل و علت های جسمی و روانی زیادی می‌تواند وجود داشته باشد که ما در این قسمت قصد داریم آن ها را بررسی کنیم.
1.    هیپرهیدروز: هیپرهیدروز به عرق بیش از حد گفته می‌شود که در آن نیازی به تنظیم دمای بدن نیست. عرق سرد ممکن است بر اثر این اتفاق رخ دهد.


2.    شوک اولیه: در زمان بروز یک حادثه فرد دچار شک می شود. در این حالت فشار خون او کاهش پیدا کرده و موجب می شود تا به بدن اکسیژن به حد کافی نرسد. یکی از نشانه‌های اولیه شوک می تواند عرق سرد باشد.


3.    واکنش آلرژیک: یکی از عوامل دیگری که می تواند موجب بروز عرق سرد شود؛ واکنش شدید به موضوعی می باشد که به آن آنافیلاکسی نیز گفته می شود. 


4.    استرس و اضطراب: همان طور که پیش از این گفتیم فقط عوامل فیزیکی نیستند که می‌توانند در بروز عرق سرد موثر باشند؛ بلکه عرق سرد می‌تواند بر اساس علت های غیر فیزیکی مانند استرس و اضطراب به وجود بیاید. اگر این استرس و اضطراب شدت بسیاری داشته باشد خود را به طریق شیوه های جسمانی مانند استفراغ و خصوصاً عرق سرد نشان می دهد.


5.     سنگ کلیه: سنگ کلیه همان مواد معدنی هستند که به سنگ های کوچک تبدیل شده اند و در دستگاه ادراری فرد قرار دارند. می‌توان گفت که یکی از علائم سنگ کلیه بروز عرق سرد است.


6.     انسداد: یکی دیگر از علائم بروز عرق سرد، انسداد می‌باشد که همانند شوک است. همان طور که می دانید سنکوپ عاملی نا خوشایند بوده و از فشار خون پایین ناشی می شود. یکی از علائمی که بروز سنکوپ را هشدار می‌دهد؛ عرق سرد است که بدون هیچ هشداری شروع می شود.

عرق سرد در بدن نشانه چیست
7.    سندروم شوک سمی: سندروم شوک سمی یکی دیگر از علت‌های بروز عرق سرد است که جزو منابع ناپایدار به حساب می‌آید. علت ایجاد سندروم شوک سمی اغلب استافیلوکوکوس اورئوس یا باکتری استرپتوکوک گروه A است . پس در نتیجه یکی از نشانه های سندروم شوک سمی بروز عرق سرد است.


8.     تب: یکی دیگر از علل به وجود آورنده عرق سرد، تب می باشد. این عامل باعث بروز عرق سرد شده و این اتفاق عموما در هنگام خواب اتفاق می افتد.


9.    یائسگی: زمانی که دوره باروری زن پایان یافت؛ یائسگی می تواند موجب بروز تغییرات زیادی در بدن زن شود. عموماً در این دوره گر گرفتن و عرق سرد زیاد مشاهده می شود.


10.    عفونت: بسیاری از بیماری ها و عفونت های رایج مانند پنومونی و عفونت های کلیه می توانند موجب بروز عرق سرد شوند.


11.    ویروس معده: به طور کلی مشکلات ناشی از معده که ممکن است موجب بروز استفراغ و اسهال شوند؛ می‌توانند علائم تب یا عرق سرد را بروز دهند.


علائم عرق سرد

 
عرق سرد همان طور که پیش از این گفتیم؛ به دلایل بسیاری به وجود می آید. این مسئله علائم زیادی دارد که در هنگام رخ دادن آن ها می ‌توان به بروز عرق سرد پی برد. در این قسمت قصد داریم این علائم را نام ببریم:


•    حالت تهوع
•    استفراغ
•    سرماخوردگی
•    سرگیجه
•    ترس و اضطراب
•    تنگی نفس
•    پوست رنگ پریده
توجه داشته باشید که عرق سرد می تواند در هر زمانی اتفاق بیفتد حتی در موقعی که فرد خواب است.


کاهش عرق سرد


برای کاهش عرق سرد در هر ساعت از شبانه روز راهکار هایی وجود دارند که بسیار موثر هستند. در این قسمت به بررسی این راهکارها می پردازیم:
1.    استفاده از پتو یا لباس خواب پنبه ای: جنس پنبه، تنفس را راحت تر می کند. به همین علت است که مردم در فصل تابستان از پیراهن نخی استفاده میکنند. علت این امر این است که این جنس موجب گردش هوا شده و باعث می‌شود بدن بتواند نفس بکشد.
2.    مطمئن شدن از تهویه مناسب اتاق خواب: پیش از خواب حتماً وضعیت اتاق خواب خود را چک کنید که هوای آن نسبتا سرد بوده و تهویه مناسبی داشته باشد. این کار می تواند بدن شما را به خوبی خنک کند. استراحت به اندازه کافی موجب کاهش عرق سرد می شود. همان طور که در قسمت قبل گفته شد یکی از دلایل ایجاد عرق سرد، وجود استرس و اضطراب زیاد می باشد. برای مبارزه با استرس راحت بخوابید. برای کاهش استرس می‌توانید پیش از خواب کتاب بخوانید یا به آهنگ ملایم گوش دهید.

 

علایم عرق سرد
درمان عرق سرد


علاوه بر راهکارهایی برای کاهش عرق سرد نکاتی وجود دارند که با رعایت آن ها می توان با این مشکل مقابله کرد. البته به این نکته توجه داشته باشید که عرق سرد مسئله اصلی نیست بلکه می خواهد به فرد بگوید که مشکل بزرگ تری وجود دارد که باید رفع شود. توجه داشته باشید که اگر به صورت مداوم دچار عرق سرد می شوید حتما به یک پزشک مراجعه کنید. به طور مثال اگر عرق سرد بر اثر آلرژیک یا تب یا حتی سندروم شوک سمی باشد؛ باید حتماً تشخیص داده شده و به طور کامل درمان شود. برای رفع عرق سرد راهکارهایی وجود دارد که می توان با استفاده از آن ها این مشکل را متوقف کرده یا اثرات آن را به حداقل رساند. در ادامه این قسمت به معرفی راهکارهایی برای مبارزه با این مشکل می پردازیم:


•    یوگا: همان طور که پیش از این گفتیم یکی از مهم‌ترین علت‌های بروز عرق سرد استرس و اضطراب می باشد. انجام تمرین تمرکز و یوگا می تواند خیلی به کاهش استرس کمک کند و به تبع آن عرق سرد کاهش یافته و درمان می شود.
•    نگه داشتن پوست تمیز و خشک: توجه داشته باشید که همیشه از صابون ضد باکتری در حمام استفاده کنید تا عرق سرد کاهش پیدا کند. به بیان دیگر با محافظت از پوست خود باکتری ها را در خلسه نگه داشته و موجب کاهش عرق سرد شوید. 


•    کفش مناسب: افرادی که پاهای پر عرقی دارند باید از کفش های مناسبی استفاده کنند تا پاهایشان خشک شده و بوی آن کاهش پیدا کند.
•     استفاده از جوراب جذب کننده: سعی کنید برای مبارزه با عرق سرد از جوراب های مناسب مانند جوراب های پشمی و ساخته شده برای ورزش استفاده کنید تا رطوبت بیشتری را به خود جذب کنند.


•    راه های بسیار دیگری وجود دارند که موجب آرام شدن فرد و دوری او از استرس می شوند؛ مانند یوگا، مدیتیشن، بیو فیدبک و .... که می‌توانند به راحتی موجب کاهش عرق سرد شوند.
•    تنظیم رژیم غذایی: به غذاهایی که آن ها را میخورید دقت کنید؛ زیرا برخی از نوشیدنی ها و غذاها مثل کافئین می ‌توانند موجب ایجاد عرق سرد شوند. بنابراین کم تر استفاده کردن از این مواد غذایی می تواند موجب کاهش عرق سرد شود.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.