2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
چرا زانو آب می آورد؟ زانو درد نشانه چیست

چرا زانو آب می آورد؟ زانو درد نشانه چیست

آب آوردن زانو یکی از بیماری های زانو است که در سنین جوانی هم به سراغ افراد می رود همه چیز درباره آوردن زانو و درمان آن را اینجا بخوانید

جامعه پویا -آب آوردن زانو امروزه یکی از عوارض ناشی از بیماریهای مختلف مانند آرتروز، عفونت و آسیب دیدگی زانو است. واکنش طبیعی بدن انسان نسبت به عامل هایی مثل آرتروز، آسیب دیدگی، لیگامنت های زانو و عفونت در مفصل زانو این است که مایع محافظی در اطراف مفصل زانو قرار گرفته است. این مایع که در اطراف زانو انباشته میشود؛ کاملاً به نوع بیماری و آسیب دیدگی شخص بستگی دارد. توجه داشته باشید که اگر زانو به علت مصدومیت یا آسیب های ورزشی ورم کند؛ حتماً باید برای معاینه آن به یک متخصص طب فیزیکی مراجعه کرد. بهتر است بدانید که توان بخشی و طب فیزیکی کشورمان می تواند نقش مهمی را در درمان آب آوردن زانو داشته باشد. متخصص طب فیزیکی نخستین بار اقدامات لازم برای تعیین علت های آب آوردن زانو را بررسی میکند. تشخیص این عامل به پزشک متخصص کمک می کند تا برنامه درمانی مناسبی را با ورزش هایی که در کاهش آب انباشته در زانو تاثیر دارد؛ برای فرد بیمار ارائه دهد.

آب آوردن زانو


علت آب آوردن زانو


زانوی افراد به این علت ورم می کند که مایعی در درون آن جمع می شود. توجه داشته باشید که این مایع می تواند خونی باشد که پس از وارد شدن آسیب یا مصدومیت از ناحیه زانوی فرد در داخل مفصل آن جمع می شود. همچنین این امکان وجود دارد که مایع انباشته شده در زانو زرد رنگ بوده و به رنگ طبیعی مایع مفصلی باشد. همچنین امکان دیگری که وجود دارد این است که شاید این مایع به حالت تیره باشد که در بیمارانی که به نقرس، بیماری لایم و عفونت زانو مبتلا هستند؛ دیده می شود. التهاب مفصل زانو اغلب شایع ترین علت آب آوردن آن شناخته می شود. جالب است بدانید که سلولهایی که همان لایه آستر داخلی مفصل زانو هستند؛ به صورت یک لایه بسیار نازک مرتب شده اند. به این لایه اصطلاحاً سینوویوم یا غشای سینوویال گفته می شود. توجه داشته باشید که اگر لایه نام برده شده تحریک شود یا آسیب ببیند؛ مایعی بیش از حد طبیعی خود تولید شده و منجر به متورم شدن زانو می گردد. در این قسمت از مقاله قصد داریم به بررسی دلایل ورم کردن و آب آوردن زانو پرداخته و هر یک را مورد بررسی قرار دهیم.
 1. استئو ارتروز: نام دیگر این بیماری روماتیسم است که از اصلی ترین دلایل ورم و آب آوردن مفصل زانو محسوب می شود. روماتیسم عارضه ای است که در اثر آن بافت موجود در غضروف یا همان ضربه گیرهای تعبیه شده در داخل مفصل زانوی شما فرسوده میشود و به مرور زمان از بین می رود. توجه داشته باشید که این بیماری در مواد شیمیایی موجود در داخل مفصل زانوی شما نیز تغییراتی را به وجود میآورد. همچنین این عارضه محیط دردناک و آزار دهنده ای را در داخل مفصلی که در زانوی شما موجود است؛ به وجود می آورد. فرایند گفته شده موجب می شود تا قشای سینوویوم در مفصل موجود در زانو تحریک شود و میزان زیادی مایع مفصلی را به وجود بیاورد. بعضی مواقع نیز مایع انباشته شده در زانو به پشت مفصل زانو نیز انتقال می یابد و موجب ایجاد ورم در قسمت پشت زانو می شود. اگر فرد بیمار در پشت زانوی خود برجستگی زیادی می بیند؛ احتمال زیاد این مشکل ناشی از عارضه ای به نام کیست بیکر است. به بیان ساده تر این بیماری به معنای کیسه پر از مایع میباشد که در پشت زانوی فرد قرار گرفته است.
 2. مصدومیت و آسیب دیدگی: ورمی که از آسیب دیدگی زانو یا ورم زانوی کودک پس از ورزش و بازی ایجاد شود؛ نشان دهنده آسیب دیدگی مینیسک یا رباط صلیبی قدامی در زانو است. ساختارها به علت آسیب دیدگی دچار خون ریزی شدیدی می شوند. توجه داشته باشید که اگر دچار چنین آسیب دیدگی هایی شدید؛ باید هر چه زودتر به پزشک ارتوپد مراجعه کنید. توجه داشته باشید که پارگیمینیسک موجب آب آوردن زانو می شود. ۳. نقرس: یکی از دلایل نه چندان اصلی برای ورم شدید در ناحیه زانو بیماری نقرس است. توجه داشته باشید که ورم و آب آوردگی زانو به علت بیماری نقرس خیلی دردناک تر از ورم های ناشی از آرتروز خفیف و ملایم هستند.

 

دلیل آب آوردن زانو
۴. شبه نقرس: این بیماری نیز مانند سایر بیماری ها می تواند موجب متورم شدن و آب آوردن زانو شود. توجه داشته باشید که درد ناشی از این مریضی به شدت درد هایی که ناشی از نقرس هستند نیست.
 ۵. عفونت: ورم زانو اگر به علت بیماری لایم باشد درد زیادی ندارد. در این وضعیت، شایع ترین مشکلی که برای فرد بیمار پیش می آید؛ خشکی و ورم مفصل زانو است که با استفاده از درمان های خانگی مثل داروهای بدون نسخه، یخ و گرما درمانی نیز برطرف نمی شود.
علائم آب اوردن زانو
درد زانو اغلب حکایت های معمول خیلی از بیماران است. تورم زانو ممکن است به علت التهاب بسیار حساس شده و گرم شده باشد. همچنین آب آوردن زانو ممکن است با خشک شدن زیاد مفصل هم همراه باشد؛ به این معنی که با خم و راست کردن زانو در برخی از حالت ها فرد دچار مشکل می شود. توجه داشته باشید که اگر زانوی شما متورم شود و درد شدیدی هم داشته باشید باید به صورت اورژانسی مورد معاینه قرار بگیرید. معمولاً ورم هایی که از عفونت یا بیماری نقرس ناشی می شوند؛ درد زیادی دارند که درد آن ها نسبت به عوامل ایجاد کننده التهاب، خیلی بیشتر است. پس اگر زانوی فرد بیمار متورم و بسیار دردناک است باید مایعی که داخل آن وجود دارد مورد آزمایش قرار بگیرد.

راه درمان زانو درد
درمان آب اوردگی زانو


روش های زیادی برای درمان آب آوردگی زانو وجود دارد که به عامل به وجود آورنده این بیماری بستگی دارد. در این قسمت از مقاله به برخی از این راه و روش ها می پردازیم. معمولاً اولین اقدامات برای درمان این بیماری استراحت کردن، گذاشتن یخ و مصرف داروهای ضد التهاب است. در مورد آرتروز های التهابی مثل آرتروز روماتیسمی و پسوریاتیک درمان می تواند با مصرف داروهای ضد التهاب انجام شود. همچنین بیماری نقرس حاد با استفاده از دارویی به نام کلشیسین و داروهای ضد التهاب قابل درمان می باشد. لازم است بدانید که برای درمان آرتروز باکتریایی باید از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که اغلب باید چرک و مواد عفونی که داخل مفصل زانو وجود دارد از طریق جراحی تخلیه شوند. برای درمان این عارضه از ورزش های متناسب با آن نیز قافل نشوید.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.