2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
مسکن هایی که برای خانم های باردار ممنوع است

مسکن هایی که برای خانم های باردار ممنوع است

دردهای ناگهانی و بی دلیل در بارداری یکی از دلایلی است که مادران را به سمت مصرف مسکن می رود. مضرات مسکن و مواردی که یک مادر امکان استفاده از مسکن را دارد اینجا بخوانید

جامعه پویا -مادران باردار هر تغییری که بکنند روی جنینشان تاثیر می گذارد در واقع زمانی که جنین در شکم مادر است و نطفه او بسته می شود تاثیرات مادر روی جنین آغاز می شود. حالا دیگر این مادر است که سرنوشت و آینده فرزندش را رقم می زند. 

بیشتر بخوانید: جفت قدامی چیست و چه زمانی می‌تواند برای مادر مشکل ایجاد کند


مراقبت دوران بارداری می تواند از سلامت جسم تا سلامت روان و حفظ آینده فرزند را در برگیرد. یکی از مهمترین مواردی که مادران باردار حتما باید رعایت کنند مصرف دارو است. مصرف دارو می تواند روی مغز جنین تاثیر گذاشته و ناهنجاری های مغزی ، رشدی و جسمی برای جنین ایجاد کند. 
پزشکان در تجویز دارو برای مادران بسیا محتاط هستند. مسکن ها یکی از انواع داروهایی هستند که پزشکان سعی می کنند به مادران تجویز نکنند. این در حالیست که بارداری همراه با دردهای مختلف برای مادر همراه است. بنابراین وقتی می خواهید باردار شوید حتما باید آمادگی داشته باشید که ممکن است دردهایی را تحمل کنید که منشاء خاصی ندارد و مسکن هم نمی توانید برای آن استفاده کنید. 

دردهای بارداری


آیا استامینوفن برای بارداری مضر است؟

 


مسکن استامینوفن دارویی است که پزشکان برای درد به مادرها تجویز می کردند. هنوزهم مسکنی است که مادران می توانند از ان در موارد حاد استفاده کنند اما تحقیقات تازه نشان داده استامینوفن باعث بیش فعالی جنین شده و او را نسبت به اطراف بی توجه می کند. هرچند به نظر می رسید این دارو می تواند برای جنین و مادر بی ضرر باشد اما مگر در موارد حاد بهتر است از آن استفاده نشود. زنان بارداری که استامینوفن مصرف می کنند، 13درصد بیشتر از سایر کودکان به مشکلاتی مانند بیش فعالی و اختلال کم توجهی دچارند.

 

همچنین این کودکان 37 درصد بیشتر در معرض ابتلا به اختلال هایپرکینتیک یا بیش فعالی هایپر قرار دارند.

بیشتر بخوانید: آنفلوآنزا در مادران باردار خطرناک تر از کروناست


آیا برای گر گرفتگی می توان از تب بر استفاده کرد

 


اول اینکه باید گر گرفتگی را از تب تشخیص دهید. تب در دوران بارداری بسیار خطرناک است و می تواند منجر به فلج مغزی جنین شود. بنابراین نسبت به تب حتی بسیار کم حساس باشید و ان را جدی بگیرید. به صورت خودسرانه داروی تب بر مانند استامینوفن کودئین استفاده نکنید و حتما به پزشک مراجعه کنید. مصرف این دارو می تواند منجر به عقب ماندگی ذهنی کودک شود. حتما باید زیر نظر پزشک باشید تا در صورت نیاز آزمایش های لازم از شما انجام شود.

 


ایبوپروفن و ناپروکسن در دوران بارداری چه خطراتی دارد


این دو داروی مسکن بسیا خطرناک است و مصرف آن می تواند منجر به سقط جنین شود. اما برخی از پزشکان مصرف این داروها را در سه ماهه اول و دوم بی خطر می دانند و تنها زنان را از مصرف این دارو در سه ماهه سوم منع می کنند زیرا موجب خونریزی شدید هنگام زایمان می شود. با این حال بهتر است هر نوع داروی شیمیایی پرهیز کنید. چرا که ممکن است اثرات ناشناخته ای در دوران بزرگسالی روی کودک شما داشته باشد.
مصرف آسپرین در دوران بارداری بسیار خطرناک است و اثرات مضری بر روی شما و نوزادتان می گذارد.

مصرف آسپرین در اواخر این دوران سبب خونریزی شدید هنگام زایمان می شود و در عملکرد پلاکت خون شما اختلال ایجاد می کند و سبب خونریزی در شما وجنین می شود.

بیشتر بخوانید: چه کارهایی را در بارداری انجام ندهیم

تنها در صورتی پزشک آسپرین تجویز می کند که بیمار دچار پره اکلامپسی باشد و در او خطر لخته شدن خون وجود داشته باشد.


دردها و گرفتگی ها در دوران بارداری را چطور درمان کنیم

 


برای درمان درد یا گرفتگی بهتر است از کیسه آب گرم استفاده کنید. محل درد را گرم نگه دارید و از معرض قرار گرفتن در برابر دود و بو به شدت پرهیز کنید. چرا که ممکن است منجر به سردرد در شما شود. نسبت به قند خون خود توجه لازم را داشته باشید. قند و فشار خون شما نه باید بالا و نه باید پایین باشد. 
هر روز راه بروید دست کم 20 دقیقه تا نیم ساعت به صورت آهسته راه بروید و از هوای آزاد تنفس کنید. خود را از اضطراب دور کنید. از کارهایی که باید زیاد دولا بمانید پرهیز کنید. اگر دچار اسیب دیدگی هایی مانند ضرب دیدگی شدید حتما محل را با کیسه یخ کمپرس کنید تا درد و تورم آن از بین برود و مجبور نشوید از مسکن استفاده کنید. 

 


نکته


اگر به هر دلیلی مجبور شدید از مسکن برای مدت طولانی استفاده کنید پزشک خود را در جریان بگذارید و حتما آزمایشات مربوط به سلامت مغزی و جسمی جنین را انجام دهید. 


 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.