2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
نحوه کاشت سبزه عید با هسته مرکبات

نحوه کاشت سبزه عید با هسته مرکبات

سبز کردن سبزه عید یکی از زیباترین سنت های ایرانی هست. تهیه سبزه عید با هسته مرکبات را اینجا ببینید

جامعه پویا -کاشت سبزه برای عید نوروز یکی از زیباترین سنت های ایرانی است که همچنان پابرجا مانده است. 
جالب است بدانید برای اینکه سبزه بکارید لازم نیست از گندم یا ماش استفاده کنید. با همین دانه های مرکبات که در خانه استفاده می کنید هم می توانید سبزه ای بسیار زیبا درست کنید. 

 

 

روش کاشت سبزه با هسته مرکبات
برای کاشت سبزه با دانه مرکبات فقط باید کمی صبور باشید. بعد از نزدیک به 20 روز وقتی ثمره کار خود را ببینید لذت خواهید برد. 
اگر قصد کاشت سبزه با دانه مرکبات را دارید از همین حالا شروع کنید تا در روز اول نوروز سبزه ای زیبا داشته باشید. 

 


مراحل سبزه درست کردن با هسته مرکبات


هسته های نارنج یا پرتقال را به تعداد زیادی در یک ظرف بریزید و خیس کنید. این هسته ها دست کم باید دو روز خیس بخورد تا پوسته رویی ان جدا شود. بعد از دو روز که خوب خیس خورد هسته را از آب بگیرید و بعد لایه رویی پوست ان را جدا کنید. توجه داشته باشید به مغز هسته آسیبی وارد نشود. حتما باید فقط پوسته رویی جدا شود. بعد پارچه ای بردارید هسته ها را روی پارچه بچینید روی آن را با پارچه دیگر بپوشانید و روی آن آ ببپاشید. پارچه همیشه باید مرطوب باشد و به هیچ وجه نباید خشک شود پس هر چند ساعت یکبار حتما به آن سر بزنید تا خشک نشده باشد. 

سبزه با هسته پرتقال


بعد از سه روز هسته ها برای اینکه کاشته شوند آماده می شوند. حالا یک گلدان انتخاب کنید خاک سبگ باغچه در آن بریزید. هسته ها را با دقت و با فاصله نه کم و نه زیاد بکارید. بهترین اندازه فاصله هسته ها یک سانتی متر است. بعد از اینکه هسته ها را در خاک قرار دادید یک لایه دیگر خاک روی آن بریزید. حالا گلدان را در جایی قرار دهید که نور آفتاب وجود دارد .البته نباید نور مستقیم بتابد نور غیر مستقیم هم کافی است. می توانید گلدان را پشت پنجره قرار دهید. 


حالا یک کیسه روی خاک بکشید اینکار برای ان است که خاک رطوبت را در خود نگه دارد. توجه داشته باشید آبیاری در این مرحله بسیار مهم است. خاک نباید خشک باشد اما نباید همیشه هم خیس باشد. خاک همیشه باید مرطوب بماند. 
با یک اسپری مرتب خاک را خیس کنید. بعد از دو روز کیسه را از روی خاک بردارید و همچنان به مرطوب نگه داشتن خاک ادامه دهید. 
15 تا 30 روز زمان نیاز است که هسته ها جوانه زده و کاملا سبز شوند. شما می توانید با اینکار یک سبزه بسیار زیاد و عالی داشته باشید. 

 

سبزه با هسته نارنج
نکته


هرساله چندین تن گندم و ماش و عدس برای عید نوروز در ایران صرف می شود و بعد از 15 روز هم همه آن دور ریخته می شود. با استفاده از هسته مرکبات شما می توانید در قطع کردن چرخه دور ریختن گندم کمک کنید. این مقدار گندم می تواند برای فقرا نان تولید شود و از هدر رفت آب و خاک نیز جلوگیری کند. 
کاشت هسته مرکبات برای سبزه نوروز یک مزیت بسیار مهم دارد و آن هم این است که دور ریز ندارد شما با کاشت هسته مرکبات می توانید بعد از دو سال مقدار زیادی نهال داشته باشید و آنها را در گلدان بزرگ در خانه بکارید یا در باغچه خانه قرار دهید و لذت ببرید. 
وقتی نهالها کمی بزرگ شدند میوه می دهند. دیدن به ثمر رسیدن آنها بسیار زیبا و لذت بخش است. 

تنها کافی است فقط 4 تا 5 درصد اینها به درخت تبدیل شوند انوقت به شکل بسیار جالب از بین رفتن گازهای سمی و تولید 60 درصد اکسیژن را شاهد خواهیم بود پس ما با جایگزین کردن نهال به جای سبزه هم از دانه های دورریختنی استفاده کردیم و هم از ظروفی که قابل استفاده نبودند استفاده ابزاری و مفیدی کردیم.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.