2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
طرز تهیه سبزه گندم پرپشت و زیبا برای سفره هفت سین

طرز تهیه سبزه گندم پرپشت و زیبا برای سفره هفت سین

سبزه گندم یک سبزه سنتی و بسیار زیباست که می توانید به راحتی آن را در خانه با چند ترفند تهیه کنید. نحوه سبز کردن گندم را اینجا بخوانید

جامعه پویا -سبزه گندم یکی از زیباترین سبزه هایی است که می توان برای نوروز آماده کرد. تهیه سبزه گندم کار سختی نیست فقط مراقبت زیادی نیاز دارد. 
برای اینکه سبزه گندم تهیه کنید باید از دوهفته مانده به نوروز شروع کنید. 

 

سبزه گندم
مراحل تهیه سبزه گندم 


به مدت دو روز دانه های گندم را خیس کنید. هر چند ساعت یکبار آب گندم را عوض کنید تا گندابه نشود و بو نگیرد. ضمن اینکه گندم در آب تازه بهتر رشد می کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سبزه عدس پربار و زیبا


بعد از روز دوم، میبینید که گندم ها کمی از پوستشان جدا شدند. حالا گندمها را داخل یک پارچه نخی بسیار تمیز قرار دهید روی آن را با پنبه بپوشایند و روزی دوبار سیراب کنید. البته باید آن را به ظرف مورد نظر ببرید و ظرف را کاملا از جوانه پر کنید. بعداز 5 روز جوانه های گندم بلند می شود همچنان پارچه یا پنبه را روی جوانه ها نگه دارید.وقتی جوانه ها بلند شد پارچه یا پنبه را از روی آن بردارید. به این ترتیب بعد از ۱۰ روز میبینیم که سبزه کاملا آمادس که سفره هفت سینمون رو قشنگتر بکنه.

سبزه گندم


نکته 

بیش از دوبار در روز به سبزه ها آب ندهید چون سبزه ها خراب می شود. سعی کنید با توجه به خشک بودن یا نبودن ظاهر سبزه رطوبت مورد نیازش رو تامین کنید.
دمای اتاق هم برای رشد سبزه مهمه که خیلی سرد یا خیلی گرم نباشه. اگه هوای شهر شما خیلی سرد و خشک نیست، گذاشتن سبزه در محیط آزاد میتونه به رشدش کمک کنه. البته اگر این کار رو میکنید روی سبزه توری بذارید چون پرنده ها به دانه ها خیلی علاقه دارن!
دقت کنید نور به همه ی قسمت های سبزه گندم برسه. اگرنه سبزه کج رشد می کنه.

بیشتر بخوانید: طرز درست کردن سبزه لبو و سبزه مینیاتوری بسیار زیبا و شیک برای عید


اگر موقع آب دهی سبزه احساس کردید آب زیاد ته ظرف مانده، آب اضافه رو خالی کنید.
بعد از تحویل سال، سبزه رو رها نکنید سعی کنید تا پایان تعطیلات به آبیاری ادامه بدید چون در غیر این صورت سبزه زرد میشه.
بهترین روش برای آبیاری سبزه، آبپاشی با اسپری است. اما بعد از سبز شدن سبزه میتوانید برای هر بار آبیاری، سبزه رو زیر شیر آب سرد بگیرید و آبش رو خالی کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه کاشت سبزه عید با هسته مرکبات


در کاشت سبزه استفاده از ظروف سفالی و چینی بهتر است.
هر چه پنبه کوتاهتر باشد عمر سبزه بیشتر میشود.
آبی که برای سبزه گندم استفاده میکنید باید ولرم باشد.
اگر در محیط گرم و خشک زندگی میکنید تا مرحله ای که جوانه ها هنوز به یک سانتیمتری نرسیده اند، همچنان از پارچه مرطوب استفاده کنید.
بعد از نوروز می توانید سبزه را در باغچه بکارید و از آن مراقبت کنید. سبزه ها به خوشه گندم تبدیل می شود و بسیار از اینکار لذت خواهید برد. 
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.