2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
نقدی بر فیلم ابلق و سکوت زنانه آن

نقدی بر فیلم ابلق و سکوت زنانه آن

فیلم ابلق ساخته نرگس آبیار است که مثل سایر ساخته هایش فیلمی با محوریت زن و سکوت است. نقدی بر این فیلم را بخوانید

جامعه پویا - فیلم ابلق ساخته ای دیگر از نرگس آبیار است که یکی از بهترین فیلم های جشنواره فیلم فجر 99 است. 

فیلم ابلق مانند دیگر ساخته های نرگس آبیار با محوریت زن و سکوت است که این سکوت کر کننده فجایعی را افشا می کند. 

 

  لیلا در اشیا از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترند در نتیجه یک تصمیم غلط، ناخواسته گرفتار پنهانکاری و ناگزیر از سکوت می‏شود.  تنها دلخوشی الفت در فقدان پسرش در شیار ۱۴۳، رادیویی است که به کمر بسته و عادت کرده در سکوت به آن گوش دهد.  بهار در نفس هر چقدر که بزرگتر میشود ساکت تر میشود و بیش از بیش به رویاهایش پناه میبرد و فائزه، دختر عاشق و خوشحالِ شبی که ماه کامل شد به تدریج به زنی اسیر و تنها تبدیل میشود که دیگر قادر نیست حتی یک کلمه  با مردی حرف بزند که روزگاری نه چندان دور دلبستهاش بود.

فیلم ابلق

«زن و سکوت» مولفه های اصلی پنجمین فیلم آبیار هم هست. راحله در «ابلق» در موقعیتی گرفتار میشود که ناگزیر از سکوت است و شکستن دیوار ستبر سکوت نیز در جامعهای که به شدت اسیر مناسبات پیچیده مردسالارانه و باورهای نادرست فرهنگی و اجتماعی است، دستاورد چندانی برای او ندارد. گویی ساکت بودن، ساکت شدن و ساکت ماندن تقدیر محتوم هر زن است، درست مثل مبینا در فصل آغازین فیلم که پس از آن که میبیند پدرش مادرش را کتک میزند خودخواسته لب فرو میبندد و در جریان روایت حتی یک کلمه هم حرف نمیزند.

بیشتر بخوانید: سیلی هوتن شکیبا به صورت الناز شاکر دوست در ابلق

دیگر مولفه ثابت فیلمهای آبیار نمایش خرده فرهنگها (ارزشها و هنجارهای خاص یک گروه کوچک که اغلب با ارزش‌ها و هنجارهای اکثریت جامعه بزرگ‌تر تفاوت دارد) است. البته با این تمایز که در حالی که در چهار فیلم پیشین، نمایش خرده فرهنگ‏ها بر بستر مناسبات اجتماعی و فرهنگی چند شخصیت محدود صورت میگرفت، در ابلق تمرکز بر حاشیه نشینان شهری فرصت بیشتری برای نمایش هنجارها، باورها، روابط و دل مشغولیهای جامعهای کوچک از زنان و مردانِ متعلق به طبقه فرودست را فراهم آورده است. امری که به نوبه خود سبب شده است تازه ترین فیلم آبیار بیش از فیلمهای پیشین او  رنگ و بویی به اصطلاح «اجتماعی» پیدا کند.

الناز شاکر دوست در فیلم ابلق

«ابلق» برخلاف فیلم پیشین آبیار که لوکیشن های متعددی داشت، محدود به جغرافیای یک محله با خانه های تو در تو و چندکوچه است. اما این لوکیشن محدود سبب کندی ریتم و کسالت فیلم نشده است. دوربین پرتحرک سامان لطفیان و تدوین دقیق حمید نجفی راد (که در شبی که ماه کامل شد نیز با آبیار همکاری داشتند) ضرب آهنگ مطلوبی به فیلم بخشیده است. گواه این موضوع فصل نزاع خانوادگی است که با آن که در یک کوچه ۳۰۰ متری روی میدهد، حدود ۴۰ دقیقه طول میکشد و نیز فصل آزار جنسی که با مسابقه کفتربازی تدوین موازی شده است.
 منبع : مجله فیلم به قلم حمید رضا مدقق نقدی 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.