2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
چطور پرده ها را تمیز و سفید کنیم

چطور پرده ها را تمیز و سفید کنیم

تمیز و مرتب کردن پرده های حریر و توری روش های مخصوصی دارد. همه چیز درباره شستشوی پرده را اینجا بخوانید.

جامعه پویا -شستشوی پرده ها در خانه تکانی یکی از بخش های حساس خانه تکانی است. برای اینکه بدانید پرده هایتان را با چه روشی باید بشویید که خیلی خوب تمیز و درخشان شود چند راهکار به شما ارائه می شود. 
اول باید بدانید که نباید پرده هایتان را خیلی کم بشویید. مخصوصا اگر پرده های تور و حریر باشد. نشستن پرده های تور و حریر باعث نمی شود آنها دوام بیشتری داشته باشد بلکه باعث می شود چرک مردگی پیدا کنند. 

 


برای جلوگیری از چرک مردگی پرده چه کنیم


پرده ها در خانه های ایرانی معمولا کرم، سفید و شیری رنگ است این رنگ ها بسیار طرفدار دارد بنابراین برای جلوگیری از چرک مردگی پرده بهترین کار این است که هر سه ماه یکبار انها را بشویید. در شهرهای بزرگ مانند تهران که آلودگی هوا نیز وجود دارد و علاوه برگرد و خاک مقدار زیادی دوده و چربی نیز روی پرده ها می نشیند و اگر پرده ها دیربه دیر شسته شود یکی از عوارضی که خواهد داشت چرک مردگی است. بنابراین هر فصل پرده ها را بشویید. 

شستن پرده با صابون


دومین دلیل چرک مردگی پرده ها استفاده از شوینده های غیراستاندارد است. برای پرده حریر بهتر است حتما از شوینده های ساده و بدون افزودنی شیمیایی استفاده کنید. صابون یکی از بهترین مواد شوینده برای پرده های توری و حریر است. به جای استفاده از مواد سفید کننده و پودر ماشین لباسشویی از صابون استفاده کنید.


شستشوی پرده با صابون

 


می توانید آب ولرم مایل به سرد  آماده کنید و صابون را داخل آن بی اندازید تا کاملا آب به صابون آغشته شود سپس پرده را در آن بخیسانید  به مدت سه ساعت پرده را داخل آب و صابون بخیسانید و سپس بدون دخالت دست آن را بشویید بهترین کار لگد کردن آن است. اگر بخواهید پرده را چنگ بزنید به دلیل ظرافت زیاد تور و حریر ممکن است نخ کش شود بنابراین فقط پرده را بخیسانید و لگد کنید. بعد از یک ربع لگد کردن و زیر رو کردن دومین کاری که می توانید بکنید این است دو لیوان سرکه را داخل مقداری اب بریزید و سپس پرده را داخا آن قرار دهید و به مدت یک ساعت بخیسانید. بعد از یک ساعت دوباره چند دقیقه ای پرده را لگد کنید و آب بکشید. پرده را روی بند بگذارید تا آبش گرفته شود .

 


شستشوی پرده در ماشین لباسشویی


شما می توانید پرده را در ماشین لباسشویی هم بشویید. البته باید سنگینی پرده را هم در نظر داشته باشید نباید پرده از وزنی که ماشین لباسشویی می تواند تحمل کند سنگین تر شود چون در این صورت ماشین خراب می شود. 


وقتی پرده را داخل ماشین قرار دادید لابه لای ان صابون رنده شده بریزید و ماشین را روشن کنید. آب ماشین را روی دمای سرد یا زیر 30 درجه قرار دهید تا ماشین به خوبی پرده ها را بشویید. یک دور قبل از آب کشی یک لیوان سرکه در محل مخصوص ریختن مایع سفید کننده بریزید تا پرده ها جلا پیدا کند. پرده های شما درخشان خواهد شد. 

شستشوی پرده


شستشوی پرده تور و حریر با مایع لباسشویی


همچنان پیشنهاد اول ما صابون است مخصوصا اگر صابون بچه باشد چون صابون بچه از تارو پود پرده مراقبت می کند اما اگر صابون در دسترس نبود می توانید از مایع لباسشویی مخصوص لباسهای رنگی یا سفید استفاده کنید. 
اما توجه داشته باشید حتما باید با آب سرد پرده را شستشو دهید. در اخر مقداری سرکه داخل ماشین بریزید تا چند دور اخر پرده ها با سرکه جرم گیری شوند. 

 

از بین بردن چرک مردگی پرده
چه کنیم پرده ها چروک نشود


برای اینکه پرده ها چروک نشود بهترین راه این است که وقتی آب انها کمی گرفته شد و هنوز سنگینی آب را داشت آن را آویزان کنید. پرده روی چوب پرده ها خشک شده و چروکهایش صاف می شود اما اگر کاملا یک دست شدن پرده ها برایتان مهم است می توانید از دستگاههای بخار استفاده کنید. دستگاههای بخور شوی مورد مناسبی برای صاف کردن پرده ها هستند. سری لوله بخارشوی را به سمت پرده آویزان بگیرید و با حرارت و بخار پرده ها را صاف کنید. اینکار یک روش ارزان و در دسترس است. برخی خانم ها هم دوست دارند پرده ها را در اتوشویی تمیز کنند اما توجه کنید باید اتوشویی را انتخاب کنید که ظرافت های شستشوی پرده را بداند. 

 


نکته ای درباره شستشوی پرده 


بعد از اینکه پرده ها را از چوب پرده باز کردید حتما چارچوبها و پنجره ها را تمیز کنید تا گرد و خاک دوباره پرده ها را کثیف نکند. 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.