2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
برای زخم معده چی بخوریم

برای زخم معده چی بخوریم

زخم معده یک بیماری دردناک است که اگر با دقت از آن مراقبت نشود عوارض خطرناکی خواهد داشت. انچه را که باید برای زخم معده بخورید را اینجا بخوانید

جامعه پویا - زخم معده یک بیماری آزار دهنده با درد و سوزش بسیار است که به دلیل وجود یک باکتری در معده ایجاد می شود. 
زخم معده براثر وجود باکتری هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شود و مهمترین راه درمان آن هم تغذیه است. 
کسانی که دچار زخم معده هستند با مشکلات بسیاری روبه رو می شوند. درد و سوزش در ناحیه معده یکی از مهمترین مشکلاتی است که این افراد با آن روبه رو هستند. 


اسهال، نفخ زیاد شکمی ، بی اشتهایی و لاغری مفرط از موارد دیگری است که این بیماری همراه دارد. 
همانطور که گفته شد کنار درمان شیمیایی  رژیم غذایی نیز بسیار مهم است. رژیم غذایی در واقع به اندازه دارو درمانی بسیار مهم است. مواد غذایی که حتما باید هنگام داشتن زخم معده استفاده کنید بیشتر گیاهانی هستند که اسید معده شما را کنترل می کنند.

 


سیب زمینی پخته 


سرشار از نشاسته، فیبر و آنتی اکسیدان ها برای بهبود روند هضم است. سیب‌ زمینی حاوی مولکول‌ ها و ترکیباتی است که خواص آنتی باکتریایی دارد، سوزش شکمی را کاهش می دهد و تورم و ریفلاکس را متوقف می کند.

 

سیب برای زخم معده
سیب پخته


با توجه به غلظت بالای مواد مغذی ضروری، سیب یکی از محبوب ترین میوه ها با خاصیت دارویی است. این میوه حاوی اسیدهای آلی بوده که به عنوان تنظیم کننده سیستم گوارش عمل می کنند. مصرف سیب برای تسکین زخم معده، گاستریت، یبوست و اسهال توصیه می شود. اگر سیب را به صورت پخته مصرف کنید چون معده اسید کمتری ترشح می کند بنابراین برای هضم بسیار راحتتر است.

موز برای زخم معده


موز


این میوه غنی از نشاسته و ترکیبات قلیایی است که پس از جذب در بدن، منجر به تنظیمpHمعده می شوند.خوردن موز به بهبود زخم معده کمک می کند و مواد مغذی آن بافت های آسیب دیده معده را درمان می کنند. مصرف موز ناراحتی ناشی از ریفلاکس اسید و گاستریت را کاهش می دهد.

 

هویج برای زخم معدهآلوئه ورا
هویج پخته


هویج یکی از سبزیجات توصیه شده برای مبتلایان به زخم معده است. این سبزی دارای خواص قلیایی و شفابخش بوده و حتی درمان کننده زخم های روده نیز هست. وجود فیبر در این سبزی منجر به پیشگیری از یبوست و بواسیر می شود. هویج را هم مانند سیب زمینی و سیب بهتر است که بپزید. تا هضم آن راحتتر باشد و از فواید آن هم استفاده کنید.

 


آلوئه ورا


آلوئه ورا یک گیاه ترمیم کننده زخم است. حتی زخم های بثوراتی و پوستی هم می تواند با آلوئه ورا درمان شود. کریستال های گیاه آلوئه ورا خاصیت ضد میکروبی دارند. اگر شما دچار زخم معده هستید، می توانید با مصرف این گیاه تولید بیش از حد اسید و تحریک مخاط معده را کنترل کنید. مصرف آلوئه ورا باعث مهار رشد بیش از حد باکتری های هلیکوباکتر پیلوری می شود و بافت آسیب دیده ناشی از اسید بیش از حد را بازسازی می کند.
مصرف روزانه این مواد می تواند در بهبود زخم معده تسریع ایجاد کند. توجه داشته باشید زخم معده آسیب جدی به سلامت بدن شما وارد می کند بنابراین باید آن را جدی بگیرید و تا زمان بهبودی کامل رژیم غذایی مناسب را رعایت کنید و داروهایی که پزشک تجویز می کند را ادامه دهید. 
افرادی به زخم معده مبتلا می شوند ممکن است بعد از بهبود دوباره این زخم برگردد تنها راه ، مراقب است. بنابراین هرگز رژیم غذایی خود را رها نکنید و تحت نظر پزشک باشید.


نکته : آنچه در بخش سلامت جامعه پویا منتشر می شود برای آگاهی بخشی به شماست . قبل از هر اقدامی حتما با پزشک خود مشورت کنید. 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.