2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
افت فشار خون به چه دلایلی است و راه درمان آن چیست

افت فشار خون به چه دلایلی است و راه درمان آن چیست

افت فشار خون یک اتفاق شایع بین مردم است که ممکن است آنها را با خطراتی مواجه کند. علل افت فشار خون را در این مطلب بخوانید.

جامعه پویا -افت فشار خون یک اتفاق معمول اما خطرناک است که در صورت جدی نگرفتن می تواند مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد کند و حتی آنها را تا پای مرگ ببرد. 

 

علت افت فشار خون چیست
چطور بفهمیم دچار افت فشار خون شده ایم


جالب است بدانید افرادی که دچار فشار خون پایین هستند حتما بیمار نیستند. ممکن است فشار خون شما از عدد نرمال 8/12 پایین تر باشد اما هیچ علایمی نداشته باشید و زندگی طبیعی خود را دنبال کنید در این صورت دچار افت فشار خون نشده اید و در فشار خون بدن شما کاملا طبیعی است. 
برعکس فشار خون بالا که عدد در ان بسیار مهم است و اگر افراد دچار علایم هم نباشند بالا بودن عدد مساله ای قابل پیگیری و خطرناک است در فشار خون پایین اینطور نیست.
بنابراین اگر علایمی که مربوط به فشار خون پایین است ندارید چندان نگران نباشید. 

بیشتر بخوانید: فشار خون عامل بیشترین مرگ مردم


علایم فشار خون پایین


فشار خون پایین علایمی دارد از جمله این علایم 
سرگیجه یا سبکی سر
حالت تهوع
پوست سرد و رنگ ‌پریده
تنفس سریع و کم‌عمق
تشنگی غیرمعمول و کم‌آبی
عدم تمرکز
تاری دید
خستگی
غش (سنکوپ)

 

افت فشار خون در سالمندان به چه دلیل است
چه کسانی دچار افت فشار خون می شوند


افت فشار خون در خانم های جوان مساله بسیار شایعی است بخصوص زمانی که در عادات ماهانه به سر می برند. از دست دادن خون در این دوره معمولا باعث افت فشار خون در خانم ها می شود. 
بجز مساله خانم در عادات ماهانه افرادی که دچار بیماری های هورمونی هستند نیز ممکن است دچار افت فشار خون شوند. از جمله این مشکلات عبارتند از : 
کم‌کاری تیروئید
بیماری پاراتیروئید
نارسایی آدرنال (بیماری آدیسون)
قند خون پایین
دیابت

بیشتر بخوانید: دلایل فشار خون بالا چیست؟

همچنین افرادی که دچار برخی بیماری ها از جمله  بیماری های قلبی هستند ممکن است دچار افت ناگهانی فشار خون شوند. 
از دیگر عواملی که باعث افت فشار خون می شود موارد زیر است 


بارداری:

در ۲۴ هفته اول بارداری، افت فشار خون معمول است.

 

 

کاهش حجم خون:

 

کاهش حجم خون می‌تواند باعث افت فشار خون شود. کاهش قابل ‌توجه خون در اثر ضربه شدید، کم‌آبی بدن یا خونریزی شدید داخلی، می‌تواند باعث کاهش حجم خون شده و منجر به افت شدید فشار خون شود.

 

مصرف داروها:

تعدادی از داروها می‌توانند باعث کاهش فشار خون ‌شوند، از جمله این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

داروهای کنترل فشارخون
دیورتیک‌ها (داروهایی که با اثر بر روی کلیه موجب افزایش حجم ادرار می‌شوند)
داروهای قلبی مانند بتا بلوکرها
داروهای درمان پارکینسون
داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای (که برای درمان اختلال افسردگی ماژور استفاده می‌شوند)
داروهای اختلال نعوظ به ویژه در ترکیب با نیتروگلیسیرین، مواد مخدر و الکل
مصرف همزمان داروهای فشار خون با برخی داروهای تجویز شده توسط پزشک یا برخی داروهای بدون نسخه


مشکلات قلبی:

ضربان قلب پایین (برادیکاردی)، مشکلات دریچه‌های قلب، سکته و نارسایی قلبی می‌توانند باعث ایجاد فشار خون پایین شوند. قلب ما ممکن است قادر به ایجاد گردش خون کافی برای تامین نیازهای بدن ما نباشد.

 

اختلالات غدد درون‌ریز:

برخی اختلالات غدد درون‌ریز می‌توانند منجر به بروز فشار خون پایین شوند. 

 

عفونت شدید (شوک سپتیک):

شوک سپتیک هنگامی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها از محل اصلی عفونت (اغلب در ریه‌ها، شکم یا مجاری ادراری) خارج و وارد جریان خون شوند. این باکتری‌ها بعد از آن سمومی تولید می‌کنند که بر رگ‌های خونی تأثیر می‌گذارد و منجر به کاهش شدید فشار خون می‌شود.

 

 

واکنش آلرژیک (آنافیلاکسی):

شوک آنافیلاکتیک یک واکنش آلرژیک شدید و گاهاً کشنده است که می‌تواند در افرادی رخ دهد که به نیش زنبور، داروهایی مانند پنی سیلین یا مواد غذایی مانند بادام زمینی حساسیت زیادی دارند. این نوع شوک با مشکلات تنفسی، کهیر، خارش، تورم گلو و افت ناگهانی فشار خون مشخص می‌شود.

 

ترس و افت فشار خون
انواع فشار خون پایین


افت فشارخون در هنگام برخاستن یا هایپوتنشن ارتواستاتیک:

 

این حالت به علت افت ناگهانی فشارخون هنگام برخاستن از حالت نشسته یا درازکش اتفاق می‌افتد.


افت فشار خون بعد از خوردن غذا:

 

این حالت معمولا یک یا دو ساعت بعد از غذا خوردن اتفاق می‌افتد و عموماً در افراد سالمند مشاهده می‌شود.


افت فشار خون به علت سیگنال‌های نادرست مغز:

این حالت که معمولا باعث افت ناگهانی فشار خون بعد از ایستادن به مدت طولانی دیده می‌شود، بیشتر در افراد جوان و کودکان اتفاق می افتد. به نظر می‌رسد این اتفاق به علت اختلال در ارتباط مغز و قلب رخ می‌دهد.

 


افت فشار خون به علت تخریب سیستم عصبی:

بیماری بسیار نادر با علایمی مانند پارکینسون وجود دارد که در آن سیستم عصبی خودکار به‌طور پیش‌رونده‌ای از بین می‌رود و به همین علت حملات افت فشار خون ناگهانی در این بیماران اتفاق می‌افتد.

 


افت فشار خون عصبی:

در این اختلال، افت فشار خون پس از ایستادن طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد و منجر به علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع و غش می‌شود. این وضعیت بیشتر برای افراد جوان اتفاق می‌افتد و دلیل آن، بروز اشکال در ارتباط طبیعی بین قلب و مغز است.

کمبودهای تغذیه‌ای:

کمبود ویتامین‌های اساسی مانند B۱۲ و اسید فولیک می‌تواند باعث کم‌خونی شود که به نوبه خود منجر به فشار خون پایین می‌شود.


رژیم غذایی لاغری :

در بسیاری از موارد دیده شده رژیم غذایی لاغری باعث می شود فرد دچار افت فشار خون شدید شده است. حذف کامل چربی و نمک و غلات یکی از مهمترین دلایل افت فشار خون است. در رژیم های غذایی غیر اصولی برخی مواد غذایی حذف شده و خوراکی هایی که لاغری را تحریک می کند باعث می شود بدن نسبت به این مساله واکنش نشان داده و دچار افت شدید فشار خون شود بنابراین نسبت به این مساله حساس باشد. اگر در رژیم غذایی به سر می برید حتما مساله افت فشار خون را با پزشک خود مطرح کنید. چرا که متاسفانه دیده شده گاهی منجر به ایست قلبی نیز در افراد می شود. 


افت فشار خون به دلیل خونریزی داخلی :

خونریزی داخلی می تواند یکی از مهمترین عوامل افت فشار خون باشد خونریزی روده یا معده که معمولا افراد دیر متوجه آن می شوند از جمله عوامل افت فشار خون است. 

 


هنگام بروز افت فشار خون چه باید کرد


اگر ناگهانی دچار افت فشار خون شده و با اندازه گیری از طریق دستگاه فشار سنج اطمینان حاصل کردید علایمی که دارید ناشی از افت فشار خون است می توانید بلافاصله کمی نمک را روی زبان خود قرار دهید و فشار خون را تا حدی بالا بیاورید. اما باید افت فشار خون را با دقت پیگیری کنید چرا که ممکن است بدن شما را دچار شوک کرده و خطر جانی داشته باشد. 
البته گاهی فشار خون پایین عارضه خاصی ندارد و بدن به پایین بود فشار خون به نوعی عادت دارد. اگر بدون هیچ دلیل زمینه ای بدن شما دچار افت فشار است و به طور طبیعی فشار خون پایینی دارید و عارضه ای هم ندارید جای نگرانی نیست اما حتما مطمئن شوید که هیچ مساله ای در بدن شما وجود ندارد. 

نکته : انچه در بخش سلامت جامعه پویا منتشر می شود صرفا جهت آگاهی رسانی است و جنبه درمانی ندارد. پیش از هرگونه استفاده از مطالب جهت درمان حتما با پزشک خود مشورت کنید. 
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.