2024/05/02
۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
چطور برنج آبکش مجلسی  درست  کنیم

چطور برنج آبکش مجلسی درست کنیم

طرز تهیه برنج آبکش ایرانی را اینجا بخوانید.

جامعه پویا -برنج را به دو روش می توان آبکش کرد و پخت. در روش اول باید برنج را از قبل بخیسانید تا خوب ری کند اما در روش دوم به خیساندن برنج نیازی نیست.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه باقالی پلو با گوشت

طرز تهیه برنج آبکش


آبکش کردن برنج


چند پیمانه برنج را که مد نظر دارید در ظرفی بریزید و آن را خوب بشویید. توجه داشته باشید شستن برنج باید دقیق باشد. اگر برنج شما پاک شده است می توانید آن را بعد از ریختن در ظرف بشویید اما اگر برنج شما پاک شده نیست اول حتما آن را پاک کنید و بعد بشویید. وقتی برنج را به خوبی شستید و آب برنج زلال شد آن ظرف را با آب سرد پر کنید و نمک بریزید. آب برنج باید کاملا شور باشد. بعد نمک را در آب هم بزنید و برنج را در گوشه ای قرار دهید. حداقل 6 ساعت باید از خیس شدن برنج بگذرد تا آماده پخت شود. 

بیشتر بخوانید : طرز تهیه کباب تابه ای مجلسی و رستورانی


بعد از 6 ساعت قابلمه را پر آب کنید و روی اجاق بگذارید. وقتی آب جوش امد آب برنج خیس شده را به آرامی خالی کنید و برنج را در آب جوش بریزید. دو راه برای اینکه بدانید برنج آماده آبکش است یا نه وجود دارد در روش اول وقتی که برنج به قل زدن افتاد و قل های ریز همه قسمت های قابلمه را گرفت یعنی زمان مناسبی برای آبکش کردن برنج است. برنج را در آبکشی مناسب بریزید. آبکش نباید خیلی بزرگ و خیلی کوچک باشد. آبکش باید اندازه ای باشد که در آن برنج به راحتی زیر و رو شود. بعد با آب سرد برنج را بشویید. سعی کنید آب سردی که می ریزید با آبپاش یا دوشی ظرفشویی باشد. چون همه جای برنج نفوذ می کند. از دست زدن به برنج یا با قاشق و کفگیر جابه جا کردن آن پرهیز کنید.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه پلو شوشتری غذای بسیار خوشمزه و مجلسی + فیلم

چون برنج خرد می شود. قابلمه را آماده کنید اگر دوست دارید ته دیگ بگذارید. در غیر این صورت مقداری روغن کف قابلمه بریزید و روی شعله کم روی اجاق قرار دهید بعد برنج را از آبکش به داخل قابلمه برگردانید. اطراف برنج را در وسط جمع کنید برنج را مثل تپه درست کنید. تا اطراف آن به قابلمه نچسبد و خشک نشود. 

طرز تهیه برنج آبکش مجلسی


بعد مقداری آب و روغن تهیه کنید به ازای هر 5 پیمانه برنج یک پیمانه آب و سه قاشق روغن بریزید .وقتی دور قابلمه گرم شد و به جیز جیز کردن افتاد آب روغن را اطراف قابلمه بریزید و یک سوراخ با ته کفگیر روی آن سوراخ کنید تا هوا بکشد. بعد در قابلمه را با دم کنی ببندید و بین نیم ساعت تا 45 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

 


آبکش کردن برنج خشک


گاهی ممکن است ناچارشوید برنج را بدون خیس کردن آبکش کنید. برای این کار آب روی اجاق قرار دهید برنج را بشویید و داخل آب بریزید صبر کنید تا آب و برنج با هم جوش بیاید. وقتی به قول ریز افتاد می توانید برنج را آبکش کنید. روش دومی که می توانید استفاده کنید این است که برنج را زیر دندان بگیرید اگر کمی نرم شده و به مغزش نفوذ کرده بود آن را آبکش کنید و به روشی که در بالا گفته شد دم بگذارید.

 


نکته


اگر برای یک مهمانی بالای 10 نفر برنج آبکش درست می کنید حتما با سنگ نمک آن را از شب قبل خیس کنید
برای مهمانی از برنج درجه یک ایرانی استفاده کنید.
می توانید به جای آب روغن مقدار کمی روغن در آب بریزید و موقع سرو برنج روی آن با کره یا روغن حیوانی آب شده بدهید.
اگر برنح را قبل از خیس کردن آبکش کنید ری نمی کند بنابراین بهتر است حتما آن را خیس کنید مگر در مواقعی که خیلی عجله دارید.
تا خرد شدن برنج را آبکش کردن صبر نکنید چون اینکار باعث شفته شدن برنج می شود.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.