2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
فشار خون بالا چه عوارضی دارد و درمان خانگی آن چیست

فشار خون بالا چه عوارضی دارد و درمان خانگی آن چیست

فشار خون بالا یا پرفشاری خون به قاتل خاموش نیز معروف است. همه چیز درباره پرفشاری خون را اینجا بخوانید

جامعه پویا -فشار خون بالا یا پرفشاری خون یکی از مهمترین عوامل ابتلای افراد به بیماری های قلبی و عروقی است. فشارخون یک نوع بیماری موذی است که منجر به مرگ خاموش می شود. 
پرفشاری خون بیماری است که در ابتدا هیچ علامتی ندارد. فرد ممکن است برای سالها به پرفشاری خون مبتلا باشد چیزی از آن نداند. اما کم کم اندامها را درگیر می کند و مشکلاتی برای قلب و عروق ایجاد می کند. 
پرفشاری خون معمولا دو عامل دارد. یکی عامل وراثتی و دیگری سبک زندگی . عامل دوم را می توان تغییر داد اما در مساله وراثت تا کنون پزشکان نتوانستند کاری بکنند. 

 

درمان فشار خون


عوامل ایجاد پرفشاری خون

 

ژن ها
برخی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد فشار خون بالا هستند. این امر ممکن است
ناشی از جهش های ژنی یا ناهنجاری های ژنتیکی باشد که از والدین به فرزندان ارث رسیده است.

 

تغییرات فیزیکی


گاهی تغییر یک چیز در بدن ممکن است با بروز مشکلاتی در سراسر بدن همراه باشد.
فشار خون بالا می تواند یکی از این مشکلات باشد. به عنوان مثال، تصور می‌شود
تغییرات عملکرد کلیه به علت افزایش سن می تواند موجب برهم خوردن تعادل طبیعی
نمک‌ها و مایعات در بدن شود. این تغییر ممکن است افزایش فشار خون را در پی داشته باشد.

 

محیط


سبک های زندگی ناسالم مانند عدم فعالیت بدنی و رژیم غذایی ضعیف، می تواند با گذشت زمان بدن را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از سبک های زندگی می تواند منجر به مشکلات وزن شود. اضافه وزن یا چاقی می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.


سبک تغذیه


تغذیه نقش بسیار مهمی در پرفشاری خون دارد. مصرف زیاد نمک، الکل ، سیگار، غذاهای چرب و ورزش نکردن از عوامل مهم پرفشاری خون است. افرادی که دارای پرفشاری ژنتیکی خون هستند باید از ابتدای جوانی نسبت به این مساله حساس باشند و عوامل تحریک کننده فشار خون بالا را استفاده نکنند. 

 

درمان خانگی فشار خون

پرفشاری ثانویه


پرفشاری ثانویه اغلب به سرعت رخ می دهد و می تواند شدیدتر از پرفشاری اولیه باشد. چندین بیماری که ممکن است در بروز پرفشاری ثانویه نقش داشته باشند عبارتند از:

بیماری کلیوی
آپنه انسدادی خواب
نقایص مادرزادی قلب
مشکلات تیروئید
عوارض جانبی داروها
مصرف مواد مخدر
سوء مصرف یا مصرف مزمن الکل
مشکلات غده آدرنال
برخی از تومورهای غدد درون ریز



علائم و نشانه های فشار خون


اکثر افراد مبتلا به فشارخون بالا علائم را تجربه نمی کنند به همین دلیل اغلب به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود.

با این حال هنگامی که فشار خون به 110 تا 180 میلیمتر جیوه برسد یک فوریت پزشکی شناخته می شود که به عنوان یک بحران شناخته می شود.
سردرد
حالت تهوع
استفراغ
تاری دید یا دوربینی
خونریزی بینی
تپش قلب یا ضربان نامنظم
مشکل تنفسی
بنابراین هروقت چنین علایمی داشتید حتما فشار خون خود را اندازه بگیرید. 


پایین آوردن فشار خون به روش خانگی


همه پزشکان به اتفاق توصیه می کنند که برای کاهش فشار خون باید سبک زندگی را تغییر داد. از جمله خوراکی هایی که می توان فشار خون را پایین بیاورد سیر است. استفاده از سیر خام بسیار توصیه می شود. یک حبه سیر خام را قورت بدهید. برای اینکار باید ناشتا باشید و تا نیم ساعت بعد از آن هم غذا نخورید. 
آب جعفری: آب جعفری برای پایین آوردن فشار و چربی خون بسیار مفید است. شما می توانید آب جعفری را با مقداری آب لیمو میل کنید.
قطع کردن غذاهای پرچرب: اینکار می تواند باعث شد تا مشکل فشار خون شما تا حد بسیار زیادی حل شود. چربی مهمترین عامل ایجاد فشار خون است.
کاهش وزن: اگر اضافه وزن دارید حتما باید وزن خود را کاهش دهید. وقتی وزن بالاست قلب مجبور است چندبرابر کار کند تا به همه جای بدن خون برساند و چربی ها مانع خون رسانی درست می شوند بنابراین کاهش وزن می تواند فشار را از روی قلب شما بردارد و می توانید با اینکار قلب سالم تری داشته باشید و فشار خونتان هم پایین بیایند. 
آب کرفس و هویج: این نوشیدنی مانند معجون برای فشار خون است. این نوشیدنی می تواند وزن شما را هم کاهش دهد
به حداقل رساندن نمک: نمک عامل مهم پرفشاری خون است. نمک را بسیار کاهش دهید و مقدارکمی نمک مصرف کنید و نمک مورد استفاده شما بهتر است نمک دریا باشد. 
نان سفید: بهتر است از نان سفید استفاده نکنید. نان سفید مقدار زیادی نمک دارد که برای پرفشاری خون اصلا خوب نیست. نان جو بهترین گزینه برای شماست. 

 

سنجش فشار خون
دم نوش هایی برای پرفشاری خون


گل ختمی: این دم نوش می تواند برای کاهش فشار خون شما بسیار خوب باشد. دم نوش گل ختمی را دوبار در روز استفاده کنید
دم نوش آلبالو: دم نوش آلبالو برای کاهش فشار خون بسیار خوب است. اما چون ترش است ممکن است طعم آن را دوست نداشته باشید. این دم نوش را با یک قاشق عسل میل کنید
دم نوش چای ترش: چای ترش بسیار به کاهش فشار خون کمک می کند. چای سیاه را کنار گذاشته و از چای ترش استفاده کنید.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.