2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
طرز تهیه سرکه انگور خانگی و نکات بسیار مهم و کلیدی

طرز تهیه سرکه انگور خانگی و نکات بسیار مهم و کلیدی

طرز تهیه سرکه انگور خانگی به سبک کارخانه ها را اینجا بخوانید

جامعه پویا -سرکه یک چاشنی بسیار مهم برای سالاد و غذا است. برای اینکه سرکه را خانگی درست کنید و از سلامت آن مطمئن شوید می‌توانید با یک دستور تهیه درست خودتان سرکه تهیه کنید. 

 

 

ابتدا باید انگورها را خوب بشویید و اگر دانه‌های خراب دارد جدا کنید  ،سپس انگورها را چنگ بزنید  و له کنید و در رف یابشکه بریزید. حالا باید به ازای هر یک کیلو انگور شیرین 150 الی 200 گرم آب به آن اضافه کنیم.
اضافه کردن آب بستگی به شیرینی انگور دارد ، یعنی هرچه شیرینی انگورها کمتر باشد ، آب کمتری به سرکه انگور باید اضافه کنید.  طبعا اگر میزان شیرنی انگور بیشتر باشد ، مقدار آب بیشتری اضافه کنید. 

سرکه انگور


زمانی که انگور با آب مخلوط می شود ، واکنش هایی رخ می دهد که باعث ایجاد کف هایی به روی اب می شود ، پس باید دقت داشت که هنگام پر کردن ظرف یا بشکه ، مقداری از آن را سرخالی بگذاریم که سرریز نشود. بهتر است تقریبا 15 سانتی متر از سر بشکه را خالی بگذارید. بعد از اینکه انگورهای له شده را داخل بشکه ریختید در آن را ببندید اما نباید در را محکم ببندید و طوری در را روی آن قرار دهید که هوا در آن جریان داشته باشد. 
بعد از گذشت یک هفته از مرحله اول که انگورها در حالت تخمیر هستند  وحالت جوشیدن پیدا می کنند و کم کم سطح آن بالا می آید.

 


در این هنگام برای یک دست شدن انگورهای داخل ظرف ، و اینکه انگورهای روی سطح ظرف نیز کاملا پوسیده شوند ، نیاز هست که با یک هم زدن و جابجایی ، انگورهای داخل ظرف را یک دست کنید. اگر بشکه ای که انگورها را داخل آن ریخته‌اید خیلی بزرگ است با یک چوب آن را هم بزنید.  این هم زدن در طی تهیه سرکه انگور 2 الی 3 بار باید اتفاق بیفتد . اگر درجه هوا به همان صورتی باشد که گفته شد ، بعد از حدود یک ماه انگورها کاملا له و شل می شود  و کم کم داخل ظرف ته نشین می شود.

 


به صورتی که روی سطح ظرف ، مایع جمع می شود . در این زمان روی سطح مایع حالت کف و کپک بوجود می آید. کپک مضر است باید روی آن را جمع کنید. در این حالت آب انگور اگر پر مایه باشد اصلا کپک نمیزند ، سفید رنگ بودن کف و کپک ایجاد شده روی سطح مایع نشان از کم مایه بودن آن است و کرم متمایل به قهوه ای بودن مایع نشان از مناسب بودن مایع جهت تهیه سرکه انگور خواهد داشت.

اگر میخواهیم سرکه انگور ما تلخ نباشد باید توجه داشته باشیم که آب انگور ما پرمایه نباشد ، در این حالت برای ترش مزه شدن سرکه انگور باید کمی آب به آن اضافه کنیم.

 

 

حال اگر آب انگور ما کم مایه بشود باعث بی مزگی سرکه خواهد شد ، در این حالت باید کمی انگور شیرین داخل ظرف ریخته و دوباره صبر کرد تا حالت انگورهای جدید شبیه بقیه انگورها شود و مایه آب سرکه ما به اندازه کافی بشود.

پس از ایجاد حالت کف و کپک بر روی سطح ظرف و اندازه شدن میزان مایه آب داخل انگور ، در پایان مرحله اول یعنی بعد از حدود 50 الی 70 روز از شروع فرآیند تولید ، باید تفاله انگور را از آب آن جدا نماییم و بگذاریم در مرحله دوم کاملا ترش شده و تبدیل به سرکه بشود.

 

بیشتر بخوانید : به این دلایل انگور را ناشتا بخورید

برای جلوگیری از اسراف و همچنین طعم بهتر سرکه ، بعد از جدا کردن تفاله های انگور از سرکه ، تفاله های انگور را فشار دهید  تا اینکه آب آنها کاملا گرفته شود و این آب به دست آمده را به سرکه انگور اضافه کنید . این کار را معمولا با پارچه های توری انجام می دهند.

 


در روند تهیه سرکه انگور بعد از مدتی مشاهده می کنید در انتهای ظرف شیشه ای ماده ای شبیه به گل ته نشین شده است ، این ماده باید از سرکه جدا شود ، برای جدا کردن این ماده گل مانند باید سرکه را داخل ظرف دیگری انتقال دهیم ، تا جایی که گل ته ظرف باقی بماند و بتوان آن را دور ریخت ، این کار را یک تا دوبار بعد از حدود یک هفته از مرحله دوم که مایع به رنگ زلال در آمد انجام دهید.

حالا دیگر بعد از گذشت 10 الی 20 روز شما دارای سرکه انگور خانگی هستید ، سرکه را ترجیحا داخل ظرف شیشه ای بریزید و آن را در سایه نگه دارید.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.