2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
چطور با طب سنتی سیستم ایمنی بدنمان را تقویت کنیم

چطور با طب سنتی سیستم ایمنی بدنمان را تقویت کنیم

طب سنتی -ایرانی توصیه های کارامدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن ارائه کرده است. همه چیز درباره تقویت سیستم ایمنی بدن با طب سنتی را اینجا بخوانید

جامعه پویا - هم زمانی کرونا و انفولانزا در پاییز و زمستان باعث شده تا بسیاری از پزشکان به مردم توصیه کنند برای مقابله با این دو بیماری کشنده سیستم ایمنی بدنشان را تقویت کنند. طب سنتی نیز توصیه هایی را برای تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و راههایی را برای تقویت سیستم ایمنی بدن به کار برده است. 

 

طب سنتی


زمان خوابتان را تنظیم کنید


از مهمترین توصیه های طب سنتی برای حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن زمان خواب است. باید توجه داشت که بدن به شدت تحت تاثیر خواب عمیق است و زمانی که ما در خواب عمیق هستیم ارگان های مختلف بدن سلامت خود را بازیابی می کند و خودش را ترمیم می کند. خواب عمیق در شب اتفاق می افتد. کسانی که شب بیداریهای طولانی دارند خواب عمیقی را تجربه نمی کنند. هرچند توصیه به اینکه مردم با تاریک شدن هوا بخوابند و با طلوع آفتاب بیدار شوند در زندگی امروزی بی معناست اما توصیه می شود بهترین زمان خواب را رعایت کنند. 10 شب تا 6 صبح بهترین زمان خواب با توجه به شرایط است. انسان در این محدوده خواب عمیقی را تجربه می کند و ارگان های بدنش کاملا استراحت کرده و وقتی بیدار می شود کاملا سرحال است. برخی هورمون ها در شب ترشح می شود و اگر شب بیداری داشته باشید تعادل هورمونی بدن شما بهم می ریزد. بنابراین سلامت بدن به خطر می افتد.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با طب سنتی


صبحانه ای گرم بخورید


صبحانه را به عنوان وعده اصلی غذای خود قرار دهید. از انجایی که درباره فصول سرد سال صحبت می کنیم بهتر است یک صبحانه گرم بخورید. عسل، سیاه دانه و نان بهترین صبحانه برای فصول سرد سال است. هوا در پاییز و زمستان سرد و خشک است و نباید مواد غذایی استفاده کرد که سرمای بیشتری به بدن بدهد. بنابراین مواد غذایی با طبع گرم استفاده کنید. سیاه دانه بسیار می تواند بدن شما را گرم نگه دارد. گردو در صبحانه فراموش نشود.

بیشتر بخوانید: تاثیر انار بر درمان سرماخوردگی ، پوست، سرطان و بیماری های زنان


خاکشیر بنوشید


یبوست یکی از مهمترین عوامل بیماری در بدن است وقتی سموم از بدن دفع نشود در بدن تولید عفونت و بیماری می کند بنابراین حتما باید به اجابت مزاج خود توجه داشته باشید. دستگاه گوارش حتما باید کار کند. تجمع مدفوع می تواند ارگان های بدن شما را بهم بریزد و سموم را در بدن نگهداری کند بنابراین نسبت به آن حساس باشید. این امر مخصوصا در پاییز و زمستان می تواند عامل اصلی بیماری در بدن شما شود و سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند. نوشیدن یک لیوان خاکشیر و عسل با آب گرم و یک عدد لیمو برای تقویت سیستم ایمنی بدن و دفع سموم بسیار خوب  و مفید است.
البته توجه داشته باشید دفع مدفوع نباید به صورت اسهال باشد و همچنین نباید ادرار زیادی را دفع کنید چون اینکار باعث کم آبی در بدن شما می شود. 

 

 

توصیه طب سنتی برای تغذیه در زمستان
انجیر بخورید


انجیر یکی از میوه های بهشتی محسوب می شود خواص انجیر برای دستگاه گوارش بر کسی پوشیده نیست. این میوه خاص و خوشمزه را می توانید در پاییز و زمستان به راحتی پیدا کنید. انجیر خشک را در وعده غذایی خود بنگجانید و به صورت روزانه  به عنوان میان وعده استفاده کنید.انجیر خشک را در آب جوش از شب قبل خیس کنید و در روز استفاده کنید.  یکی از مهمترین خواص انجیر سیاه، کمک به استحکام و سلامت استخوان‌ها، پیشگیری و کمک به درمان آرتروز و ناراحتی های مفاصل است. در کتب طب سنتی یکی از داروهای بسیار موثر برای درمان آرتروز و درد مفاصل، مخلوط شیر بز و انجیر سیاه می‌باشد. ترکیب این دو ماده غذایی، علاوه بر تامین املاح مورد نیاز بدن، سموم مختلف را از بدن خارج کرده و درد را از بین می‌برد. استفاده از جوشانده انجیر سیاه نیز به درمان خانگی آرتروز کمک می کند.
مصرف انجیر سیاه خاصیت سم زدایی فوق العاده‌ای داشته و برای رفع اختلالات جریان خون مفید است.

بیشتر بخوانید: توصیه های طب سنتی برای جلوگیری از بیماری  و سرماخوردگی در پاییز


استفاده از دم نوش 


استفاده از دم نوش عناب، گل ختمی، لعاب به دانه بسیار مفید و خوب است. این گیاهان برای بهبود سرماخوردگی بسیار مفید هستند و می توانند بدن شما را گرم نگهدارند. 

زنجبیل و آویش هم  دو گیاهی هستند که طبع گرمی دارند و بدن شما را کاملا گرم کرده و  ضد عفونی می کنند. آویش  برای گلو درد، سرماخوردگی و از بین بردن انواع عفونت در بدن مفید است. این گیاه پرخاصیت را دم کنید و بنوشید.  زنجبیل هم یکی دیگر از گیاهانی است که خاصیت زیادی دارد. طبع گرم زنجبیل در زمستان می تواند حرارت بدن شما را بالا برده و طبع سردی که زمستان و پاییز به بدن شما می دهد را کنترل کند. زنجبیل را در انواع غذا هم می توانید استفاده کنید. ریشه این گیاه پرخاصیت را می توانید در چای هم بریزید و نوش جان کنید. مصرف روزانه زنجبیل می تواند قوای جسمانی شما را افزایش دهد و طبع سرد و تر را کنترل کند. توجه داشته باشید در مصرف هیچ ماده ای نباید زیاده روی کنید.

 

 


مصرف روزانه میوه های زمستانی


هر روز حتما یک لیوان آب پرتقال، سیب شیرین و لیموشیرین میل کنید. آب این سه میوه را مخلوط کنید و میل کنید. روی یک لیوان آب این میوه ها ویتامین های زیادی را وارد بدن شما می کند. می توانید به جای پرتقال از نارنگی هم استفاده کنید. کیوی نیز یکی دیگر از میوه هایی است که بسیار توصیه می شود حتما از آن استفاده کنید. کیوی ویتامین ث زیادی دارد و در سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. ضمن اینکه در سم زدایی بدن نیز تاثیر زیادی دارد.


استفاده از انواع آش و سوپ


انواع آش و سوپ برای پاییز و زمستان بسیار خوب است. توصیه می شود آش یا سوپ را در برنامه غذایی خود بگنجانید. از لبو و شلغم در آش استفاده کنید. این دو میوه بسیار خاصیت دارد و ضد باکتری است. در صورتی که احساس سرماخوردگی دارید حتما از آش شلغم استفاده کنید. اگر از بوی شلغم خوشتان نمی آید آن را رنده کرده ودر سوپ بریزید. هیچ بو یا طعم خاصی از ان حس نمی کنید و فقط  از خواص ان استفاده می کنید. 

 


کم برنج بخورید


در پاییز و زمستان کم برنج بخورید و نان را جایگزین آن بکنید. می توانید از برنج قهوه ای استفاده کنید اما بهتر است نان را بیشتر استفاده کنید. نان سنگک بهترین نان سبوسدار است. سنگک را به عنوان یک غذای اصلی قرار دهید. از میل کردن خوراکی هایی مانند ماست پرهیز کنید. به عنوان میان وعده عسل و گردو و نان بخورید. شما می توانید بادام، عسل، گردو و کشمش را با نان به عنوان شانم میل کنید. 

 

مصرف بادام در طب سنتی
استفاده از روغن بادام و بابونه 


اگر احساس سرما و درد دارید بدنتان را با روغن بادام و بابونه ماساژ دهید. اینکار بدن شما را گرم می کند. برای پوست هم بسیار خوب است چرا که پوست در سرما آزرده شده و ترک می خورد اما استفاده از روغن بادام و بابونه از ترک خوردن پوست جلوگیری می کند. 
از گوشت گوسفندی  و بوقلمون استفاده کنید
گوشت گوساله و گاو را از سبد غذایی خود حذف کرده از گوشت گوسفندی و بوقملون استفاده کنید این دو حیوان طبع گرمی دارند و استفاده از گوشت آن مقاومت بدن شما را بالا می برد.

 

سیر بخورید

سیر یک گیاه با طبع گرم است. مصرف روزانه سیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید. اگر بوی سیر شما را نگران می کند آن را در غذا بریزید و اجازه دهید با غذا بجوشد اینکار باعث می شود تا بوی بد آن تا حد زیادی گرفته شود. سیر یک ضد عفونی کننده قوی است و در مقابله با ویروس هم بسیار موفق عمل می کند. سموم بدن را هم دفع می کند.

 

دم نوش گل ختمی


حتما راههای نفوذ بدن را در برابر سرما بپوشانید


سرماخوردگی از پا وارد می شود پس حتما باید جوراب و کفش گرم داشته باشید. بینی، دهان، گوش  خود را کاملا بپوشانید تا در معرض ویروس و سرما قرار نگیرد. اگر سرما از این مخاط وارد بدن شما شود دچار سردرد خواهید شد. یکی از بهترین راهها برای جلوگیری از سرما خوردگی استفاده از عینک آفتابی است. عینک باعث می شود تا سرما در چشم شما نفوذ نکند. پس استفاده از عینک را نادیده نگیرید.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.