2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
طرز تهیه دو نوع آش پرطرفدار برای چهارشنبه سوری

طرز تهیه دو نوع آش پرطرفدار برای چهارشنبه سوری

دو نوع آش خیلی خوشمزه که از آداب و رسوم چهارشنبه سوری است را اینجا بخوانید

جامعه پویا - آش یکی از انواع غذاهایی است که برای چهارشنبه سوری می پزند. آش ابودردا و آش رشته دو نوع آش پرطرفدار هستند. 

 

مواد لازم برای تهیه آش ابودردا


سبزی آش: ۱و نیم کیلوگرم
نخود گرد: ¼ لیوان
لوبیا چیتی: ¼ لیوان
عدس: ۱ لیوان
رشته آش: ۳۰۰ گرم
کشک: ۲ لیوان
نعنا خشک: ۴ قاشق غذاخوری
سیر داغ: ۵ قاشق غذاخوری
پیاز بزرگ: ۵ عدد
روغن مایع: به مقدار لازم

آش رشته تهرانی


طرز تهیه آش ابودردا

برای درست کردن آش ابودردا چهارشنبه سوری ابتدا باید حبوبات را از شب قبل خیس کنید و چند بار هم آب‌شان را عوض کنید تا بو نگیرند. حبوبات را جدا از هم بپزید، چون عدس خیلی زودتر از لوبیا و نخود می‌پزد.
در این فاصله پیاز‌ها را نازک و خلالی خرد کنید و یک پیاز داغ حرفه‌ای درست کنید. طرز تهیه پیاز داغ حرفه‌ای را اینجا گفته‌ایم. در واقع ما قرار است آش رشته درست کنیم پس به همان ترتیب عمل می‌کنیم. وقتی که حبوبات کاملا پخته شد، آن‌ها را با هم مخلوط کرده و سبزی آش را به همراه مقداری دلخواه پیاز داغ اضافه می‌کنیم. مقداری زردچوبه به دلخواه اضافه کنید و اجازه دهید سبزی آش خوب بپزد.

در بیست دقیقه پایانی پخت آش، رشته آش و یک لیوان کشک را به آش ابودردا اضافه کنید و اجازه دهید آش خوب جا بیفتد. رشته نباید زیاد در آش بپزد، چون خمیر و له می‌شود.
از زمانی که رشته آش را اضافه می‌کنید چند بار آش را هم بزنید تا رشته‌ها به هم نچسبند و آش ته نگیرد. نمک آش را بعد از ریختن کشک و رشته آش اندازه کنید، چون بعضی رشته‌های آشی بیش از حد شور هستند. نمک و فلفل آش را اندازه کنید و اگر احساس کردید آش رقیق است یک قاشق غذاخوری آرد به آن اضافه کنید و هم بزنید.
یک قاشق غذاخوری نعنا داغ به آش ابودردا چهارشنبه سوری اضافه کنید و چند دقیقه بعد شعله را خاموش کنید. روی آش ابودردا چهارشنبه سوری را با پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ و کشک تزیین کنید.

نکته

اهالی خراسان به ویژه در خراسان جنوبی آش ابودردا را با گوشت چرخکرده قلقلی درست می‌کنند. اگر دوست دارید آش ابودردا چهارشنبه سوری مجلسی‌تری داشته باشید گوشت چرخکرده مخلوط را به صورت قلقلی درست کنید و در ۵ دقیقه پایانی پخت به آش ابودردا اضافه کنید.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه آش رشته پاییزی  مجلسی و عالی +نکات مهمی که سرآشپزها می گویند


 آش رشته سنتی تهرانی 


آش رشته یکی از غذاهایی است که برای چهارشنبه سوری می پزند. 

 

مواد اولیه لازم برای تهیه آش رشته 

 

لوبیا چیتی ۱ پیمانه
نخود ۱/۲ پیمانه
عدس ۱/۲ پیمانه
ماش ۱/۲ پیمانه
سبزی آش پاک نکرده ۶۰۰ گرم
پیاز بزرگ ۴ عدد
سیر داغ ۱/۲ پیمانه
رشته آش حدود ۱۵۰ گرم
نعناع خشک ۱ قاشق سوپ خوری
آرد ۱ قاشق سوپ خوری
قرص استاک گوشت یا سبزیجات ۱ عدد
زردچوبه ۲ قاشق مربا خوری
تخم گشنیز پودر شده ۱/۲ قاشق مربا خوری
کشک به میزان لازم
نمک به میزان لازم
فلفل قرمز به میزان لازم
روغن مایع به میزان لازم

بیشتر بخوانید : طرز تهیه آش دوغ اردبیل بسیار خوشمزه و مجلسی مخصوص پاییز

آش ابودردا

 

طرز تهیه آش رشته


قابلمه‌ای را که گنجایش آن از مواد اولیه بیشتر است را انتخاب کنید نصف آن را با آب پر کنید در آن را بگذارید و منتظر بمانید تا جوش بیاید سپس حبوباتی را که از قبل پخته اید + استاک را به آب اضافه کنید در ظرف را بگذارید و اجازه دهید مجدد به جوش بیاید.
بعد از اینکه حبوبات به جوش آمد سبزی را اضافه کنید، اما قبل از اضافه کردن سبزی ۱ قاشق مربا خوری نمک به آن اضافه کنید اضافه کردن نمک در این مرحله باعث می‌شود رنگ سبزی به آش پس ندهد.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه آش رشته برای 6 نفر بسیار خوشمزه و مجلسی


پیاز داغ را به روش گفته شده آماده کنید سپس برای آماده کردن نعناع داغ ۳ قاشق غذاخوری روغن مایع داخل تابه بریزید روغن که گرم شد نعناع را به آن اضافه کنید و از روی حرارت بردارید مدام هم بزنید تا نسوزد. برای آماده کردن سیر داغ سیر‌ها را رنده ریز کنید بعد داخل روغنی که از قبل روی حرارت ملایم گرم کرده اید بریزید به گونه‌ای که سیر‌ها در روغن شناور باشند بعد از سرخ شدن داخل صافی بریزید تا روغن اضافه آن گرفته شود بعد روی سینی پهن کنید.

داخل تابه ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن مایع بریزید بعد نیمی از پیاز داغ + سیر داغ + زردچوبه + فلفل قرمز + پودر گشنیز + نیمی از نعناع داغ + آرد را به آن اضافه کنید حدود ۲ دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آرد و زردچوبه گرفته شود. بعد از اینکه سبزی را اضافه کردید منتظر بمانید تا آش دوباره جوش بیاید بعد این مواد را به آش اضافه کنید اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه با در باز بجوشد تا آش لعاب بیندازد بعد رشته آش را از وسط نصف کنید و به مواد اضافه کنید بعد از ۱۵ دقیقه آش رشته شما آماده است.

 


در مرحله آخر می‌توانید کشک را اضافه کنید و چند دقیقه بعد زیر گاز را خاموش کنید یا اینکه کشک را فقط برای تزیین استفاده کنید می‌توانید از مخلوط کشک و ماست هم استفاده کنید. در انتها نمک آن را بچشید اگر نیاز بود مجدد نمک اضافه کنید وقتی آش را کشیدید با پیاز داغ + نعناع داغ و کشک تزئین کنید در صورت تمایل می‌توانید کشک را با کمی زعفران یا آب سبزیجات رنگی کنید و در تزیین آش از آن استفاده کنید.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.