2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
خواص بسیار عالی مرزنجوش برای بدن و طریقه مصرف آن

خواص بسیار عالی مرزنجوش برای بدن و طریقه مصرف آن

مرزنجوش گیاهی است پرخاصیت که از تاثیر بر روی مغز تا سلامت پوست می تواند به شما کمک کند. همه چیز درباره مرزنجوش را اینجا بخوانید

جامعه پویا -مرزنجوش گیاهی است بسیار پرخاصیت که پایه برخی داروهای ضد التهاب و آرامبخش است. 
مرزنجوش خواص متعددی دارد از سردرد تا کمک به بهبود عملکرد قلب می تواند به شما کمک کند. 


مرزنجوش را می توان به صورت، گیاه خشک، دم نوش، عرق مرزنجوش و روغن مرزنجوش استفاده کرد. هر کدام از انواع مرزنجوش می تواند برای بهبود عملکرد بخشی از بدن شما کمک کند. 

بیشتر بخوانید: خواص حیرت انگیر پونه؛ از درمان عفونت تا لاغری

مرزنجوش در غذا


یک قاشق غذا خوری از گیاه مرزنجوش، حدود 5 گرم کالری دارد، اکثر این کالری ها از کربوهیدرات های به شکل فیبر و قند طبیعی به دست می آیند، اما مرزنجوش منبع مهم و مناسبی از کربوهیدرات و قند و فیبر نمی باشد.همچنین به احتمال زیاد مواد مغذی قابل توجهی را تولید نمی کند، اما مقدار کمی از ویتامین K را دریافت خواهید کرد، همچنین می توانید میزان مصرف ویتامین A، ویتامین C، فولات و ویتامین B6 خود را با مصرف مرزنجوش افزایش دهید. مواد معدنی موجود در این گیاه حاوی کلسیم، آهن و منگنز است.

 

خواص مرزنجوش برای بدن

اما خواصی که به خاطر آن از مرزنجوش استفاده می شود چیزی نیست که برای شما گفته شد. مرزنجوش از آنجایی که یک ضد التهاب قوی است برای درمان دردهای مفصلی، گلو درد و هر دردی که ناشی از التهاب باشد مورد استفاده قرار می گیرد. همین خاصیت ضد التهابی اوست که باعث شده تا از روغن ان برای درمان سردرد و دردهای استخوانی استفاده شود. 

بیشتر بخوانید: گلپر چه خواصی فوق العاده و عالی برای بدن دارد

نوشیدن دم کرده آن بازکننده انسداد و گرفتگی های دِماغی (مغزی) و رافع سردرد سرد بلغمی و سوداوی است و سرماخوردگی را درمان می کند. 


خواص روغن مرزنجوش


روغن مرزنجوش برای سرفه، شکایت صفرا، گرفتگی معده و اختلالات گوارشی، افسردگی، سرگیجه، میگرن، سردرد عصبی، درد عصب، فلج، سرفه، آبریزش بینی استفاده می شود.
برای درمان لکه های قرمز رنگ خونی چشم و تمام لکه های زیر چشم ترکیب مرزنجوش و عسل را بر زیر چشم خود بمالید .
منبع عالی فیبر بوده، صفرا و سموم سرطانزای روده‌ها را دفع می‌کند.
نوشیدن  دم کرده آن نشاط آور بوده و برای درد سینه، سرفه، تنگی نفس و درد قلب مفید است.

روغن مرزنجوش


خواص مرزنجوش برای پوست


مرزنجوش به دلیل اینکه خاصیت ضد التهاب دارد برای درمان جوش صورت بسیار مفید است. همچنین یک پاک کننده بسیار قوی است و می توانید از این گیاه برای پاکسازی پوست از بین بردن جوش های سرسیاه استفاده کنید. عصاره مرزنجوش را با عسل یا ماست مخلوط کنید و روی پوست صورت خود بگذارید. 
از دیگر خواص این گیاه دارویی از بین بردن جای جوش و سالک است، به این منظور بایستی مرزنجوش را پخته، آن را با عسل مخلوط و به صورت پماد به محل مورد نظر بمالید.

بیشتر بخوانید: خواص حیرت آور گیاه آویشن در سلامت بدن


درمان عفونت ریه با مرزنجوش


دم کرده ۲ قاشق غذاخوری سرشاخه‌های خردشده گیاه در نیم لیتر آب جوش‌ در درمان سیاه سرفه و سایر سرفه‌ها و اسهال به‌کار می‌برند.
از این گیاه برای درمان اختلالات دستگاه گوارش و عفونت‌ها استفاده می‌شود.
از اسانس مرزنجوش به صورت پماد، برای ضد عفونی کردن زخم‌ها استفاده می‌شود.
 این ماده به نحو موثری اسپاسم های دستگاه تنفسی، روده ها، و اسپاسم های عضلانی اعضای بدن را برطرف می کند.
مالیدن روغن آن به صورت موضعی باعث رفع تشنجات عصبی می‌شود و عصب و عضلات را نرم می‌کند. اگر دچار گرفتگی عضلات هستید یا به خاطر ورزش سنگین عضلات شما درد گرفته است می توانید از روغن مرزنجوش برای تسکین درد استفاده کنید. 

همچنین مرزنجوش برای قاعدگی خانم ها هم بسیار موثر است و دردهای پیش از قاعدگی را بسیار تسکین می دهد. مرزنجوش را به صورت دو لیوان در روز به صورت دم شده بنوشید اینکار وزن شما را به شکل چشم گیری کاهش می دهد و لاغر می شوید.

دم نوش مرزنجوش


مضرات مرزنجوش


هر ماده خوراکی همان قدر که مفید است می تواند مضر هم باشد. مصرف زیاده از حد دم کرده مرزنگوش و یا دود کردن به صورت توتون ، شدیدا قلب را تحریک می‌کند. اسانس آن نیز به همین صورت باید به مقادیر کم مورد استفاده درمانی قرار گیرد.
بیماران مبتلا به ناراحتی‌های کلیوی بایستی از مصرف مرزنجوش، خودداری کنند، استفاده زیاد آن برای کلیه‌ها مضر است.
استفاده آن برای زنان باردار مضر بوده، منجر به سقط جنین خواهد شد. همچنین استفاده از این گیاه برای کودکان زیر پنج سال ممنوع است.


بخش سلامت پایگاه خبری جامعه پویا ،همچنان تاکید دارد آنچه درباره خواص گیاهان گفته می شود جنبه اطلاع رسانی دارد و اگر قصد مصرف دارید و داروی خاصی استفاده می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.