2021/06/13
۱۴۰۰ يکشنبه ۲۳ خرداد
آیا چای سبز لاغر می کند؟ خواص چای سبز چیست

آیا چای سبز لاغر می کند؟ خواص چای سبز چیست

چای سبز گیاه بسیار مفیدی است که برای لاغری و سایر مشکلات بدن تجویز می شود همه خواص چای سبز را در این مطلب بخوانید

جامعه پویاچای سبز یک گیاه بسیار معجزه گر است که بیشتر مردم آن را برای لاغری استفاده می کنند. اما باید بدانید که چای سبز فقط یک مکمل لاغزی است و به تنهایی نمی تواند باعث لاغری شما شود ضمن اینکه چای سبز خواص بسیار مهمتر از لاغری دارد و آن هم چربی سوزی است.

 

برگ چای سبز ترکیبات مفیدی دارد که یکی از این ترکیبات کافئین است. یک فنجان چای سبز ( ۲۴ تا ۴۰ میلی گرم ) نسبت به یک فنجان قهوه ( ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم ) کافئین بسیار کمتری دارد اما همین مقدار کافئین هم تاثیری خفیف در چربی سوزی بدن دارد.  تحقیقات زیادی نشان داده است که کافئین ( تحریک کننده شناخته شده) به چربی سوزی و بهبود عملکرد ورزشی کمک می کنند. با این حال استقبال زیاد از چای سبز به خاطر وجود آنتی اکسیدان ها است.

 

بیشتر بخوانید: کاهش وزن غیراصولی ارگانهای اصلی بدن را نابود می کند

چای سبز برای لاغری

تحقیقات نشان داده اند که نوشیدن یک فنجان چای سبز،  مقدار آنتی اکسیدان ها در جریان خون را افزایش می دهند. این نوشیدنی سالم سرشار از آنتی اکسیدان های قوی به نام کاتچین ها است. از مهمترین این آنتی اکسیدان ها اپیپالوکاتچین گالات (ماده ای که سوخت و ساز بدن را بالا می برد) است.   لاغری با چای سبز ؛ چربی را از سلول های چربی حرکت می دهد بدن برای سوزاندن چربی ابتدا آن را به سلول های چربی تجزیه می کند و سپس به جریان خون می فرستد. تحقیقات روی حیوانات نشان داده است که ترکیب فعال موجود در چای سبز با تقویت کردن تاثیر برخی هورمون های چربی سوزی مانند نوراپی نفرین به این فرآیند سرعت می بخشد. آنتی اکسیدان موجود در چای سبز آنزیمی که موجب شکستن هورمون نوراپی نفرین می شود را کنترل می کند. با کنترل این آنزیم، مقدار هورمون نورآپی نفرین در بدن زیاد می شود درنتیجه آب شدن چربی ها سرعت می گیرد. در نهایت سلول های چربی، چربی بیشتری را تجزیه می کنند تا به جریان خون منتقل شوند و انرژی آنها توسط سلول هایی مانند سلول های عضله مورد استفاده قرار بگیرند.

 

چه قدر چای سبز بخوریم

میزان مصرف چای سبز  لاغری با چای سبز ؛ چربی سوزی در طول ورزش را افزایش می دهد اگر برچسب بیشتر مکمل های کاهش وزن و چربی سوزی را نگاه کنید، چای سبز یکی از موادِ به کار رفته در آنها است. دلیلش این است که عصاره چای سبز با چربی سوزی بدن به خصوص در طول ورزش ارتباط دارد.

 

 در یک بررسی مشخص شد افرادی که قبل از ورزش عصاره چای سبز دریافت می کردند نسبت به آنهایی که این کار را نمی کردند ۱۷ درصد چربی بیشتری سوزاندند. نتایج این تحقیق نشان داد چای سبز تاثیر چربی سوزی ورزش را افزایش می دهد. تحقیق دیگری نشان داد کاتچین های چای سبز در طول ورزش و استراحت چربی سوزی را افزایش می دهند. علاوه بر این دو مورد تحقیقات دیگری نیز این نتایج را تایید کردند.

 

 

خواص چای سبز

بنابراین با مصرف چای سبز در طولانی مدت شاهد کاهش چربی بدن خواهید بود.   لاغری با چای سبز ؛ سرعت سوخت و ساز را بالا می برد بدن همیشه در حال کالری سوزی است حتی هنگام خواب یا استراحت، سلول های بدن میلیون ها عملکرد انجام می دهند که به انرژی  نیاز دارد. تحقیقات بسیاری ادعا دارند که دریافت مکمل عصاره چای سبز کمک می کند در حالت استراحت کالری بیشتری بسوزانید. در بسیاری از بررسی ها، این مقدار ۳ تا ۴ درصد افزایش یافته است و حتی برخی افزایش سرعت سوخت و ساز تا ۸ درصد را نشان داده اند. برای کسی که در روز ۲۰۰۰ کالری می سوزاند ۳ تا ۴ درصد افزایش، معادل ۶۰ تا ۸۰ کالری بیشتر در روز است. درست مانند آنچه از یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین انتظار دارید. با توجه به اینکه بسیاری از این تحقیقات در زمان کوتاهی انجام شده است اما برخی مدارک نشان دادند که تاثیر چای سبز بر تقویت سوخت و ساز بدن در طولانی مدت نیز ادامه دارد. در تحقیقی دیگر که روی ۶۰ فرد چاق انجام گرفت آنهایی که عصاره چای سبز دریافت کردند طی ۳ ماه، ۳٫۳ کیلوگرم بیشتر وزن کم کردند یعنی روزانه ۱۸۳ کالری، بیشتر سوزاندند اما تاکنون همه تحقیقات نشان نداده اند که عصاره چای سبز سوخت و ساز بدن را تقویت می کند و تاثیر چای سبز در چربی سوزی به بدن هر فرد بستگی دارد. 

 

 بیشتر بخوانید: امگا3 چیست و چه خواص و مضرراتی دارد

 

کی چای سبز بخوریم

 

کاهش اشتها با چای سبز

 برخی تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهند که مصرف عصاره چای سبز باعث می شود چربی های کمتری از غذا جذب بدن شود اما این موضوع هنوز روی انسان به اثبات نرسیده است. در کل تاثیر اصلی چای سبز بر روی مقدار کالری است که می سوزانید و منجر به آب شدن چربی ها می شود اما هنوز مشخص نشده است که مصرف چای سبز تاثیر قابل توجهی روی کالری های دریافتی در کل روز دارد. یکی دیگر از خاصیت های چای سبز خاصیت آرامش بخشی آن است که به پیشگیری از پرخوری های عصبی که منجر به اضافه وزن و در نهایت چاقی می شود، کمک می کند. افراد زیادی وجود دارند که به محض دریافت فشار عصبی، استرس یا تنش های ناشی از کار روزانه مشغول به خوردن می شوند و به ریزه خواری روی می آورند که این مسئله به مرور به عادت آنها تبدیل می شود.

 

بیشتر بخوانید: رژیم کتوژنیک چیست و چه فوایدی دارد

 

چای سبز را چطور استفاده کنیم

عوارض احتمالی چای سبز را بشناسید

 

افزایش بیش از حد دمنــوش چــای سبـــز، کپسول ها و قرص هایی که از این گیاه دارویی وجــود دارد، عوارض جانبی متعددی را به همراه دارد. سوء مصرف این گیاه دارویی ممکن است عوارضی مانند سردرد، اختلال در عملکرد دستگاه گوارش، اسهال و تهوع را به همراه داشته باشد که با اصلاح شیوه مصرف به مرور مرتفع می شود. اما از طرفی افزایش فشار خون، تغییرات خلقی و تحریک پذیری، بی قراری و نامنظم شدن ضربان قلب نیز از جمله عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه این گیاه دارویی در طول روز است که باید بلافاصله پس از مشاهده آن برای بررسی و پیشگیری از شدت آن با متخصص یا پزشک مشورت شود. افرادی که به نوشیدن چای سبز یا دیگر فرآورده های این گیاه عادت دارند به این معنی که برای بهره مندی از خواص درمانی این گیاه دارویی به منظور پیشگیری از اضافه وزن روزانه از این گیاه مصرف می کنند ممکن است در صورت عدم مصرف این گیاه دارویی با عوارضی مانند سردرد، عصبانیت یا افزایش میزان تحریک پذیری رو به رو شوند، بنابراین توصیه شده که برای مصرف هدفمند از این گیاه دارویی با قصد درمان بهتر است با پزشک یا متخصص طب سنتی مشورت شود.

 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.