2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
چند روش برای تمیز کردن فرش بدون شست و شو

چند روش برای تمیز کردن فرش بدون شست و شو

تمیز کردن فرش یکی از سخت ترین کارهایی است که در خانه تکانی انجام می دهید. چراکه فرش از وسایل سنگین است. برای اینکه فرش را به طور عالی تمیز کنید. اینجا را بخوانید

جامعه پویا -تمیز کردن فرش های خانه با توجه به اینکه فرش وسیله ای سنگین است و جابه جا کردن آن هم به سختی انجام می گیرد کار دشواری است. برای اینکه فرش هایتان را بدون جابه جا کردن و به صورت حرفه ای تمیز کنید چند راه به شما پیشنهاد می شود. 

بیشتر بخوانید: راههای برای تمیز کردن آسان پنجره های خانه


 تمیز کردن فرش با جوش شیرین


حتما شنیده اید که بسیاری از قالیشویی ها شستشوی معمولی را ازعالی شویی جدا می کنند. 
عالی شویی فرش را نه تنها تمیز که براق هم می کند. برای اینکه بتوانید در خانه فرش خود را به سبک قالیشویی ها تمیز و براق کنید باید از روشی که انها استفاده می کنند پیروی کنید. 

تمیز کردن فرش


البته اینکه شما فرشهایتان را بیرون از خانه بشویید سخت خواهد بود. بنابراین بهتر است آن را در خانه خشک شویی کنید. 
برای اینکه ابتدا فرش را با درجه بالای جارو برقی جار کنید تا آشغال و گرد و خاک از ان گرفته شود. باید به طور کامل فرش را تمیز و غبار روبی کنید. 
بعد دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را با آب ولرم به میزان یک لیتر مخلوط کنید و 10 قطره هم مایع ظرفشویی داخل ان بریزید. وقتی به خوبی هم زدید یک فرچه نسبتا نرم انتخاب کنید همه قسمت های فرش را با این مایع که درست کردید فرچه بکشید. سپس با یک توری که به همان مایع آغشته کرده اید فرش را دوباره دستمال بکشید و تمیز کنید.  بعد از یک ساعت که آب تخیر شد فرش را با جارو برقی جارو بکشید. 

بیشتر بخوانید: روشهایی برای تمیز کردن دیوارهای رنگ روغن و رنگ پلاستیک

تمیز کردن فرش با بخارشو

تمیز کردن فرش با بخارشو هم یکی از روش هایی است که خانم های خانه دار از آن استفاده می کنند. البته تعداد زیادی از بخارشوها مواد شوینده قبول نمی کنند برای تمیز کردن فرش ها باید از بخارشویی استفاده کنید که در آن می توان از مواد شوینده استفاده کرد. برای اینکار ابتدا فرش را جارو کنید. سپس یکبار با بخارشوی بدون استفاده از مواد شونده فرش را بخار بدهید و سپس با بخارشو که مواد شوینده مخصوص بخارشو در ان استفاده شده است فرش را تمیز کنید. 

اگر فرش شما لکه دارد باید آن را لکه گیری کنید و سپس از بخارشو استفاده کنید. 

بیشتر بخوانید: چطور چربی های کهنه و چسبیده را به راحتی از آشپزخانه تمیز کنیم


تمیز کردن لبه های کثیف فرش


تمیز کردن لبه های سفید فرش یکی از مسایلی است که خانم ها با آن درگیر هستند. برای تمیز کردن لبه های فرش باید روش خاصی را در پیش بگیرید
لبه های فرش را با بورس سفت بورس بکشید تا به طور کامل آشغالهایی که در آن گیر کرده بیرون بیاید سپس آن را جارو کنید. 
از مخلوط آب و کمی پودر لباس شویی مخلوط کنید و لبه های فرش  را فرچه بکشید. بعد از یک ساعت لبه های فرش را جارو کنید. 

لکه بری از فرش


تمیز کردن لکه های فرش


از بین بردن لکه های فرش هم نکته بسیار مهمی است که قبل از تمیز کردن کامل فرش باید انجام دهید. برای اینکار یکم قرض ماشین طرفشویی و کمی جلادهنده ماشین ظرفشویی را با هم مخلوط کنید و روی آن به میزان دو لیوان آب گرم بریزید. محل لکه را با آب خیس کنید و با مایعی که به دست امده به خوبی فرچه بکشید. رنگ باقی مانده و لکه ایجاد شده به طور کامل از بین می رود. هرگز از سفیدکننده ها استفاده نکنید چون باعث می شود رنگ پرزها برود و یک لک جدید درست شود. 
راه دیگر استفاده از لکه برهاست. لکه بر لباس را با آب مخلوط کنید به اندازه هر یک پیمانه لکه بر لباس رنگی یک لیوان آب استفاده کنید و سپس روی محل فرچه کنید. اگر لکه خیلی سمج بود کمی از لکه بر را روی محل بریزید و به مدت یک ربع رها کنید بعد از یک ربع فرچه بکشید لکه از بین خواهد رفت. 

 


یک روش ساده برای از بین بردن جاافتادگی مبل روی فرش

 


استفاده از مبل و صندلی باعث جاافتادگی روی فرش ها می شود. تغییر دادن دکوراسیون خانه نیز این جاافتادگی را به طور کامل نشان می دهد. برای اینکه جا افتادگی را از بین ببرید ازیک روش ساده استفاده کنید. یک قالب یخ به اندازه محل جا افتادگی را روی محل قرار دهید و صبر کنید تا یخ آب شود. سپس با فرچه خلاف جهتی که پرزها خوابیده است بکشید. چند دقیقه این کار را بکنید تا پرزها کاملا بلند شود و حالت جا افتاده گی را از دست بدهد. در این مرحله خلاف جهتی که فرش جا انداخته آن را برای چند لحظه تا کنید. مثلا اگر فشار باعث شده روی فرش دچار فرورفتگی شود خلاف جهت یعنی به زیر آن منطقه را خم کنید. سپس آبی که روی منطقه مانده را با دستمال بگیرید و صبر کنید تا خشک شود. با این روش جاافتادگی روی فرش را از بین می برید. 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.